خاورمیانه حیاط‌خلوت روسیه

پادشاه عربستان در دیدار با رییس‌جمهور‌ روسیه در مسکو از ایران خواست دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را متوقف کند. سلمان به‌ویژه تهران را از دخالت در جنگ داخلی یمن برحذر داشت.
ملک سلمان پادشاه عربستان که در سفری چهار‌روزه در مسکو به‌سر می‌برد، پنجشنبه گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین ایران را عامل بی‌ثباتی منطقه خواند و به تهران نسبت به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه هشدار داد.
به گزارش رسانه‌های روسیه پادشاه عربستان گفت: برای دستیابی به ثبات و امنیت در جهان، ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه ضروری است و لازمه آن عدم دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه است. پادشاه عربستان از جمله به یمن اشاره کرد و گفت: ایران نباید در جنگ داخلی یمن دخالت کند. وی در خصوص بحران یمن گفت: ما خواهان راهکار سیاسی برای حل بحران یمن بر اساس ابتکار عمل کشورهای حوزه خلیج فارس و گفت‌وگو‌های ملی و قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل هستیم.
سلمان همچنین از راه‌حل صلح‌آمیز در جنگ داخلی سوریه و لزوم حفظ یکپارچگی این کشور سخن گفت. پادشاه عربستان بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران یمن و حفاظت از یکپارچگی عراق تاکید کرد. ملک سلمان در جریان نشست با ولادیمیر پوتین در مسکو تاکید کرد: باید از وحدت و یکپارچگی عراق حمایت و تمام توجه‌ها به سمت مبارزه با تروریسم متمرکز شود. وی در ادامه بر ضرورت از بین بردن دردها و رنج‌های مسلمانان روهینگیا در میانمار تاکید کرد.


پادشاه عربستان همچنین بر ضرورت پایان دادن به بحران سوریه از طریق مصوبات ژنو۱ و قطعنامه ۲۲۵۲ سازمان ملل تاکید کرد. وی بر ضرورت حل عادلانه مساله فلسطین که دربرگیرنده تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال ۶۷ است نیز تاکید کرد.
روسیه در کنار ایران از حامیان اصلی بشار اسد در جنگ داخلی سوریه است اما عربستان سعودی تاکنون از مخالفان بشار اسد حمایت کرده است. ولادیمیر پوتین، سفر ملک سلمان به روسیه را تاریخی توصیف کرد و گفت این نخستین بار است که یک پادشاه عربستان به روسیه سفر می‌کند.
پوتین ابراز امیدواری کرد که این سفر به تقویت روابط دوجانبه منجر شود. پوتین همچنین بر علاقه مسکو به همکاری با ریاض در مسایل خاورنزدیک تاکید کرد. عربستان سعودی متحد سنتی آمریکا در سطح جهان و منطقه است. توجه عربستان به روسیه از نگاه تحلیل‌گران روسیه نشانه‌ای از گسترش نفوذ روسیه در خاورنزدیک و جهان عرب است.
وی همچنین به پیشینه روابط خوب دوجانبه میان دو کشور طی ۹۰ سال گذشته اشاره کرد. در سال ۱۹۲۶ اتحاد جماهیر شوروی اولین کشوری بود که پادشاهی بنیان‌نهاده شده توسط عبدالعزیز بن سعود را به رسمیت شناخت.
وزیر خارجه روسیه درباره دیدار پنجشنبه گذشته پوتین و ملک سلمان گفت گفت‌وگوی دوستانه، کامل و متقابل برای همکاری‌های دو‌جانبه در تمامی زمینه‌ها صورت پذیرفت. به گفته لاوروف، رهبران دو کشور به طور دقیق راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌های دو کشور را به بحث و گفت‌وگو گذاشتند.
تفاهمنامه خرید سامانه اس‌۴۰۰
خبرگزاری رویترز از مسکو گزارش داد که روسیه درصدد است به عربستان سعودی در ایجاد صنایع نظامی کمک کند. در این زمینه تفاهمنامه‌ای نیز روز پنجشنبه در مسکو به امضا رسید.
همچنین تفاهمنامه‌ای میان عربستان و کنسرن روس‌ابارون‌اکسپورت برای خرید سامانه ضدهوایی اس‌۴۰۰، موشک ضدتانک کارنت و سامانه پرتاب موشک از نوع «TOS-1A» امضا شده است. طرفین در باره مبلغ این قرارداد و جزییات دیگر آن اطلاعات بیشتری ارائه نداده‌اند.
پادشاه عربستان در دیدار با پوتین، همچنین خواستار ایجاد ثبات در بازار نفت شد. بنابر این گزارش پادشاه عربستان در این زمینه گفت: ما به ادامه همکاری مثبت بین دو کشور برای دستیابی به ثبات در بازار نفت جهان جهت رشد اقتصاد جهانی تمایل داریم.
روسیه و عربستان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت خام در جهان هستند و نیمی از نفت خام جهان در این دو کشور تولید می‌شود. برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت، روسیه در یکی، دو سال اخیر به همکاری با اعضای اوپک برای کنترل تولید نفت خام با هدف جلوگیری از سقوط قیمت آن، روی آورده است. در آستانه سفر پادشاه عربستان به مسکو اعلام شد که روسیه بیش از ۳۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود کاسته است. گفته می‌شود که این اقدام روسیه احتمالا با هدف بهبود فضای نخستین دیدار پادشاه عربستان از مسکو صورت گرفته است. برای سفر ملک سلمان و کاروان همراه به روسیه که فردا پایان می‌یابد، ریتز چارلتون یکی از شکوهمندترین هتل‌های مسکو با 334 اتاق و همچنین چند هتل پنج ستاره پیرامون میدان سرخ دربست اجاره شده است.
نگرانی پنتاگون
وزارت دفاع آمریکا نسبت به تصمیم عربستان برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس 400 روسیه ابراز نگرانی کرد. میشل بالدانزا، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما نگران این هستیم که برخی هم‌پیمانان‌مان سامانه اس400 روسیه را خریداری می‌کنند. ما بارها بر اهمیت حفظ تطابق عملیاتی سامانه‌های دفاعی هم‌پیمانانمان با سامانه‌های آمریکا و کشورهای دیگر منطقه تاکید کرده‌ایم.
پادشاه عربستان که به روسیه سفر کرده در این سفر قراردادی را درباره خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس400 روسیه امضا کرد. در ماه میلادی جاری ترکیه نیز از امضای چنین قراردادی با روسیه خبر داده بود که موجب نگرانی آمریکا شده است.