گزارش جهان صنعت از نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ و بسته بندی در شهر آفتاب؛

افزایش ارزش افزوده کالا
شیداملکی- شهر آفتاب این‌بار میزبان نخستین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی در ایران است‌‌. این نمایشگاه دریچه مهمی در صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور باز خواهد کرد و حضور و همراهی آلمان به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورها در حوزه چاپ و بسته‌بندی نمایانگر آن است که ایران نیز پله‌های پیشرفت در این صنعت را یکی پس از دیگری طی خواهد کرد‌‌. این نمایشگاه با حضور‌ بیش از 150 شرکت ایرانی و خارجی در حال برگزاری است و فردا اختتامیه آن برگزار خواهد شد‌.
ایران بعد از کشورهای آلمان، آمریکا، چین، هند، کنیا، روسیه و اندونزی به ‌عنوان هشتمین کشور در دنیا، نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی را برگزار می‌کند. از همین رو می‌توان بر اهمیت این نمایشگاه در توسعه صنعت بسته‌بندی صحه گذاشت‌‌. اهمیت صنعت بسته‌بندی در جهان توسعه‌یافته امروز اما منحصر به بسته‌بندی و تهی از دانش نیست‌.
توجه ویژه به بسته‌بندی پاک


حضور گسترده شرکت‌های بسته‌بندی که نگاهی سبز به صنعت کشور دارند در این نمایشگاه بسیار مورد توجه است‌‌. شرکت‌های بسته‌بندی مدرن ایرانی و اروپایی گویا در این روش گام‌هایی مشترک برداشته‌اند و تلاش می‌کنند با تولید محصولات قابل بازیافت در صنعت بسته‌بندی از سرعت آسیب رساندن صنعت به محیط‌زیست بکاهند و این‌بار صنعت را همسو با زندگی سبز پیش برند‌‌.
صنعت بسته‌بندی امروز علاوه بر توجه و درک نگاه زیبایی‌شناسی مصرف‌کننده، نیازمند توجه به اصول و برنامه‌های زیست‌محیطی نیز هست‌‌. از همین رو شرکت‌هایی که بسته‌بندی را با نگاه و توجه به طبیعت اجرایی می‌کنند در کشورهای توسعه یافته، پذیرفته شده و مورد اقبال جامعه هستند‌.
همچنین از آنجایی که خلا مربوط به حوزه صنعت بسته‌بندی کاملا مشهود است برگزاری این نمایشگاه با حضور چندین کشور خارجی امیدوارکننده است‌‌. حال آنکه تبلیغات مربوط به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باید گسترده‌تر و با دانش بیشتری انجام شود تا بازدید متخصصان نه تنها از تهران بلکه از سایر استان‌ها نیز را به ارمغان آورد‌.
صنعت بسته‌بندی ارزش افزوده کالا را چند برابر می‌کند
محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در بازدید از این نمایشگاه بین‌المللی صنعت چاپ و بسته‌بندی طی گفت‌وگویی اختصاصی با «جهان‌صنعت» به اهمیت برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برای برگزاری این نمایشگاه دیر اقدام کرده‌ایم‌‌. این درحالی است که نه تنها صنعت بسته‌بندی در گروه مهم‌ترین بخش‌های توسعه صنعت و تولید در هر کشوری است، بلکه از آنجایی که بازار‌های ما با رکود مواجه است و ما نمی‌توانیم محصولاتمان را به فروش برسانیم، بهتر آن است که توجه بیشتری به صنعت بسته‌بندی مبذول کنیم‌‌. به هر روی باید پذیرفت یکی از دلایل رکود صادرات و رونق بازار تولید کشور، رکود صنایع بسته‌بندی و همچنین کیفیت تولیدات است که توجه جدی به آن نمی‌شود‌.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه تاکید کرد: اولین موضوعی که هر مصرف‌کننده‌ای با آن برخورد می‌کند نگاه است‌‌. به این معنی که مصرف‌کننده در ابتدا با کیفیت یک کالا برخورد نمی‌کند بلکه با شکل ظاهر آن برخورد می‌کند‌‌. متاسفانه چون که در صنایع بسته‌بندی نتوانسته‌ایم رشد خیلی خوبی داشته باشیم محصولات خیلی خوب‌مان که می‌توانند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند و به واقع بی‌نظیر باشند هم نتوانسته‌ایم از زاویه ارزش افزوده مورد نیاز آن استفاده کنیم و استفاده لازم را در اقتصاد به دست آوریم‌.
بسته‌بندی توسعه‌یافته لازمه حضور در اقتصاد جهانی
حسینی همچنین با اشاره به اهمیت پتانسیل‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی معتقد است: استفاده از پتانسیل‌های لازم نمایشگاهی به این وسعت دو حاصل مهم را خواهد داشت؛ از یک سو افرادی که قصد فعالیت در صنعت بسته‌بندی را دارند، به شیوه‌ها و روش‌های دیگر کشورهای جهان پی خواهند برد و همچنین صنعت بسته‌بندی و چاپ را می‌توان به‌طور حرفه‌ای و جدی وارد کشور کرد‌‌. برای مثال پسته و زعفران به عنوان دو نمونه از بهترین محصولاتی که در کشور تولید می‌شود، در کشورهای خارجی با مارک‌ها و بسته‌بندی‌های خارجی در بازارهای دنیا عرضه می‌شود‌‌. این در حالی است که تلاش و کوشش برای تولید این محصولات از سوی کشاورزان ایرانی انجام می‌شود‌‌ اما بهره‌وری از ارزش افزوده به دست کشورهای خارجی خواهد بود‌. نماینده تفرش با ابراز نگرانی از رکود صنعت بسته‌بندی کشور گفت: بی‌توجهی به صنعت بسته‌بندی را حتی در صنایع معدنی نیز شاهد هستیم‌‌. درحالی‌که ایران بهترین معادن سنگ را به خود اختصاص داده است اما سنگ‌های ایران به‌طور خام به کشورهای خارجی به فروش می‌رسد و در نهایت کشورهایی مثل ایتالیا فقط و فقط به دلیل برش‌های خاص و نوع نگاه‌شان، این محصولات را در شکل نهایی با شکلی متفاوت با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند‌‌.
بنابراین برای خروج از رکود و صادرات محصولات به شکل پذیرفته‌شده در بازار جهانی یکی از نقاطی که باید خیلی جدی به آن توجه کنیم، بحث بسته‌بندی است‌‌. مساله بسته‌بندی فقط مشمول محصولات صادراتی نمی‌شود و در مورد محصولات غذایی داخلی نیز باید به آن توجهی جدی شود‌‌. فراموش نکنید توجه مصرف‌کنندگان به مارک‌های خارجی و بسته‌بندی‌های زیبا بیانگر آن است که هر قدر در این بخش پیشرفت کنیم، می‌توان کمک شایان توجهی را به اقتصاد کشور کرد‌.
راهکار مجلس برای خروج از رکود بسته‌بندی
محمد حسینی پیرو برنامه مجلس در راستا توسعه صنعت بسته‌بندی کشور گفت: مجلس شورای اسلامی دو کار مهم در این مورد انجام داده است‌‌؛ ابتدا برنامه‌ریزی‌هایی که در برنامه ششم توسعه بیان شده و براساس آن چشم‌اندازی برای دولت ترسیم شد تا از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کند و حاصل آن رشد هشت درصدی باشد‌‌. از سویی دیگر در حوزه مالی همه تلاشی که می‌شود، براساس رشد صادرات در کشور است‌‌. از همین‌رو است که این بخش تسهیلات بیشتری را به خود اختصاص داده است‌‌. همچنین برای انجام سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنایع بسته‌بندی و صنایع تبدیلی- تولیدی کشور به‌عنوان یک آیتم نگاه شده است‌‌. از همین‌رو است که اگر به اولویت‌های صندوق توسعه ملی توجه کنید، یکی از این اولویت‌ها، صنایع بسته‌بندی و تبدیلی است‌‌. مصوبه اخیری که مجلس در ارتباط با اشتغال بخش روستایی داشته، این بود که به صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در حوزه‌های روستایی بپردازیم چراکه به واقع شاهدیم کشاورزان و روستاییان تولیداتی در اختیار دارند و فقط به دلیل عدم توانایی در عرضه و به دست آوردن بازار فروش، محصول از دور خارج شده و غیراقتصادی شده است‌‌. بنابراین تمام نگاه مجلس به سمتی بوده است که در این حوزه نیز حمایت‌های لازم را از افرادی که تلاش می‌کنند وارد این صنعت شوند، حمایت‌های لازم را انجام دهد‌.
روابط غیرمستمر با شرکت‌های بزرگ جهانی
اما توسعه روابط خارجی با کشورهایی که در نمایشگاه شرکت می‌کنند؛ در کدام نقطه از توسعه است؟ این نماینده مجلس همچنین در این باره معتقد است: یکی از مشکلاتی که تاکنون با آن مواجه شده‌ایم، عدم پیگیری روابط مستمر با شرکت‌هایی است که با زحمات فراوان به نمایشگاه‌های بین‌المللی دعوت می‌کنیم‌‌. نحوه بهره‌برداری خردمندانه از روند تشکیل نمایشگاه امری مهم است که نسبت به آن بی‌توجهی شده است‌‌. عاملی که این مشکل را دامن می‌زند، نگاهی دولتی به اقتصاد کشور است. این نگاه دولتی موجب کاهش ارتباطات با بخش خصوصی می‌شود‌.
نکته آسیب‌زننده دیگر، عدم تسهیل برای ایجاد روابط خارجی و فراهم کردن روادید لازم برای رفت‌وآمدهاست، در نتیجه تاجر ایرانی هم اگر بنا باشد برای برقراری روابط تجاری به کشورهای دیگر مراجعه کند، دچار چالش خواهد شد‌‌. بنابراین نکته خوشایندی است که دولت و رسانه‌ها تبلیغات گسترده‌ای در مورد چنین نمایشگاه‌هایی انجام دهند تا بخش خصوصی شاهد این فعالیت‌ها باشد.
حضور کشور آلمان در این نمایشگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌کنندگانی که در صنایع بسته‌بندی هم فعال است و همچنین رابطه مستحکم‌تر و بهتری بعد از برجام با ایران پیدا کرده است ضروری است دولت و بخش خصوصی از این شرایط استفاده کنند‌‌. در این میان اما باید به نقش مهم رسانه‌ها نیز اشاره کرد‌‌. مطالبه ادامه رابطه با کشورهای توسعه‌یافته در صنایع چاپ و بسته‌بندی امری است که باید تکرار شود و با استمرار پیگیری شود‌‌.
sheidamaleki.journalist@gmail.com
سایر اخبار این روزنامه