راه‌اندازي رينگ صادراتي محصولات کشاورزي


اجراي سياست قيمت تضميني جو و ذرت از سال ۹۴ به صورت آزمايشي و پيامدهاي مثبت اجراي اين طرح باعث شد تا هم اکنون سه محصول اساسي جو، ذرت و گندم را در قالب طرح قيمت تضميني در بورس کالا داشته باشيم که توسعه اين شيوه در دستور کار قرار دارد. معاون توسعه بازرگاني و صنايع کشاورزي وزارت جهاد کشاورزي گفت: با عرضه محصولات کشاورزي در بورس کالا توليد کننده و مصرف کننده به يکديگر وصل شده و عوامل واسطه به شدت کاهش پيدا مي‌کند و هزينه مبادلات نيز کاهش مي‌يابد؛ همچنين محصول در يک فضاي رقابتي و شفاف خريد و فروش شده و قيمت‌ها براساس مکانيسم عرضه و تقاضا و بدون تاثير واسطه‌ها کشف مي‌شود.
به نقل از بورس کالاي ايران، علي اکبر مهرفرد به عرضه محصولات کشاورزي در بورس کالاي ايران اشاره کرد و گفت: سياست کلي دولت و وزارت جهاد کشاورزي گسترش عرضه محصولات کشاورزي در بورس کالاي ايران است که براي گسترش اين موضوع بايد فرهنگ سازي لازم براي توليد کنندگان و خريداران صورت گيرد تا آنها با نحوه خريد و فروش، مکانيسم و مقررات بورس کالا آشنا شوند.
وي افزود: با توجه به مزاياي بورس کالاي ايران در حال حاضر انواع محصولات همچون گندم، ذرت، جو، شکر، مرغ و جوجه در اين بازار عرضه و معامله مي‌شود و عرضه پسته و زعفران نيز در بورس کالا آغاز خواهد شد؛ همچنين با توجه به ظرفيت‌هاي بورس کالا درصدد راه‌اندازي رينگ صادراتي محصولات کشاورزي در اين بورس هستيم.
معاون وزير جهاد کشاورزي به مزاياي عرضه محصولات کشاورزي در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با عرضه اين محصولات در بورس کالا، توليد کننده و مصرف کننده به طور مستقيم و بدون حضور مخرب واسطه‌ها در مقابل هم قرار مي‌گيرند و با روشي کارآمد يعني کشف قيمت‌ها در تقابل عرضه و تقاضا به معامله مي‌پردازند. 
مهرفرد در ادامه به اجراي سياست قيمت تضميني در بورس کالا اشاره کرد و گفت: اجراي سياست قيمت تضميني جو و ذرت از سال ۹۴ به صورت آزمايشي و پيامدهاي مثبت اجراي اين طرح باعث شد تا هم اکنون سه محصول اساسي جو، ذرت و گندم را در قالب طرح قيمت تضميني در بورس کالا داشته باشيم که توسعه اين شيوه در دستور کار قرار دارد.
وي در خصوص طرح قيمت تضميني توضيح داد: در اين سياست کشاورز مي‌تواند با فروش محصولش در بورس کالا، پول خود را به سرعت دريافت کند به طوري که با معامله محصول در بورس کالا پول کشاورز بلافاصله و در مدت زمان کوتاهي پرداخت مي‌شود و مابه التفاوت قيمت کشف شده روي تابلوي بورس با نرخ خريد تضميني اعلامي‌از سوي دولت نيز به محض تامين منابع از سوي دولت پرداخت مي‌شود. معاون وزير جهاد کشاورزي در پايان با بيان اينکه‌امکان عرضه آرد در بورس کالا نيز وجود دارد، گفت: حتما لازم نيست محصولات کشاورزي به صورت خريد تضميني در بورس کالا عرضه شود بلکه مي‌تواند به صورت غير تضميني نيز وارد بورس کالا شده و فعالان بازار مختلف از مزاياي بورس استفاده کنند؛ بنابراين بايد بازارهاي سنتي را کاهش داده و بازارهاي مدرني که‌امروز دنيا از آن استفاده مي‌کند را توسعه دهيم و از مزايا آن استفاده کنيم.