معاون اول رییس‌جمهور در مراسم روز جهانی استاندارد تاکید کرد؛

کسب پنجمین نشان استاندارد ملی توسط زرماکارون
«جهان صنعت»- زرماکارون از سوی سازمان استاندارد کشور به‌عنوان واحد نمونه استاندارد ملی انتخاب شد.زرماکارون که پیش از این دریافت چهار نشان استاندارد ملی و دیگر نشان‌های ملی و بین‌المللی را در کارنامه خود داشت، در مراسم بزرگداشت روزجهانی استاندارد به عنوان تنها شرکت حوزه صنعت غذای ایران عنوان واحد نمونه استاندارد ملی را به خود اختصاص داد.مرتضی سلطانی، رییس هیات مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر در این مراسم که با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، پنجمین نشان استاندارد ملی زرماکارون را دریافت کرد. شایان ذکر است زرماکارون تنها تولید‌کننده پاستای کشور بود که در این مراسم موفق به دریافت نشان ملی استاندارد شد.گفتنی است مراسم بزرگداشت روز جهانی استاندارد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، دیگر مسوولان کشوری و صاحبان صنایع در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
مراسم روز جهانی استاندارد دیروز با حضور معاون اول رییس‌جمهور وزیر صنعت، معدن تجارت و رییس سازمان ملی استاندارد ایران در سالن اجلاس سران برگزار شد‌. در این مراسم معاون اول رییس‌جمهور با مهم شمردن موضوع استاندارد تصریح کرد: توجه به استاندارد و انتخاب معیار کیفیت برای کشور و جهان، نه تنها در صنعت، بلکه برای اقتصاد، علم، فرهنگ و سیاست ضرورت است.
وی همچنین با اشاره به اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند‌، گفت برای حمایت از اقتصاد و صنعت ما راه دیگری جز این بلد نیستیم.


وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه ایمنی و استاندارد در صنعت خودروسازی از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار دولت است، گفت: علاوه بر صنعت خودروسازی در صنعت غذایی نیز گام‌های قابل اشاره‌ای برداشته شده و حتی به صادرات هم دست یافته‌ایم اما همچنان کالاهایی وجود دارند که از استاندارد برخوردار نیستند .
شریعتمداری اضافه کرد: انتقال تکنولوژی بر حسب بومی‌‌سازی و با رعایت استانداردهای ایمنی از جمله مواردی است که باید به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد.
رییس سازمان ملی استاندارد نیز از ورود بازرسان این سازمان به موضوع بررسی ۳۵۰ موتورخانه و آسانسور ۳۲۰۰ ساختمان دولتی خبر داد‌. وی همچنین میزان تجارت حلال در دنیا را دو هزار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ایران در حال از دست دادن بازار حلال در دنیاست.
لازم به ذکر است که زرماکارون از سوی سازمان استاندارد کشور، به عنوان واحد نمونه استاندارد ملی انتخاب شد و مرتضی سلطانی، رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر در این مراسم، پنجمین نشان استاندارد ملی زرماکارون را دریافت کرد.
بنابر اعلام زرماکارون این برند که پیش از این دریافت چهار نشان استاندارد ملی و دیگر نشان‌های ملی و بین‌المللی را در کارنامه خود داشت، در مراسم بزرگداشت روزجهانی استاندارد، به عنوان تنها شرکت حوزه صنعت غذای ایران، عنوان واحد نمونه استاندارد ملی را به خود اختصاص داد.
سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اثر‌گذار بود
معاون اول رییس‌جمهوربا تاکید بر اینکه حرکت بنگاه‌های اقتصادی ایران به سمت جهانی شدن یک الزام است و تولید کالاهای با قیمت و کیفیت مناسب برای عرضه در بازارهای بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: رمز بقا و استمرار حیات بنگاه‌های تولیدی این است که در فضای رقابت بین‌المللی حضور داشته باشیم و حتی برای ورود به بازار داخل نیز نیازمند کیفیت و رقابت هستیم. اینکه فکر کنیم هر کالایی با هر کیفیتی تولید کنیم و مردم مجبور به خرید آنها هستند، دوره آن گذشته است.
اسحاق جهانگیری اظهار داشت: کاری به این ندارم که بگویند دنیا ۷۷ میلیارد دلار یا ۵۰ میلیارد دلار یا ۲۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده، ما در مقطعی ۲۲ میلیارد دلار در یک کشور دوست سرمایه‌گذاری کرده بودیم و از آنها خواستیم به ما ۱۸ میلیارد دلار فاینانس بدهند، کدام کشور چنین کاری می‌کند که پول خود را در کشور دیگری بخواباند، اما امروزه به جایی رسیده‌ایم که با یک برگه درخواست فاینانس با امضای وزیر اقتصاد می‌توانیم فاینانس بگیریم بدون آنکه پولی سرمایه‌گذاری کنیم.
وی تاکید کرد: تا به حال ۲۵ میلیارد دلار خط فاینانس به امضا رسیده، برخی می‌گویند اینها الکی است، چرا این‌گونه حرف می‌زنند. یک مقام ارشد وزارت اقتصاد این آمار را ارائه داده است، آنها باید با اطلاع حرف بزنند.
جهانگیری ادامه داد: همچنین تا به حال چند میلیارد دلار برای فاینانس در ایران با کشورهای دیگر تفاهمنامه داشته‌ایم که ما رقم تفاهمنامه‌ها را تا زمان امضای قرارداد اعلام نمی‌کنیم. همچنین در مورد چند فاینانس نیز در حال مذاکره با کشورهایی از اروپا، چین، کره، ژاپن و‌... هستیم که می‌خواهند با ایران کار کنند.
معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بخش نفت و گاز شرکت‌های بزرگ مایل به همکاری با ایران هستند، ما ۲۵ میلیارد دلار با توتال قرارداد امضا کرده‌ایم.
وی با اشاره به صادرات سال گذشته ایران با رقمی بالغ بر چهل میلیارد دلار افزود: رشد اقتصادی سال گذشته ما بر اساس گزارش بانک مرکزی بیش از ۹ درصد، طبق آمار مرکز آمار بالای ۱۲ درصد و طبق آمار بانک جهانی بیش از ۱۲ درصد بود که بالاترین نرخ رشد اقتصادی در دنیا محسوب می‌شد. برخی می‌گویند سهم نفت در رشد اقتصادی ایران بالا بود، قبول، اما چرا رشد اقتصادی ما در سه‌ماهه نخست امسال به ۷/۷ درصد رسید؟ رشد اقتصادی کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته بالای شش درصد بود. از سال گذشته تا به حال روند تک‌رقمی شدن تورم ادامه دارد، سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شد، در فصل بهار امسال ۷۰۳ هزار شغل ایجاد شد و روز گذشته به من اطلاع دادند که در فصل تابستان ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است.
راه دیگری جز دادن تسهیلات به تولید بلد نیستیم
جهانگیری با اشاره به اختصاص ۱۸ هزار میلیارد تومان در سال گذشته برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط خاطرنشان کرد: در نظر داریم امسال این رقم را به ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط اختصاص دهیم. مدیران استانی باید این مبالغ را به واحدهای کوچک و متوسط که از فعالیت مانده‌اند یا واحدهای نیمه‌تمام بخش خصوصی که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اختصاص دهند برای حمایت از اقتصاد و صنعت ما راه دیگری جز این بلد نیستیم.
معاون اول رییس‌جمهور گفت: تولیدکننده باید بتواند به بازار و منابع مالی دسترسی آسان داشته باشد و در پی آن کالای رقابتی تولید کرده و به بازار ارائه دهد.
جهانگیری خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته دو شوک بزرگ به اقتصاد ایران وارد شد؛ شوک نخست بهای نفت بود که در ابتدای دولت یازدهم بشکه‌ای بالای ۱۰۰ دلار می‌فروختیم، اما در مقطعی از دولت گذشته بهای نفت به بشکه‌ای کمتر از ۳۰ دلار رسید. از آنجایی که نفت منبع مهم درآمدی کشور است، باید با این کاهش ناگهانی همه شاخص‌ها تغییر می‌کرد، اما آیا کسی احساس کرد که نرخ ارز و تورم تغییر کند؟ پس اقتصاد ما مقاوم شده است.
معاون اول رییس‌جمهور در ادامه به بحث استاندارد اشاره و تصریح کرد: توجه به استاندارد و انتخاب معیار کیفیت برای کشور و جهان ضرورت است، نه تنها برای صنعت، بلکه برای اقتصاد، علم، فرهنگ و سیاست کشور.
جهانگیری با تاکید بر اینکه هر عاملی که باعث پیشرفت کشور است به استاندارد نیاز دارد، گفت: آگاهی مردم از اهمیت استاندارد برای دفاع از حقوق خودشان ضروری است و باید از درجه کیفیت کالاها خبر داشته باشند. توسعه از نظر من یعنی ارتقای کیفیت آحاد زندگی ملت، اگر این کار اتفاق افتاد و کیفیت تصمیمات را در همه بخش‌ها بالا بردیم، توانسته‌ایم در زندگی مردم کیفیت را ارتقا دهیم.
ارائه اصلاحیه ثبت‌سفارش واردات خودرو در هیات دولت
وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه پیشنهاد اصلاحیه ثبت سفارش واردات خودرو به کمیسیون زیربنایی هیات دولت خبر داد و گفت: تغییرات بر اساس این اصلاحیه به هیات دولت گزارش شده است.
محمد شریعتمداری درباره آخرین وضعیت اصلاحیه ثبت سفارش واردات خودرو اظهار کرد: این پیشنهاد به هیات دولت ارسال شده و به زودی در جلسه هیات دولت نیز مطرح می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه چه زمانی این اصلاحیه به تصویب خواهد رسید، گفت: فعلا این اصلاحیه به هیات دولت ارسال شده و باید مسیر قانونی خود را طی کند.
ایمنی مردم ارجح بر هر امری است
شریعتمداری در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه باید به مقوله استاندارد به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه شود و در این راستا از مشاوره‌های ملی و بین‌المللی استفاده کنند، اظهار کرد: شاید کار و اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار باشد و تولید و بازدهی نیز یکی دیگر از مسایل مهم مورد نظر ما باشد اما باید بدانیم که ایمنی مردم اهمیتش از سایر مسایل بالاتر است.
وی ادامه داد: کلیه واحدهای تولیدی مکلفند در حوزه استاندارد اجباری در کف مطلوبیت قرار داشته باشند و ما هیچ‌گونه رودربایستی با واحدهای تولیدی در این زمینه نداریم که یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها در این راستا صنعت خودروسازی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایمنی و استاندارد در صنعت خودروسازی از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار دولت است، عنوان کرد: علاوه بر صنعت خودروسازی، در صنعت غذایی نیز گام‌های قابل اشاره‌ای برداشته شده و حتی به صادرات دست یافته‌ایم اما همچنان کالاهایی وجود دارند که از استاندارد برخوردار نیستند بنابراین انتقال تکنولوژی بر حسب بومی‌سازی و با رعایت استانداردهای ایمنی از جمله مواردی است که به صورت ویژه باید مدنظر قرار ‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع استاندارد بسیار مهم و یکی از زمینه‌های رشد و توسعه است، یادآور شد: در دوره اول چهار ساله دولت قدم‌های خوبی در حوزه ملی و بین‌المللی توسط سازمان ملی استاندارد برداشته شد و حرکت پرشتابی را آغاز کردیم اما همچنان با بند ۳۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که تاکید رهبری مبنی بر پوشش استاندارد به کلیه کالا و خدمات است، فاصله داریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: استاندارد، کف مطلوبیت است و باید پوشش استاندارد در همه فرآیندهای کالایی و خدماتی مدنظر قرار گیرد. در این راستا کالا و خدمات دارای استاندارد اجباری هستند که در اولویت اول قرار دارند اما باید پا را فراتر از این مقوله بگذاریم و به استاندارد به عنوان یک سرمایه‌گذاری مهم برای آینده توجه کنیم.
بازرسی از آسانسورهای ۳۲۰۰ ساختمان دولتی
رییس سازمان ملی استاندارد در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد با بیان اینکه تا پیش از این استاندارد اجباری مشمول هزار نوع کالا و خدمات می‌شد، افزود: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین مصوبه هیات دولت مبنی بر لزوم تهیه پیوست استاندارد اجباری برای همه کالاها و خدمات در حال حاضر همه تولیدات مشمول استاندارد
اجباری می‌شوند.
نیره پیروزبخت ادامه داد: در همه کشورها برای استاندارد حد و ‌اندازه‌ای قائل می‌شوند و بر اساس آن سندی برای ساخته‌های انسانی تهیه شده و بسیاری از صنایع و تجارت کالاها بر اساس آن سند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به حادثه آسانسور دانشگاه صنعتی شریف در سال گذشته و ابراز نگرانی معاون اول رییس‌جمهور از این حادثه، افزود: سازمان ملی استاندارد پس از آن به بحث ایمنی آسانسورها وارد شد که در شش ماهه نخست امسال آسانسور ۳۲۰۰ ساختمان دولتی مورد بازرسی قرار گرفت
رییس سازمان ملی استاندارد در خصوص اجرای قانون هوای پاک خاطرنشان کرد: این سازمان تاکنون ۳۵۰ موتورخانه ساختمان‌های دولتی را بررسی و تون‌آپ و موارد مشکل‌دار را به مدیران سازمان‌ها گزارش کرده است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد فعالیت‌های خود را در دو حوزه ملی و بین‌المللی متمرکز کرده تا بر کیفیت کالاها و خدمات افزوده شود، گفت: برنامه‌ای که در دستور کار داریم، اجرای استاندارد خوداظهاری از سوی واحدهای تولیدی است به این معنا که واحدهای تولیدی به سازمان استاندارد اعلام می‌کنند تا چه استانداردی را برای تولید کالاهای خود رعایت می‌کنند. سازمان استاندارد نیز استاندارد اعلامی از سوی واحدها را ثبت کرده و از آن پس تولیدات آن واحد را بر اساس قانون حمایت از مصرف‌کننده و همچنین استاندارد خوداظهاری تولیدکننده مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهد داد.
انشعاب گاز جایگاه‌های CNG غیراستاندارد قطع می‌شود
به گزارش فارس، رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه به مدت دو سال است در حوزه CNG به صورت جدی ورود کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ۲۴۰۰ جایگاه CNG کنترل و بازرسی شده که ۱۶۰۰ مورد آن نواقص خودرو را رفع کرده‌اند و در این موارد برخی برخوردها در ارتباط با جایگاه‌هایی که دغدغه‌ها را مدنظر قرار نداده‌اند، صورت گرفته تا با همکاری وزارت نفت انشعاب گاز آنها قطع شود. زمانی تعداد این واحدها ۱۳۰ جایگاه بود اما در حال حاضر به ۱۵ تا ۱۶ جایگاه کاهش یافته که این مساله توجه به اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.
پیروزبخت به دستور رییس‌جمهور مبنی بر ورود سازمان ملی استاندارد به صنایع غذایی اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس دستور رییس‌جمهور مبنی بر کاهش قند، نمک و ترانس چرب بالا در صنایع غذایی، این موارد در تولیدات صنایع غذایی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین سازمان ملی استاندارد به بحث کیفیت نان سنتی با وجود آنکه وظیفه این سازمان نیست، وارد شده و به واحدهای متخلف تذکر داده است.
وی تجربه مثبت سازمان ملی استاندارد در ارتقای کیفیت روغن خوراکی را یادآور شد و گفت: سازمان جهانی استاندارد در پی موفقیت ایران در تولید روغن گیاهی در سال‌جاری تعیین شش استاندارد روغن خوراکی را به ایران واگذار کرده است.
سهم ایران در تجارت حلال یک درصد هم نیست
رییس سازمان ملی استاندارد ایران میزان تجارت حلال در دنیا را دو هزار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اگر بتوانیم یک درصد از سهم این رقم را به خود اختصاص دهیم، شاید دیگر حتی به نفت هم نیازی نداشته باشیم اما باید بدانیم که سهم ایران در حال حاضر بسیار اندک است.
پیروزبخت تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد در سال‌جاری همکاری مثبتی با وزارت جهاد کشاورزی در بخش باقیمانده سموم و تولید غذای ارگانیک داشته است. همچنین در حوزه تولید غذای حلال نیز سازمان استاندارد مسوول بررسی کیفیت و صدور لوگوی حلال شناخته شد.
وی با بیان اینکه ایران در حال از دست دادن بازار حلال در دنیاست، تاکید کرد: میزان تجارت حلال در دنیا دو هزار میلیارد دلار است که ایران سهم بسیار اندکی از آن دارد و حتی اگر یک درصد از آن را به خود اختصاص دهد شاید دیگر نیازی هم به نفت نداشته باشیم.