ادامه آرامش بورس

در طول یکی دو هفته اخیر درباره صحبت‌های ترامپ پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت و همان پیش‌بینی‌ها هم به تحقق پیوست. علی سعیدی، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با ایلنا درباره چرایی رشد شاخص بورس و عدم واکنش منفی بازار سرمایه به سخنان اخیر ترامپ گفت: هر اتفاق و رویداد خبری که انتظار وقوع آن را نداشته باشیم و شوک تلقی شود به‌طور قطع در بورس هم تاثیرگذار خواهد بود اما صحبت‌های رییس‌جمهور آمریکا از قبل پیش‌بینی شده بود. وی افزود: در طول یکی دو هفته اخیر درباره صحبت‌های ترامپ پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت و همان پیش‌بینی‌ها هم به تحقق پیوست و در همان روزها آثار خود را بر بازار سرمایه گذاشت. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس با تاکید بر اینکه پس از سخنرانی ترامپ اتفاق جدیدی نیفتاد، ادامه داد: صحبت‌های رییس‌جمهور آمریکا موضوع جدیدی نبود و به گمان برخی از تحلیلگران اقتصادی این صحبت‌ها این بار فقط طبقه‌بندی شده بود. بنابراین از آنجا که اثرش را در طول دو هفته پیش در بازار سرمایه گذاشته بود بازار هم واکنش بیشتری نشان نداد. سعیدی با اشاره به تاثیر موضع مسوولان اروپایی در برابر صحبت‌های ترامپ گفت: البته در کنار آن موضع‌گیری مسوولان اروپایی به ویژه سخنرانی خانم موگرینی مهم بود. پس از صحبت‌های ترامپ، موضع‌گیری مسوولان اروپایی این بود که پایبند به برجام هستند. وی تاکید کرد: این انشقاق خاصی است و چنین نیست که یک صف بسیار مستحکم در مقابل ایران شکل بگیرد که وضعیت اقتصادی کشور را هم تحت تاثیر قرار دهد. البته در طول 40 سال گذشته به شکل سنتی نه از نظر اقتصادی و نه سیاسی رابطه‌ای با آمریکا نداشتیم. این ارتباطات با اروپا برقرار بود که در صورت حفظ روابط، همان روند گذشته را پیش خواهیم گرفت. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: به هر حال برای سرمایه‌گذاران بورس اتفاق جدیدی رخ نداد که بخواهند حرکت رادیکالی نشان دهند.
تقویت تعادل قیمت‌ها
همچنین یک کارشناس بازار سرمایه درباره صحبت‌های اخیر ترامپ و تاثیرش بر بازار سرمایه توضیح داد: شوک وارده به بازار در برخی مقاطع با ورود اطلاعات هیجانی مانند ابهامات مربوط به تحریم‌ها، موجب از دست دادن تعادل قیمت سهام به‌دلیل احتمال افزایش عرضه خواهد شد، این موضوع می‌تواند موقعیت مناسبی را برای خریداران آگاه سهام ایجاد کند. فردین آقا‌بزرگی در گفت‌وگو با ایسنا درباره صحبت‌های اخیر ترامپ و تاثیر آن بر بازار سرمایه اظهار کرد: در صورت اعمال برخی تحریم‌های جدید، این موضوع افزایش نرخ ارزها را در پی خواهد داشت. در نتیجه مبنای نرخ مواد اولیه تولید محصولات ساخته شده بر این اساس تعیین خواهد شد و چون حاشیه سود با افزایش قدرمطلق این دو فاکتور نرخ فروش و قیمت تمام شده ثابت است، بنابراین در مجموع سود آن صنعت و شرکت افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: عموما در عرصه رقابت و به‌خصوص برای مصرف‌کنندگان، مقیاس ارزش‌گذاری قیمت محصولات برخی صنایع و شرکت‌ها نوع مشابه خارجی است و به دلیل احتمال افزایش نرخ ارزها سود آن دسته از صنایع و شرکت‌ها و در نتیجه قیمت سهام آنها افزایش خواهد یافت. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارتباط تصمیمات بین‌المللی در فضای اقتصادی کشور گفت: به جهت حرکت منفی ارزش پول ملی، تبدیل وجوه نقد با انواع دارایی‌ها بیشتر توجیه خواهد داشت و در جهت حفظ و نگهداشت ارزش پول یکی از راه‌حل‌های این موضوع تبدیل وجوه نقد به سهام خواهد بود.
حمایت مجلس
از سویی دیگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تداوم رشد شاخص بازار بورس را مثبت ارزیابی کرد. شهاب نادری در گفت‌‌ گو با خانه ملت در خصوص تداوم رشد شاخص بورس گفت: به‌طور طبیعی عملکرد بازار سرمایه کشور متاثر از وضعیت اقتصادی آن کشور است بنابراین نمی‌توان عنوان کرد بازار بورس نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی ضعیف بوده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در صورتی که برنامه دولت برای خروج بخش‌های مختلف از رکود اقتصادی تحقق پیدا کند انگیزه برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس بالا می‌رود. نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر در مجلس افزود: با وجود اینکه برخی اوقات اخبار سیاسی، بازار بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما بازار بورس کشور به اظهارات بی‌پایه و اساس ترامپ درباره جمهوری اسلامی ایران اعتنایی نداشت و حتی شاخص کل بازار بورس با رشد بیش از 500 واحدی روبه‌رو شد. نادری در ادامه افزود: اگر تیم اقتصادی دولت دوازدهم برنامه‌ریزی جامعی داشته باشند می‌توان با استفاده از ظرفیت بازار بورس نقدینگی‌های جامعه را در مسیر رونق تولید سوق داد. وی ادامه داد: شاخص بازار بورس تاکنون بیش از 100 واحد رشد داشته است که بیانگر این است در صورتی‌که بازار سوداگری در بخش ارز داغ نشود بخشی از سرمایه‌گذاران در بورس باقی‌می‌مانند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: تقویت بازار بورس یکی از راهکارهای تقویت اقتصاد کشور است و مجلس از این موضوع حمایت می‌کند. البته همراه با انجام این مهم باید اقدامات اساسی دیگری نیز در اقتصاد انجام شود.