دریچه


تشييع جلال طالباني با حضور مردم و مسئولان داخلي و خارجي
مراسم تشييع پيکر جلال طالباني، رئيس‌جمهور سابق عراق ديروز با حضور گسترده مردم و شخصيت‌هاي عراقي، منطقه‌اي و بين‌المللي برگزار شد. به گزارش شبکه خبري سومريه نيوز، مراسم تدفين جلال طالباني، ديروز با حضور گسترده مردمي‌همراه با برافراشته شدن پرچم اقليم کردستان برگزار شد. وزير خارجه ايران جواد ظريف نيز در اين مراسم حضور داشت. پيکر طالباني به مسجد جامع سليمانيه براي خواندن نماز ميت انتقال داده شد و بعد در منطقه دباشان در زادگاهش سليمانيه به خاک سپرده شد.مسعود بارزاني رئيس اقليم کردستان و فواد معصوم رئيس جمهور عراق و هم‌حزبي طالباني از جمله کساني بودند که بر تابوت طالباني تاج گل گذاشتند. جلال طالباني که سه شنبه گذشته در برلين آلمان درگذشت در سال ۲۰۱۴ پس از يک دوره طولاني درمان در پي سکته‌اي مغزي در سال ۲۰۱۲ از سمت رياست جمهوري کناره‌گيري کرد. او اولين رئيس جمهور غيرعرب (کرد) در عراق بود که در سال ۲۰۰۵ پس از برکناري ساختار حکومتي سابق عراق انتخاب شد. طالباني رهبر اتحاديه ميهني کردستان بود، حزبي که قدرت را در اقليم کردستان عراق با حزب دموکراتيک کردستان به رياست مسعود بارزاني، رئيس اين اقليم تقسيم کرده است.

توفاني ديگر در قاره‌آمريکا
توفان در کاستاريکا، نيکاراگوئه و هندوراس دست‌کم ۲۰ کشته بر جا گذاشت. توفان "نِيت" که هزاران خانه را ويران کرده است، حالا به سوي مکزيک و آمريکا پيش مي‌رود. در کشورهاي آمريکاي مرکزي وضعيت اضطراري اعلام شده است.توفان نيت، باران‌هاي شديد آورده که به رانش زمين و سيل در اين مناطق منجر شده است.در کاستاريکا آب لوله‌کشي براي حدود نيم ميليون نفر قطع شده است و هزاران نفر که خانه‌هايشان ويران شده، در پناه‌گاه‌ها اقامت کرده‌اند.دست‌کم شش نفر در آن کشور کشته شده‌اند و بعد هم که توفان به بالا جلو رفت، جان ۱۱ نفر را هم در نيکاراگوئه گرفت. سه نفر هم در هندوراس کشته شده‌اند. در کاستاريکا ده‌ها پرواز لغو شده و همه حمل‌ونقل ريلي هم متوقف شده است.چندين پارک ملي که از مناطق جذاب براي گردش‌گران بوده است، از روي احتياط بسته شده‌اند.

درخواست انجمن ملي اسلحه آمريکا براي محدوديت سلاح نيمه خودکار
انجمن ملي اسلحه‌امريکا که بزرگ‌ترين گروه حامي‌دسترسي آزاد به سلاح گرم در اين کشور است از دستگاه‌هاي اجرايي تقاضا کرد در قانوني‌بودن "ابزارهاي ارتقا دهنده شليک سلاح" تجديدنظر کنند.در کشتار مسلحانه اخير در لاس‌وگاس آمريکا که ۵۸ نفر و همين‌طور مظنون تيراندازي در آن کشته و بيش از ۵۰۰ نفر هم در آن زخمي‌شدند، فرد تيرانداز از چنين ابزارهايي استفاده کرده بود تا بتواند با تفنگ‌هاي نيمه‌خودکار شبيه به تفنگ تمام‌خودکار، شليک سريع و مداوم بکند.اين ابزارهاي شليک سريع که جاي خشاب عادي تفنگ مي‌نشينند، با استفاده از لگد خود تفنگ، شليک را مداوم و بي‌وقفه ادامه مي‌دهند و تفنگ را شبيه تفنگ‌هاي تمام‌خودکار مي‌کنند که سه دهه است در آمريکا ممنوع شده‌اند.انجمن ملي اسلحه‌امريکا درخواست کرده "مقررات بيشتري" درباره اين ابزارها وضع شود. جمهوري‌خواهان گفته‌اند که ممنوع‌کردن ابزارهاي شليک سريع را بررسي مي‌کنند.آنها اغلب به افزايش دست‌رسي به اسلحه گرايش دارند و سال‌هاست جلوي وضع محدوديت‌هاي بيشتر در اين باره را گرفته‌اند.

روسيه اعدام دو نظامي‌اسير خود توسط داعش را تاييد کرد
معاون دوماي روسيه، خبر قتل دو نظامي‌روسيه که داعش اخيرا در سوريه به اسارت گرفته بود توسط اين گروه تروريستي را تاييد کرد.به گزارش وستي، ويکتور وادولاتسکي، معاون رئيس کميته دوماي روسيه گفت: دو نظامي‌روسيه به نام‌هاي رومان زابالوتني و گرگيوري تسورکان پس از امتناع از درخواست نيروهاي داعش براي اعلام بيعت در مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني براي پيوستن به اين گروه تروريستي، کشته شده‌اند.پيشتر وزارت دفاع روسيه اعلام کرده بود که هيچ اطلاعاتي از دستگيري نيروهاي روسيه در سوريه ندارد و آنرا تکذيب کرده بود اما سرانجام خبر به قتل رسيدن اين دو نظامي‌روسيه توسط داعش تاييد شد.ارتش روسيه به عنوان نيروي نظامي‌خارجي در کنار دولت سوريه مشغول مبارزه با گروه‌ تروريستي داعش در اين کشور است.





بحران کاتالونيا تهديدي بر نظام اروپايي 
توني باربر
فايننشال تايمز
متـحدان اروپـايـي اسپانيا نسبت به جدايي کاتالونيا از اسپانيا و برهم خوردن قانون اساسي و صلح داخلي نگرانند. از زمان پيوستن اسپانيا به اتحاديه اروپا در 1986 يعني يازده سال پس از مرگ فرانکو، اسپانيا ستون اتحاد اروپا بوده است. فيليپ لمبرت يک سياستمدار بلژيکي و رهبر گروه سبزها در پارلمان اروپا رويداد کنوني در کاتالونيا را تهديدي بر روح ادغام اروپايي و بدتر از برگزيت خواند. بحران کاتالونيا نگراني شديد دولت‌هاي اروپايي را به همراه داشته است. تصميم مقامات کاتالان براي اجراي همه پرسي مخالف مستقيم با قانون اساسي 1978 در چشم اتحاديه اروپا است که بستر اصول جامعه قانونمند اروپايي است. درمقابل دولت اسپانيا با زور و خشونت تلاش بر برهم زدن راي دهي در اين همه پرسي کرد امري که باعث لرزش در غرور اتحاديه اروپا به عنوان مظهر دموکراسي و حامي‌حقوق بشر شد. اروپايي‌ها نگران پيامدهاي ژئوپليتيکي بحران کاتالونيا هستند. اسپانيا قديمي‌ترين کشور اروپايي پيش از کشورهاي ايتاليا و آلمان در قرن 15 يکپارچه شد. با وجود تغييرات متداوم در جغرافيايي سياسي در اروپا، اسپانيا پابرجا مانده است. اگر امروزکاتالونيا از اسپانيا جدا شود يک تاثير دومينويي در سراسر قاره اروپا به راه مي‌افتد.درحاليکه بحران‌هاي بانکي و مالي منطقه پولي يورو پس از چند دهه درحال بهبود است اقدام ناسيوناليست‌هاي کاتالونيا براي استقلال خطر بازشدن دوباره جعبه پاندورا را افزايش خواهد داد. حداقل ديگر جدايي طلبان اروپايي نيز ممکن است رويکرد کاتالونيا را پيش برند.درصورتي که استقلال کاتالونيا رخ دهد بحث درباره نقاط مرزي و حقوق اقليت‌ها و جنگ مطرح مي‌شود.درسالهاي اخير فلاندر‌ها در بلژيک و منطقه باسک خواستار تشکيل کشور مستقل هستند. نزاع ميان ايرلند و انگليس نيز با برگزيت بيشتر شده است.به هر حال هرنتيجه اي از بحران کاتالونيا به دست آيد خطرهاي آن براي اروپا جدي است.
ترجمه : فاطمه مهتدي