نان در تنور بی‌تدبیری


در حالي که يزدان سيف - مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي- درباره ارتقاي کيفيت گندم، آرد و نان طي نيمه‌امسال اظهار کرد که براساس آزمايش‌هاي انجام شده پروتئين گندم امسال يک تا يک و نيم درصد افزايش يافته و با آنکه در سال ۱۳۹۶ واردات گندم نداشته‌ايم، کيفيت نان ايراني از نمره ۸۲ به ۸۴ بيشتر شده که ثمره زحمات معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزي است، وزير بهداشت و اتحاديه‌هاي نانوايي يکي پس از ديگري اين اظهارات و ادعا را زير سوال مي‌برند و رد مي‌کنند.
۹۰ درصد نانوايان ناراضي‌اند
اين اظهارات آقاي وزير در حالي مطرح شد که رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي هم درباره کيفيت گندم و نان به ايسنا، گفت: آردهاي دولتي که در اختيار نانوايي‌ها قرار مي‌گيرد، کيفيت بسيار نامرغوبي دارد و ۹۰ درصد نانوايان از کيفيت آنها شاکي هستند، چرا که نان سنگک بايد با گندم مناسب و آرد با گلوتن (پروتئين در گندم، جو و چاودار يافت مي‌شود. اين ماده باعث کش آمدن خمير و ترد شدن بافت فراورده نهايي مي‌گردد که خمير حاصل از آن نرم و براي پخت سنگک مناسب باشد. اما در حال حاضر به دليل نامرغوب بودن گندم و آرد دولتي شاهد نارضايتي نانوايان، مردم و حتي مسئولان هستيم.محمدرضا نظرنژاد افزود: در شرايطي که مزد کارگران و ديگر هزينه‌هاي توليد مانند گاز، آب و ... افزايش يافته و دولت وظيفه دارد هر ساله بر اساس نرخ تورم قيمت‌هاي جديد تمام شده محصولات مختلف از جمله نان را محاسبه و اعلام کند، سه سال است که نرخ جديدي براي نان سنگک اعلام نشده است.
گلايه از گندم‌هاي درجه ۳ 
از سوي ديگر رييس اتحاديه نانوايان سنتي با بيان اينکه بايد زنجيره گندم، آرد و نان را از کاشت گندم تا تحويل نان به مردم در خبازي‌ها به صورت دقيق و درست رصد کنيم، تصريح کرد: مسئولان بايد بيشتر به کيفيت گندم و آرد دولتي که به نانوايي‌ها تحويل مي‌دهند توجه کنند، چرا که اگر فقط به فکر خودکفايي باشيم همين شرايط براي ما به وجود مي‌آيد، چرا که ۳۰ درصد از گندم آرد شده کيفي، ۳۰ درصد درجه دو و ۳۰ درصد درجه سه است و تهران به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌کننده گندم که تقريبا از همه شهرستان‌ها گندم مي‌گيرد، محصول درجه دو و سه آنها را دريافت مي‌کند. قاسم زراعت‌کار افزود: شهرستان‌ها عمدتا گندم درجه يک و کيفي را براي خود نگه مي‌دارند. البته پارسال و حتي در سال جاري وزير بهداشت به پايين بودن کيفيت آرد نانوايي‌ها اشاره کرد و گفت که حرف‌هاي آنها را نيز بايد بشنود که جاي تشکر دارد اما درست نيست که مغز گندم (نول) را جدا کنيم و به کارخانه‌هاي ماکاروني بدهيم و براي غني‌سازي و استحکام‌بخشي به باقيمانده گندمي‌که مي‌خواهيم به آرد تبديل کنيم به آن آنزيم و مواد استحکام‌بخش استفاده کنيم که بعضا باعث اعتراضات بسياري از سوي نانوايي‌ها مي‌شود چرا که به عنوان مثال يکي از عوارضش قرمزي دست آنهاست.وي اعلام کرد که يک مقداري از گندم‌هايي که تبديل به آرد شده بودند آفت سن زده بوده و نشان مي‌دهد که هيچ نظارتي در اين زمينه وجود ندارد در حاليکه سه سال است که اجازه تعيين نرخ جديد براي نان را نمي‌دهند و با ۴۰۰ کيلوگرم سهميه همه فريادشان را سر نانوايان مي‌زنند در حاليکه اصلا توجه نمي‌کنند به مواردي از جمله اينکه آرد بايد چهار روز بعد از توليد به نانوايي منتقل شود اما کارخانه‌ها به خاطر اينکه محصول‌شان سبک‌تر نشود در همان لحظه بارگيري و به خبازي‌ها آرد را داغ داغ تحويل مي‌دهند.
تاييد گلايه نانوايان
وزير بهداشت اولين کسي بود که درباره‌ي پايين بودن کيفيت گندم و نان صحبت کرد و ضمن زيرسوال بردن ادعاي وزارت جهاد کشاورزي، گلايه‌هاي نانوايان را درباره اين مساله تاييد کرد و گفت: نان غذاي اصلي در کشور است و اگر نان سالمي‌به مردم بدهيم، بخشي از وظيفه‌مان را انجام داده‌ايم. وزارت بهداشت براي شرکت‌هاي توليد کننده مواد غذايي سخت گيري مي‌کند تا نمک‌شان را به ميزان يک گرم يا يک دهم گرم کاهش دهند اما از آن طرف ناني در اختيار مردم قرار مي‌گيرد که ميزان نمکش سه برابر مجاز است.وي افزود: زماني که به نانوا مي‌گوييم چرا به ميزان زياد از نمک استفاده مي‌کني؟ مي‌گويد آردي که به من مي‌دهند مناسب نيست و خميرش شل است و در تنور مي‌ريزد. بنابراين بايد گندم وارداتي را با آن مخلوط کنم. اين در حالي است که دو برابر قيمت جهاني گندم را براي خريد آن مي‌دهيم و از طرفي هم نمک به آن اضافه مي‌کنيم که بيماري و هزينه ايجاد مي‌کند.
قاضي‌زاده‌هاشمي‌با تاکيد بر اينکه اگر مشکل نان حل شود از بروز بخشي از بيماري‌ها پيشگيري مي‌شود اعلام کرد که کاهش استفاده از نمک و عدم استفاده از جوهر قند در نان از اهداف جدي در اين زمينه است، اما در حال حاضر در برخي موارد جوهر قند گاهي با همين عنوان و گاهي با عنوان مخمر در نان استفاده مي‌شود و بخشي از بيماري‌هاي گوارشي مردم به همين دليل است. بنابراين ما نگران بروز بيماري‌هايي هستيم که مرتبط با عملکرد ساير دستگاه‌هاست و اميدواريم مسئولان مرتبط به اين موضوعات توجه کنند.
حال مشخص نيست که در ميان اين دعوا و کشمکش که يک طرف به عنوان متولي گندم، آرد و نان کشور کيفيت اين محصولات را بسيار خوب ارزيابي مي‌کند و طرف ديگر به عنوان متولي سلامت کشور به همراه خبازان کاملا اين ادعا را رد مي‌کنند و پايين بودن کيفيت نان را ناشي از بي‌کيفيت بودن گندم مي‌دانند، چرا سندي در اين زمينه منتشر نمي‌کنند تا مردم بدانند گندم ايراني از مزرعه تا نان در نانوايي‌ها و سفره‌هاي مردم چه کيفيتي دارد و دراين ميان چه کسي حقيقت را نمي‌گويد؟