بازار، همچنان مشتاق نفت ايران

اوضاع صادرات نفت ايران با وجود تهديدهاي ترامپ همچنان عادي است، اما بازار نفت و حمل و نقل آن در پي اظهارات اخير رييس جمهوري آمريکا در مورد برجام، منتظر اقدام کنگره اين کشور در مورد تحريم ايران است.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري پلاتس آمريکا، ايران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که هنوز پابرجاست به فروش و صادرت نفت در بازارهاي جهاني ادامه مي‌دهد.
بنا به اعلام اين پايگاه خبري، بازرگانان، کارگزاران و کشتي داران معتقدند اجراي هر تجديد نظري در مورد تحريم‌هاي مرتبط با بخش نفت ايران اگر چه ممکن است چند سال طول نکشد اما ماه‌ها طول خواهد کشيد، زيرا اين امر مستلزم اتفاق نظر سياستگذاران آمريکا و جامعه جهاني که خواهان پذيرش برجام از سوي آمريکا است، مي‌باشد. 
با اين حال، فعالان بازار نفت، بازگشت احتمالي آمريکا به تحريم‌هاي غيرهسته اي ايران يا تحميل تحريم‌هاي ديگر از سوي اين کشور را بر ايران زير نظر دارند، اقداماتي که ايران را به خروج از برجام ترغيب خواهد کرد. 
يک بازرگان شاغل در يک شرکت چيني که خواست نامش عنوان نشود به پلاتس گفت: ممکن است بيمه گران زيادي باشند که تمايل چنداني به اعطاي پوشش بيمه اي به نفتکش‌هاي ايراني نداشته باشند، بنابراين احتمال مي‌رود خريداران خواهان شرايط بهتر براي خريد نفت ايران باشند.
برنامه نرم افزاري جريان تجاري پلاتس نشان مي‌دهد، به احتمال زياد ميانگين صادرات نفت و ميعانات گازي ايران در ماه اکتبر (مهر-آبان) 2 ميليون و 256 هزار بشکه در روز خواهد بود.
چنين صادراتي، افت چشمگيري نسبت به ميانگين صادرات 2 ميليون و 520 هزار بشکه در روز ايران در سپتامبر (شهريور-مهر) گذشته دارد که ناشي از تعميرات برنامه ريزي نشده ميدان پارس جنوبي و افزايش مصرف داخلي نفت است.
«سارا وخشوري» تحليلگر شرکت مشاوره اي «اس. وي. بي .انرژي اينترنشنال» آمريکا که از نزديک مسايل ايران را رصد مي‌کند، گفت: شرکت ملي نفت ايران کاري نمي‌کند که تحريم‌ها عليه نفت اين کشور برگردد.
«دونالد ترامپ» رييس جمهوري آمريکا هفته گذشته به کنگره اين کشور گفت: به برجام پايبند بمانيد اما به دليل اقدامات ايران، تحريم‌هاي جديدي وضع کنيد که به طور خودکار تحريم‌هاي آمريکا عليه تهران را برگرداند. 
وخشوري افزود: با توجه به اينکه اروپا هنوز از برجام حمايت مي‌کند، ايران اميدوار است تهديدهاي ترامپ اثر چنداني نداشته باشد، اما تهران بايد در روش‌هاي خود براي صادرات نفت خلاقانه تر عمل کند.  اين تحليلگر اقتصادي که با شوراي آتلانتيک در واشنگتن نيز همکاري دارد، ادامه داد: ايران مي‌تواند از روش‌هاي مختلفي براي فروش نفت استفاده کند، از تخفيف دادن گرفته تا فروش نفت به ارزهاي ديگر و در نهايت انجام معاملات تهاتري «نفت در برابر کالا يا خدمات» نظير قرارداد آن با روسيه. ايران براي فروش تا 100 هزار بشکه نفت در روز با روسيه قرارداد بسته است که بخشي از آن فروش در مقابل دريافت کالا، تجهيزات نفتي و خدمات است.
«الکساندر نواک» وزير انرژي روسيه چهارم اکتبر (12 مهر) گفت که اين قرارداد ممکن است ظرف يک ماه آينده اجرا شود.