در مورد برجام ملی بیندیشیم نه شخصی و جناحی

 سعادت آقاجانی *
مواضع و رفتار مقامات آمریکایی نشان داد که برجام از چه اهمیتی برای منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. مواضع دولت ترامپ در چند ماه اخیر حاکی است که دیپلماسی و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توانسته همچون سنگری مستحکم در جهت توسعه منافع کشورمان عمل کند.
تحلیل محتوای اظهارات ترامپ به خوبی گویاست که این توافق پایه‌های توان ملی را تقویت کرده، بنیان‌های اقتصادی کشور را ارتقاء داده ، سیاست‌های منطقه ای کشور را تحکیم و تثبیت کرده و مضاف آنکه سیاست ایران هراسی آمریکا، رژیم صهیونیستی و اعراب معاند را به شکست کامل کشانده است.
در واقع سخنان ترامپ بیان دستاوردهای کشور در این مسیر بوده و نشانگر نگرانی و شتاب زدگی مجموعه فوق را برای سد کردن مسیر موفق جمهوری اسلامی ایران است.


بنابراین ضرورت دارد در مورد تحلیل مواضع و سیاست‌های ترامپ از منظر و افق ملی بنگریم نه دیدگاه هایی که شائبه شخصی و جناحی بودن را برمی انگیزد.
مقایسه ای ساده نشان می دهد که اگر به فرض، بدون داشتن سپر برجام با پدیده ترامپیسم مواجه بودیم؛ در چه وضعیتی قرار داشتیم: یعنی گرفتار شش قطعنامه لازم الاجرای شورای امنیت برای توقف برنامه هسته ای بودیم، اجماع بین  المللی علیه ایران هر روز پر رنگ تر می شد، سیاست ایران هراسی آمریکا، رژیم صهیونیستی و اعراب معاند هر روز ابعاد جدیدی به خود می گرفت به اضافه تحریم‌های اقتصادی و نفتی که اقتصاد کشور را دچار تنگناهای خطرناکی کرده بود و هر روز بر ابعاد آن افزوده می شد.
حال اگر از منظر منافع و امنیت ملی بر موضوع برجام بنگریم، مشاهده می کنیم توسعه کیفی برنامه هسته ای ایران تابو و ممنوع نبوده و از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده ، اجماع بین المللی به نفع ایران شکل گرفته و انزوای ترامپ و رژیم صهیونیستی و اعراب معاند در معرض افکار عمومی جهانی عیان شده، سیاست ایران هراسی دیگر کارکرد ندارد و تحریم‌های بین المللی مرتبط با هسته ای برطرف شده است.
خشم ترامپ در سخنان و مواضعش نشان می  دهد که نظام و کشور در مسیر صحیح تحقق منافع و آینده کشور حرکت کرده است. بنابراین شایسته و انصاف نیست که برخی گفته‌های ترامپ را مستمسک و دستاویزی برای اثبات رویکرد و عملکرد گذشته خود در حوزه امنیت ملی قرار دهند و به رغم انتقادات بی وقفه هنوز هم نتوانسته اند بدیلی برای برجام بیافرینند.
همگان واقفند که منافع و امنیت ملی جولانگاه اثبات نگاه شخصی و جناحی نیست. تحقق منافع و امنیت ملی کشور را باید خردمندانه در مسیری واقعی، ملموس و عینی در این جهان پرآشوب جستجو کرد و نمی توان به صورتی انتزاعی و فانتزی، منافع کشور را در بن بست سراب و توهم قرار داد! * کارشناس امور امنیت بین المللی