اطلاعات املاک نجومي‌شفاف نيست!


گروه اجتماعي: هنوز هم ابهامات زيادي درباره کارنامه عملکرد دوره گذشته مديريت شهري در پايتخت وجود دارد. طي هفته‌هاي گذشته از آغاز دوره جديد شوراي شهر و شهرداري تهران بارها درباره شفاف نبودن مسائل مالي، ميزان بدهي‌هاي شهرداري، تعداد کارکنان و پرسنل شهرداري تهران و حتي موارد حاشيه‌اي مانند واگذاري‌هاي صورت گرفته در دوران شهرداري قاليباف صحبت کرده‌اند. 
به نظر مي‌رسد که حل اين مسائل يکي از مهمترين اولويت‌هاي شوراي شهر دوره پنجم و محمدعلي نجفي به‌عنوان شهردار جديد تهران است. با اين همه آنطور که شهردار پايتخت در گفتگو با خانه ملت با اشاره به عدم وجود اطلاعات دقيق و شفاف از املاک نجومي، اعلام کرد که شهرداري براي تکميل طرح‌ها و پروژه‌هاي در دست اجرا به ۲۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بودجه نياز دارد.
محمدعلي نجفي همچنين با اشاره به بدهي 30 هزار ميلياردي شهرداري تهران به شهر و اعلام برخي آمارهاي متفاوت در اين خصوص، گفت: بايد مبنا و مرجع طرح برخي آمارهاي متفاوت درخصوص ميزان بدهي‌هاي شهرداري مشخص شود، درخصوص تعداد کارکنان و نيروي انساني، مرجع مورد قبول براي ما معاونت تامين منابع انساني است که تقريبا اطلاعات دقيقي دارد. 
شهردار تهران افزود: با بررسي‌هاي به عمل آمده درحال حاضر 68 هزار و ششصد نفر کارمند در شهرداري مشغول به فعاليت هستند، اما افرادي که رقم‌هاي بالاتري را مطرح مي‌کنند، معتقدند حتي کارگران پيمانکارهاي خدماتي شهرداري نيز جزء حقوق بگيران شهرداري هستند؛ بنابراين اگر اين آمار را نيز مد نظر قرار دهيم؛ تعداد کارکنان شهرداري به 125 هزار نفر هم افزايش پيدا مي‌کند.
نجفي تاکيد کرد: اما محسوب کردن کارگران و کارکنان پيمانکاران به‌عنوان حقوق بگيران شهرداري از نظر اقتصادي و حقوقي درست نيست، اين افراد کارگر و کارمند شهرداري محسوب نمي‌شوند؛ افرادي در محدوده 68 هزار و 600 نفر قرار مي‌گيرند که شهرداري در مقابل آنها مسئول است.
 شهردار تهران درخصوص تفاوت در آمارهاي مطرح شده براي بدهي شهرداري گفت: درحال حاضر 3 بدهي در شهرداري وجود دارد، بدهي شهرداري به بانک‌ها که به ميزان 16 هزار ميليارد تومان است، همچنين بدهي شهرداري به برخي پيمانکاران که به ميزان 9 هزار ميليارد تومان مي‌باشد؛ اين بدهي مربوط به طرح‌هايي است که تکميل شده و حتي مورد بهره‌برداري نيز قرار گرفته‌اما شهرداري پول پيمانکاران را پرداخت نکرده است. 
وي ادامه داد: از سوي ديگر بدهي خرد شهرداري به برخي پيمانکاران ديگر است که طرح‌ها و پروژه‌هاي باز را اجرايي کردند، يعني پروژه‌هايي که در مصوبات شوراي شهر وجود نداشته‌اما اجرا شده که اين بدهي نيز به ميزان 5 هزار ميليارد تومان است؛ اما برخي بودجه مورد نياز شهرداري براي تکميل طرح‌هاي در دست اجرا را نيز جز بدهي‌ها محسوب مي‌کنند، البته اين بودجه براي تکميل پروژه‌هاي در دست اجرا حدود 22 هزار و 500 ميليارد تومان است، اما نبايد اين رقم را به‌عنوان بدهي تلقي کرد.
نجفي با اشاره به اينکه برخي از طرح‌ها تا دو سال آينده تکميل مي‌شود، گفت: بودجه مورد نياز براي اين طرح‌ها تا زمان افتتاح تامين مي‌شود، بنابراين رقم واقعي براي بدهي‌ها همان 30 هزار ميليارد تومان است؛ البته برخي موارد مانند اخذ پول بابت اجراي پروژه‌هايي کاغذي در دل اين 30 هزار ميليارد تومان نيست، مواردي مبني بر وجود ادعا در طلب از شهرداري بابت پروژه‌ها و طرح‌هاي بدون اجرا جدا از 30 هزار ميليارد تومان است. وي درخصوص پيگيري موضوع واگذاري املاک نجومي‌در شهرداري گذشته از سوي نمايندگان و طرح سوال از وزير کشور به جهت عدم تعيين تکليف اين موضوع، افزود: در مدت يک و ماه و نيم که مسئوليت شهرداري تهران را برعهده گرفتم، هنوز نتوانستيم اطلاعات دقيقي از اين مسئله بدست آوريم؛ البته کميته‌اي درکنار سازمان املاک شهرداري تشکيل شده که اين مسئله را بررسي کنند؛ ضمن اينکه شهرداري از آمادگي لازم براي همکاري و تعامل با مجلس و با وزارت کشور براي پيگيري موضوع برخوردار است. شهردار تهران، با اشاره به اينکه متاسفانه برخي اطلاعات مربوط به‌املاک نجومي‌شفاف نيست، تصريح کرد: دسترسي به اطلاعات دقيق زمان‌بر است.