استعداد‌های کارآفرینی

 دکتر حوریه یحیایی
Hooriye_yahyaei@yahoo.com
کشف استعدادهای انسان در دوران کودکی می تواند همچون چراغی روشن کننده ی مسیر موفقیت او باشد. بنابراین شناخت استعدادها و تقویت انگیزه یکی از گام‌های نخست برای رسیدن افراد به موفقیت است. شناخت و پرورش استعداد کارآفرینی در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چنانچه فرد در هر شغل و رشته ای مشغول کسب و کار باشد، کارآفرینی سکوی جهش هر چه بیشتر او به سمت رسیدن به پیروزی و موفقیت است. شکوفایی و پرورش این استعداد را می توان در مقاطع سنی و تحصیلی مختلف و یا حتی از همان دوران کودکی انجام داد.همچنین با بررسی آزمونی، مهارت ها و ویژگی‌های منحصر به فرد افراد را سنجیده و برروی آنها برنامه ریزی کرد.
تاثیر آموزش‌های کارآفرینی برای پرورش و رشد کارآفرینان بی شک یکی از مهم ترین چالش‌های آموزشی بسیاری از کشور‌های توسعه یافته دنیا می باشد و نمی توان منکر تاثیرات آموزش در این امر بود. برگزاری دوره‌های شیوه‌های موثر فکر خلاق و پرورش ایده‌های بکر زمینه ساز پیدایش افراد کارآفرین در سال‌های آتی خواهد بود. در گستره زندگی امروز فارغ التحصیلان برای راه انداختن کسب وکار و اشتغال خود نیاز به نوآوری و توانایی تبدیل ایده‌های خلاق به فعلیت هستند. بنابراین آموزش، تنها کلید شکوفایی و پرورش استعداد کارآفرین هاست که با ایجاد شغل باعث رونق چرخه اقتصادی کشور می شوند.


سه شاخصه مدیر بودن، نوآوری و شناسایی فرصت از خصوصیات مهم استعداد کارآفرینی در افراد است. همچنین عموما فرد کارآفرین با نوآوری‌های بی بدیل و استفاده از فرصت ها در محل زندگی خود همانند الماس برش دهنده ی مشکلات اجتماع اطراف خود است. اندیشه ، ریسک پذیری ، داشتن استقلال و انگیزه برای توسعه کسب وکار از جمله خصوصیاتی است که در فرد کارآفرین به میزان زیادی مشاهده می شود.
بخشی از استعدادهای کارآفرینی ذاتی است و به صورت ارثی در فرد مشاهده می  شود. در این میان آنچه حائز اهمیت است، آموزش‌هایی هدفمند برای تقویت اعتماد به نفس افراد و گسترش حس استقلال طلبی و خلاقیت در آنهاست. تلاش نظام تعلیم و تربیت با ایجاد راهکارهای مختلف کارآفرینی و تشویق افراد کارآفرین که علی رغم مشکلات، موانع را در هم شکسته و با شناخت از شرایط، باعث ایجاد تغییرات گسترده ای در اطراف خود می شوند.
تجارب موفق سایر کشورها نشان می  دهد؛ گنجاندن درس کارآفرینی در چارت‌های درسی مدارس و دانشگاه ها بی تاثیر نبوده و در تربیت افراد نقش بسزایی دارد. کارآفرینی به عنوان یک دانش، مهارتی رفتاری و عملکردی می باشد که تنها بخشی از آن ذاتی بوده و محققین بر این باورند که قسمت عمده این استعداد اکتسابی بوده و گذراندن آموزش‌های لازم باعث به ثمر رسیدن و شکوفایی این استعداد و تبدیل فرد به یک کارآفرین موفق خواهد شد.