خودروهای غیر استاندارد زمستان سال آینده را نمی‌بینند

با توجه به 3 مرحله‌ای شدن ارتقای استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد، اگر خودروسازی نتواند تا ابتدای دی ماه سال جاری ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند خط تولید خودروی مربوطه متوقف خواهد شد. معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران  در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: براساس زمان بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال جاری، ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷، دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر، تا دی ماه سال آینده، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد. وحید مرندی مقدم در خصوص مشخص شدن خودروهایی که تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ با توقف خط تولید رو به رو خواهند شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم در مورد این مساله، لیستی ارائه و اعلام کنیم که کدام یک از خودروها نمی‌توانند استانداردهای اجباری در نظر گرفته شده را رعایت کنند.
مرندی مقدم ادامه داد: شاید بتوان در این خصوص حدسی را به صورت شخصی مدنظر قرار داد اما نمی‌توانیم این مساله را به صورت رسمی اعلام کنیم چرا که این امکان وجود دارد تا پایان مهلت اعلام شده خودروسازان بتوانند استانداردهای خودرویی مربوطه را کسب کنند. وی با اشاره به این که طبق قانون هر استانداردی که تدوین و اعلام می‌شود، برای اجرای آن باید مهلت زمانی مشخصی به واحد تولیدی مربوطه داده شود، گفت: قانون‌گذار اعلام کرده این زمان نباید کمتر از سه ماه باشد و تنها مربوطه به صنعت خودروسازی هم نیست چرا که باید تولیدکننده این فرصت را به دست آورد تا شرایط را تغییر دهد. معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه صنعت خودروسازی به دلیل پیچیدگی نیازمند مهلت زمانی بیشتری در این زمینه است، خاطرنشان کرد: صنعت خودرو به دلیل این که صنعت پیچیده‌تری است اگر بخواهد تغییری را در تولید خود ایجاد کند، نیازمند طراحی، ساخت قالب، تامین قطعات و حتی واردات است؛ بنابراین باید زمان بیشتری در اختیار آن قرار گیرد. معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران یادآور شد: موارد اولیه تدوین شده، استانداردهای ساده‌تری هستند و موعد زمانی نزدیک‌تری برای آنها تعیین شده است. گفتنی است، این تصمیم در شورای سیاست‌گذاری خودرو و با حضور خودروسازان، قطعه‌سازان، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران اتخاذ شده است.
همچنین نیره پیروزبخت- رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: در نیمه اول امسال بیش از ۳۰۵۰ استاندارد در کشور تدوین کرده یا مورد تجدیدنظر قرار دادیم. وی افزود: سالانه بیش از ۳۰۰۰ استاندارد در کشور تدوین می‌کنیم که امسال نیز پیش بینی می‌شود تا پایان سال در حوزه تدوین استانداردهای جدید به یک رکورد قابل قبول دست پیدا کرده و بیش از ۴۰۰۰ استاندارد را تهیه و تدوین کنیم. رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: در حال حاضر به صراحت نمی‌توانیم در مورد خودروهای غیراستاندارد در کشور اظهار نظر کنیم و باید منتظر ماند و دید که تا اول دی ماه سال آینده کدام شرکت‌های خودروسازی استانداردهای تدوین شده ما را رعایت می کنند. پیروزبخت بیان کرد: تعداد استانداردهای خودرو را از ۵۱ مورد به ۸۵ استاندارد رساندیم و با توجه به اینکه فرصت ۱۴ ماهه تا زمان تعیین شده باقی مانده است، ترجیح می دهیم در موعد مقرر اسامی خودروهای غیراستاندارد را منتشر کنیم. وی گفت: این استانداردها شامل تولید داخل و خودروهای وارداتی است و به یقین از تاریخ مقرر به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد خودروی غیراستاندارد داخلی و خارجی وارد بازار شود.