حرف‌های توخالی ترامپ

نادر کریم‌جونی - دونالد ترامپ دیشب در واقع حرف جدیدی نزد. بسیاری از ناظران مسایل خاورمیانه منتظر بودند رییس‌جمهور ایالات متحده نه فقط خروج از برجام را اعلام کند بلکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمان تروریستی قلمداد کند و تخاصم با ایران را به حداکثر میزان ممکن افزایش دهد.
اما در عمل هیچ‌یک از این انتظارها- که اتفاقا براساس گفته‌های پیشین مقامات مختلف آمریکایی به وجود آمده بود- محقق نشد.
گذشته از مقدمه نسبتا طولانی که رییس‌جمهور آمریکا تقریبا تمام حوادث تروریستی خاورمیانه را به ایران نسبت داد و از این بابت حداقل بخشی از ادعاهایش را بی‌اعتبار ساخت، تلاش کرد از یک طرف خود را برانداز حکومت جمهوری اسلامی ایران نشان دهد و از سوی دیگر در قامت منجی مردم ایران و خیرخواه جهانیان ظاهر شود.
با این حال او فراموش نکرد که برای به دست آوردن دل اعراب، از واژه جعلی خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده کند.


در این صورت و با نادیده گرفتن این واقعیت جغرافیایی و تاریخی، معلوم نیست رییس‌جمهور تازه‌کار ایالات متحده چگونه می‌تواند خود را حامی و در کنار مردم ایران و خواستار بازگشت ایرانیان به گذشته- به گفته او- پرافتخارشان، معرفی کند.
مجموعه اقداماتی که ترامپ وعده اجرای آنها را داد در واقع همان چیزهایی است که اکنون در حال اجراست.
طی ماه‌های گذشته و پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، مجالس آمریکا از اتخاذ و انجام اقدامات و تدابیر سختگیرانه که ایران را در زمینه‌های گوناگون محدود کند، فروگذار نکرده‌اند.
از این بابت آنچه او در مورد اعمال تحریم‌های شدید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت، در واقع همان چیزهایی است که اکنون وجود دارد.
علاوه بر این، موظف کردن دولت و کنگره ایالات متحده به بازنگری برجام، راهی برای فرار رییس‌جمهور آمریکا در مورد خروج از برجام بوده است.
در واقع ترامپ با این سخنان به وعده‌های گذشته خود درباره پاره کردن یا خروج از برجام عمل نکرد و به جای آن وعده بازنگری در مفاد برجام را داد؛ امری که نه فقط ضمانت اجرایی چندانی ندارد بلکه از نظر حقوقی نیز قابل اتکا و اعتنا نیست.
جلوگیری از ساخت موشک‌های بالستیک که ترامپ آن را به عنوان دستور کار دیگرش در مورد ایران بیان کرد هم چندان قابل توجه نیست؛ ایالات متحده بارها در این باره تلاش کرده و به انحای گوناگون نگرانی خود را نشان داده است اما همان‌قدر که ترامپ توانست جلوی ساخت و آزمایش موشک‌های کره‌شمالی را بگیرد، می‌تواند صنایع نظامی ایران را نیز متوقف کند.
سایر اخبار این روزنامه