جهش در قیمت طلای سیاه

پنجشنبه شب با نشانه‌هايي از اين که عربستان سعودي و روسيه، در سال بعد هم توليد نفت را محدود خواهند کرد، بنچ‌مارک نفت آمريکا دوباره به بالاي ۵۰ دلار به ازاي هر بشکه بازگشت.
به گزارش مهر به نقل از رويترز، پنجشنبه شب با نشانه‌هايي از اينکه عربستان سعودي و روسيه در سال بعد هم، توليد نفت را محدود خواهند کرد، بنچ‌مارک نفت آمريکا دوباره به بالاي ۵۰ دلار به ازاي هر بشکه بازگشت.
بر اين اساس، نفت برنت با جهشي ۲.۲ درصدي يا ۱.۲۰ دلاري در قيمت، ۵۷ دلار براي هر بشکه بسته شد، درحالي‌که نفت خام آمريکا با جهشي ۸۱ سنتي يا ۱.۶ درصدي، در ۵۰.۷۹ دلار به ازاي هر بشکه به کار خود خاتمه داد.
درحالي‌که احتمالا پوتين و ملک سلمان در ديدار پادشاه عربستان از روسيه، به توافقي براي تمديد کاهش توليد نفت تا انتهاي سال ۲۰۱۸ دست خواهند يافت، طبق گفته يک مقام ارشد دولت آمريکا، انتظار مي‌رود رييس‌جمهور ترامپ به زودي اعلام کند که توافق بين‌المللي بسيار مهم براي محدود کردن برنامه هسته‌اي ايران را رد مي‌کند، که برداشتن اين گام مي‌تواند منجر به تجديد تحريم‌ها عليه ايران و محدودتر شدن فروش نفت اين کشور شود.
برنادت جانسون معاون اطلاعات بازار در دريلينگ اينفو دات کام، مي‌گويد: به اين ترتيب معامله بشکه‌هاي نفت به دلار آمريکا بسيار مشکل خواهد شد. 
صادرات تا حد زيادي به جريان خود ادامه خواهد داد؛ اما احتمالا ميليون‌ها بشکه در معرض ريسک قرار خواهند گرفت.
با بالا رفتن مجدد قيمت‌ها از ۵۰ دلار براي هر بشکه، توليدکنندگان در حاشيه‌امنيت بيشتري قرار گرفتند.
اين شرايط به حفاران اجازه مي‌دهد درصورتي که کاهش قيمت اتفاق افتاد تا حدي جلوي ضرر را بگيرند و در نتيجه توافق اوپک براي کاهش ۱.۸ ميليون بشکه در روز، با افزايش توليد حفاران آمريکا به خطر مي‌افتد.
اين درحاليست که عوامل ديگري هم بر قيمت نفت فشار مي‌آورند؛ ميدان نفتي شراره ليبي پس از وقفه دو روزه از چهارشنبه به توليد بازگشته است و صادرات نفت آمريکا هم به ۱.۹۸ ميليون بشکه در روز جهش کرده است.
روسيه فراتر از تعهدات اوپکي خود عمل کرد؛کاهش ۳۴۶ هزار بشکه در روز
همچنين به نقل از راشاتودي، «الکساندر نواک»، وزير انرژي روسيه گفت: توليد نفت روسيه در ماه سپتامبر، ۳۴۶ هزار بشکه در روز کاهش پيدا کرد. همچنين وزير انرژي روسيه به خبرنگاران گفت: مسکو کاهش توليد نفت خود را، بيشتر از سهميه توافق شده بر اساس معاهده ميان اوپک و کشورهاي غير اوپکي، در پيش گرفته است.
در همين حال در نوامبر سال ۲۰۱۶ ميلادي، کشورهاي اوپک توافق کردند توليد نفت خود را ۱.۲ ميليون بشکه در روز کاهش دهند و به سطح توليد در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ ميلادي برسانند. ضمن اينکه ۱۱ کشور غيراوپکي توافق کردند در مجموع، توليد نفت خود را ۵۵۸ هزار بشکه در روز کاهش دهند. در اين راستا، روسيه اعلام کرد: سهم اين کشور براي روند نزولي توليد به تنهايي ۳۰۰ هزار بشکه در روز است. بر پايه اين گزارش، توافق کاهش توليد نفت اوپک در ماه مي‌سال جاري ميلادي تا پايان مارس سال ۲۰۱۸ ميلادي، تمديد شد.
زنگنه: مخالفتي در درون اوپک با تمديد توافق کاهش توليد وجود ندارد
به نقل از رويترز، وزير نفت ايران گفت، وي هيچ مخالفتي در درون اوپک در مورد تمديد يا حتي تعميق توافق کاهش توليد براي خلاص شدن از شر مازاد عرضه نمي‌بيند. هدف از توافق کاهش توليد بين اوپک و ساير توليد کنندگان از جمله روسيه، کاهش روزانه 1.8 ميليون بشکه اي توليد نفت است و اين توافق قبلا تا پايان مارس 2018 تمديد شده است. بيژن نامدار زنگنه در پاسخ به اين سوال که آيا مذاکراتي براي تعميق يا تمديد توافق کاهش توليد در جريان است يا نه گفت: «اين بستگي به تصميم جمعي و اجماع در درون اوپک دارد، اما من فکر مي‌کنم مخالفتي با اين پيشنهاد وجود ندارد.» وي در پاسخ به سوال خبرنگار رويترز مبني بر اينکه آيا منظورش عدم مخالفت در درون اوپک در مورد کاهش بيشتر توليد است، گفت: «بله من در حال بحث (در اين باره) هستم.» در همين حال، ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه گفت که تعهد اوپک و ديگر توليد کنندگان از جمله روسيه براي کاهش توليد و افزايش قيمت‌ها، ممکن است به جاي پايان يافتن در مارس 2018، تا پايان سال 2018 تمديد شود.