تقلب در عرضه برنج


برنج از نمونه محصولاتي به شمار مي‌ورد که در سفره غذايي ايران نقش و سهم پر رنگي را ايفا مي‌کند.کمتر خانواده اي را مي‌توان يافت نمود که در وعده‌هاي غذايي با اين محصول بيگانه باشد و تامين نياز بازار در ارتباطِ با اين محصول از ضرورياتي است که غفلت از آن، نظم و تعادل را از بازار سلب خواهد کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، حجم انبوه مصرف برنج در کشور،گردش مالي قابل توجهي را براي آن ايجاد نموده و اين ادعا زماني قابل اثبات مي‌شود که بر اساس آمار منتشر شده از سوي گمرک ، تنها در پنج ماهه نخست امسال، قريب به 962 ميليون دلار برنج وارد شده و در صورت احتساب برنج ايراني که بسياري از خانوارها اقدام به خريد و تهيه آن مي‌کنند با رقم و عدد بزرگي مواجه خواهيم شد که مويد اقبال عمومي‌جامعه به مصرف برنج است.بنابراين در طول بازه زماني اشاره شده، برنج رتبه نخست واردات را به خود اختصاص داده است.تحليل‌هاي آماري نيز سهم 7 درصدي واردات اين محصول از مجموع اقلام وارداتي به کشور را نشان مي‌دهد.
 اوج جولان دلالان و واسطه‌ها به هفته‌هاي اخير باز مي‌گردد، مقطعي که با عنايت به ورود به ماه محرم و نياز بازار به برنج، بستر مناسبي را براي سودجويان فراهم ساخته است.
چندي پيش، مهدي کشاورزي، رييس اتحاديه انبارهاي کالاي تجارتي با اشاره به واردات 12 هزار تن برنج از کشور پاکستان به ايران، بيان کرد: عده اي دلال با مخلوط کردن برنج مذکور(پاکستاني) با برنج ايراني، آن را کيلويي 8 هزار تومان به فروش مي‌رسانند.
محمد آقا طاهر، رييس اتحاديه بنکداران مواد غذايي نيز از همدستي برخي گروه‌هاي متخلف و زنجيره سوء استفاده از شمال تا تهران و اختلاط برنج با کيفيت ايراني با برنج بي کيفيت و نامرغوب خارجي خبر داد.
با در نظر گرفتن قيمت برنج خارجي (4500 تا 5300تومان) و احتساب نرخ برنج ايراني با يک فاصله قيمتي مواجه مي‌شويم که اين خلأ با سود جويي برخي دلالان و متخلفات پر مي‌شود و با عنايت به تفاوت محسوس قيمت برنج خارجي با ايراني، مبالغ هنگفتي به جيب سوء استفاده کنندگان مي‌رود.
حمدا... فومني کلا، يکي از توزيع‌کنندگان برنج ، ضمن دشوار خواندن امکان تشخيص برنج‌هاي مخلوط شده ، براي عامه مردم، اظهار کرد: نائل شدن به اين تشخيص امري پيچيده است که گاهي حتي همکاران ما در بازار برنج نيز از آن عاجز هستند و به تعبير ديگر عده معدودي قادر به تشخيص محصولات اين‌چنيني هستند.
پيچيدگي تشخيص برنج‌هاي تقلبي اشاره شده از موضوعاتي است که در اظهارات رييس اتحاديه بنکداران مواد غذايي نيز مورد تاکيد قرار مي‌گيرد و راهکار پيشنهادي اين مقام مسوول به خريد و تهيه برنج از مراکز و فروشگاه‌هاي مجوزدار معطوف مي‌شود. فومني کلا در اين خصوص معتقد است: خريد هر محصول و کالايي از مراکزي که در ساز وکارهاي قانوني فعاليت مي‌کنند با ضريب اطمينان هر چه بيشتري همراه خواهد بود اما هيچ تضمين صد در صدي براي قطعي بودن اصالت برنج وجود ندارد، زيرا ممکن است برخي از فروشندگان و متوليان توزيع اين محصول در مغازه‌ها نيز از اين تقلب بي خبر و ناآگاه باشند و ناخواسته اقدام به عرضه محصولي نمايند که هيچ نقشي در اختلاط و سوء استفاده‌هاي پشت پرده آن ندارند.
محمد صادق جويباري، عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص اختلاط برنج عنوان مي‌کند: برخي سودجويان از اختلاط برنج وارداتي ارزان قيمت با برنج ايراني، منافع بسيار زيادي کسب مي‌کنند که بايد اين موضوع با سياست گذاري منطقي ريشه کن شود.وي در ادامه مي‌افزايد: همچنان اراده اي براي ريشه کن نمودن اين روند احساس نمي‌شود.
موسي کياسري، يکي از برنج کاران اسبق فعال در استان مازندران ، با اشاره به لزوم مقابله با اين سوء استفاده گفت: اميد آن مي‌رود اين تخلف تنها به ايام محرم خلاصه شده و موضوعي دامنه دار نباشد که در غير اي‌صورت، با سلب اعتماد بازار، ضربه اي کاري به توليدکنندگان برنج ايراني وارد خواهد شد که جبران آن بسيار سخت خواهد بود.
وي افزود: شکي در اين واقعيت وجود ندارد که خانوارهاي ايراني، برنج ايراني را از حيث کيفي به هيچ برنج ديگري ترجيح نمي‌دهند و خريد برنج خارجي که در ساليان اخير با رشد فزاينده اي همراه شده، ريشه در مشکلات اقتصادي و معيشتي خانوارها دارد.
کياسري گفت: در صورت افزايش توان خريد مردم، اولويت با تهيه برنج ايراني خواهد بود، اما اختلاط برنج خارجي با ايراني و عرضه آن به نام برنج ايراني، از موضوعاتي است که حقوق مصرف‌کنندگان را تهديد مي‌کند و به اعتقاد بنده با برخورد شديد و سلبي با عوامل چنين اقداماتي مي‌توان تا حدود بسياري از تشديد و عميق شدن اين سوء استفاده‌ها جلوگيري نمود.
وي در خاتمه ياد آور شد: در ارتباط با محصولات قاچاق و خارجي، نقش مردم در نخريدن و رويگرداني از اين محصولات موثر است، اما در خصوص سوء استفاده مذکور، نبايد انتظار داشت که تمامي‌مردم از مهارت تشخيص برنج مخلوط شده با برنج ايراني برخوردار باشند و در اين ميان آنچه که مي‌تواند در کنترل اين عارضه ثمربخش واقع شود، به ايفاي نقش موثردستگاه‌هاي نظارتي باز مي‌گردد.