در صورت لغو برجام اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم

رییس سازمان انرژی اتمی هشدار داد: اگر برجام به هم بخورد، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم زیرا اکنون به طور داوطلبانه در حال اجرای آن هستیم و هنوز به تصویب مجلس نرسیده است. علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا وسیما با رد مطالبه ناحق و غیرقانونی ترامپ درخصوص بازرسی از مراکز نظامی کشورمان گفت: ما به موافقتنامه پادمان و پروتکل الحاقی متعهدیم البته تا زمانی که برجام پابرجا باشد چون این پروتکل هنوز به تصویب مجلس نرسیده است و آن را داوطلبانه اجرا می‌کنیم. معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: ما به موارد بازرسی مندرج در برجام نیز متعهدیم و در این چارچوب به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم اما خارج از این چارچوب قطعا به هر خواسته دیگری عمل نخواهیم کرد و از آن تمکین نمی‌کنیم همچنان که تاکنون این‌گونه عمل کرده‌ایم.
رییس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره بسته شدن پرونده بازرسی از مراکز نظامی کشورمان پس از بازدید آمانو از سایت پارچین گفت: از ابتدا سه بار از این سایت نظامی بازدید شده است، دو بار در اوایل و یک‌بار هم همین اواخر که پرونده بسته شد و آخرش دیدند که تمام ادعاها و اتهامات مطرح نابجا بود. صالحی افزود: در این بازدید نمونه‌گیری و آزمایش کردند و به جایی نرسیدند و تامین و حقانیت موضع کشورمان تایید شد. وی بار دیگر تاکید کرد: فقط در چارچوب مواردی مانند پروتکل الحاقی که متعهد هستیم عمل می‌کنیم آن هم تا زمانی که برجام هست چون اگر قرار باشد برجام به هم بخورد اجرای این پروتکل نیز قطعا متوقف می‌شود زیرا با توقف برجام، اجرای آن بی‌معنی خواهد بود. صالحی در گفت‌وگو افزود: درخصوص بازرسی‌ها در چارچوب موافقتنامه پادمان مانند دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز در چارچوب تعهدات برجام متعهدیم البته تا زمانی که این توافق پابرجاست. وی تاکید کرد: صرفا در این چارچوب اجازه بازرسی می‌دهیم و شیوه‌ها و نحوه بازرسی در این چارچوب نیز روشن است که طبق قاعده‌ای باید عمل شود و ما فقط در آن چارچوب و قاعده عمل می‌کنیم. رییس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره تدابیر این سازمان در صورت لغو برجام تاکید کرد: یقین داشته باشید علاوه بر این که پل‌های پشت سرمان را خراب نکردیم پل‌های متعددی را هم ساخته‌ایم. صالحی هشدار داد: اگر روزی مسوولان نظام به عللی ببینند که برجام دیگر منفعتی برای کشورمان ندارد و برای از سرگیری غنی‌سازی 20 درصد در فردو تصمیم بگیرند، چهارروزه می‌توانیم غنی‌سازی 20 درصد را آغاز کنیم؛ خودشان می‌فهمند یعنی چه. وی افزود: همان‌طور که آقای روحانی اعلام کرد خیلی از فعالیت‌ها را می‌توانیم در بازه زمانی ساعتی بازگردیم و محدودیت‌ها را برگردانیم؛ از سرگیری برخی فعالیت‌های دیگر چند ماه و برخی فعالیت‌ها تا حداکثر یک سال و دو سه ماه طول می‌کشد.
صالحی گفت: البته می‌خواهیم برجام همچنان بدون خدشه پیش برود و فعالیت‌های فنی در حوزه هسته‌ای اعم از اکتشاف و استخراج، تحقیق و توسعه، ساخت نیروگاه‌های جدید و استفاده از فناوری هسته‌ای در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت به خوبی پیش می‌رود. وی در عین حال هشدار داد: نمی‌خواهیم وارد میدان چالشی شویم و اعلام می‌کنیم که ما را وادار به عکس‌العمل نکنند.
معاون رییس‌جمهور همچنین با تقبیح سخنان اخیر رییس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان تصریح کرد: سخنان او ناپسند و رکیک بود و بسیار زشت است که رییس‌جمهور کشوری دیدگاه‌هایش را در این قالب بیان کند.


صالحی افزود: واقعا مردم آمریکا از داشتن چنین رییس‌جمهوری شرمنده‌اند که نتوانست در شان رییس‌جمهور موضوعات را مطرح کند و هرچند موضوعات اختلافی باشد بیان رییس‌جمهور و رییس کشور اقتضا می‌کند که در چارچوب نزاکت باشد. جای تاسف است که رییس‌جمهور آمریکا این‌گونه سخن گفت.
رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه با ابراز اطمینان از آمادگی کامل این سازمان برای مواجهه با اقدامات خصمانه آمریکا به ویژه در صورت لغو برجام تاکید کرد: همه تمهیدات برای برگشت‌پذیری هسته‌ای اندیشیده شده است. صالحی گفت: اینها غلوآمیز نیست و طرف مقابل می‌داند همچنان که با زمانبندی فعالیت‌ها در برجام مخالفند و می‌گویند چرا در توافق هسته‌ای «غروب آفتاب» آمده است و چرا خیلی موانعی که باید ایجاد می‌شد تا فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را متوقف کند ایجاد نشده و ایران را با بن‌بست مواجه نکرده است.
وی با بیان اینکه اقدام دیگر آقای ترامپ که به نفع ما تمام شد به کار بردن عبارت جعلی برای خلیج همیشه فارس بود که سبب انسجام ملی شد زیرا حتی مخالفان نظام متوجه حقانیت جمهوری اسلامی شدند، خاطرنشان کرد: حتی مخالفان نظام دانستند مواضع نظام از ۴۰ سال قبل تاکنون درست بود و طرف مقابل نابحق می‌گوید اما آنقدر سخن نابحق‌شان را زیبا جلوه می‌داد که خیلی‌ها اغوا شده بودند اما اکنون دیگر حقیقت روشن می‌شود و این کار جمهوری اسلامی را راحت کرد.