گشایش نمایشگاه بین‌المللی صنعت با حضور 930 شرکت داخلی و خارجی در تهران‌؛

«جهان صنعت»- هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران به عنوان بزرگ‌ترین تجلی صنعت خاورمیانه صبح دیروز با حضور وزیر صنعت، معدن تجارت در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران افتتاح شد.
نمایشگاه بین‌المللی صنعت امسال نسبت به سال گذشته در بخش داخلی 25 درصد و در بخش خارجی نیز بیش از 30 درصد افزایش داشته است‌ به طوری که در این نمایشگاه 930 شرکت داخلی و خارجی از ایران و 22 کشور جهان حضور دارند.
از جمله کشورهایی که در نمایشگاه امسال حضور پیدا کرده‌اند، می‌توان به آلمان، ایتالیا، جمهوری چک، سوئد، کره‌جنوبی، رومانی، بلغارستان، هلند، فرانسه، اسپانیا، چین، ژاپن، انگلیس و سوییس اشاره کرد. البته حضور اروپایی‌ها و کشورهای آسیای شرقی در این نمایشگاه چشمگیرتر است.
البته صنعتگران چینی در این نمایشگاه بیشتر از سایر شرکت‌کنندگان خودنمایی می‌کردند و نشانی از حضور صنعتگران بزرگ اروپایی در نمایشگاه بین‌المللی تهران نبود. قرار است در طول برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران، هیات‌های تجاری و صنعتی از چند کشور‌ اروپایی و آسیایی‌ از این نمایشگاه دیدن کنند. در این نمایشگاه انواع تجهیزات صنعتی و کارگاهی، خطوط تولید صنایع بزرگ و کوچک، ابزار‌آلات و صنایع پیشرفته، اتوماسیون صنعتی و خدمات فنی و مهندسی به نمایش گذاشته شده است.


هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران تا 17 مهر از ساعت 10 تا 18 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برقرار است.
شریعتمداری‌: ظرفیت‌های تولیدی ما هنوز بسیار پایین‌تر از حد واقعی است
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازگشایی هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نمایشگاه یکی از مهم‌ترین رویدادهای کشور در حوزه صنایع مادر است که ماشین‌آلات، تجهیزات و خدمات صنعتی را به نمایش می‌گذارد.
وی با بیان اینکه موضوع ظرفیت‌های تولیدی ما هنوز بسیار پایین‌تر از حد واقعی است، گفت: در شرایط پسا‌برجامی به وجود آمده، مذاکرات خوبی با طرف‌های خارجی به منظور رونق‌ بخشیدن به حوزه صنعت کشور انجام داده‌ایم. شریعتمداری در ادامه افزود: حضور گسترده و فعال شرکت‌های داخلی و به ویژه شرکت‌های خارجی زمینه مناسبی را برای مشارکت تولیدکنندگان داخلی با شرکای خارجی در تمام نقاط دنیا به وجود آورده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هیچ محدودیتی را برای مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در داخل ایجاد نکرده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر سرمایه‌های خارجی مورد نیاز به بخش صنعت تزریق شود.
مذاکرات تکنیکی صنایع پیچیده در پسا‌برجام
محمد شریعتمداری گفت: استقبال گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی از نمایشگاه امسال قابل توجه بود و۵۳۰ شرکت خارجی در آن حضور یافتند. وی ادامه داد: مهم‌ترین هدف حضور خارجی‌ها در نمایشگاه، تبادل دانش و ایجاد شرایط لازم برای مذاکره صنعتگران داخلی با شرکت‌های معتبر خارجی است و انتقال خطوط تولید صنایع پایه به داخل کشور و ایجاد شرکت‌های مشترک از دیگر نتایج مهم حضور شرکت‌های خارجی محسوب می‌شود.
کیفیت پایین برگزاری نمایشگاه
محمد‌رضا حسینی، مدیر بازرگانی یک شرکت واردکننده محصولات صنعتی از ایتالیا درباره نحوه برگزاری این دوره از نمایشگاه‌ها به «جهان‌صنعت» گفت: در نمایشگاه‌های کشورهای مختلفی شرکت کردیم و نکته حائز اهمیت این است که کیفیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در خارج از کشور در مقایسه با این نمایشگاه بسیار بالاتر است. وی با اشاره به مشکلات شرکت‌ها در برپایی غرفه‌ها گفت: عدم هماهنگی مسوولان برپایی نمایشگاه باعث شد در مواردی همچون حمل‌ونقل وسایل و تجهیزات با مشکل مواجه باشیم.
سایه تحریم بر نمایشگاه
این فعال اقتصادی با اشاره به موانع ارزی در کسب و کار شرکت خود گفت: همواره در انتقال ارز مشکل داشته‌ایم و برای دور زدن این موانع مجبوریم با صراف‌ها کار کنیم. وی ادامه داد: به این دلیل که شرکت‌های اروپایی زیادی با ایران کار نمی‌کنند، بازاریابی برای ما بسیار سخت شده است البته امیدواریم با به ثمر رسیدن برنامه جامع همکاری مشترک میان ایران و غرب، شرایط بهبود یابد.
رانت تعرفه‌ای چینی‌ها
در این نمایشگاه مانند سال‌های قبل شرکت‌های صنعتی چینی بیشتر از صنعتگران اروپایی خودنمایی می‌کردند‌ به طوری که 250 شرکت از 530 شرکت‌کننده خارجی را شرکت‌های چینی به خود اختصاص داده بودند. این وضعیت نشان از این دارد که عمده محصولات و ماشین‌آلات به کار رفته در صنعت کشور ما به دست چینی‌ها تامین می‌شود و نقش دیگر کشور‌ها در این عرصه کمرنگ‌تر است.
محمد‌رضا حسینی با اشاره به اینکه جنس‌های اروپایی باکیفیت مجبورند با تعرفه چندبرابری نسبت به جنس‌های چینی بی‌کیفیت وارد شوند، گفت: به این علت که چین رابطه خوبی با ایران داشته، قطعات باکیفیت پایین و بعضا بدون گارانتی را با شرایط آسانی وارد کشور می‌کند و این درحالی است که قطعات گارانتی‌دار با کیفیت اروپایی این امتیاز را ندارند.
چینی‌ها راضی بودند
سراغ چینی‌ها که می‌رویم، از همه راضی‌تر به نظر می‌رسند. آنها سال‌ها در بازار ایران تاخته‌اند و گویا از هیچ چیز شکایت ندارند. یک واردکننده چینی در واکنش به این سوال که چرا در اعمال تعرفه میان چینی‌ها و اروپایی‌ها تبعیض وجود دارد، گفت: علت این پدیده را باید در خود کشور چین یافت.
وی توضیح داد: به علت قوانین داخلی کشورهای اروپایی نسبت به چین، عرضه‌کنندگان چینی در فاکتورهای فروش خود به نوعی تقلب انجام می‌دهند.
این واردکننده چینی ادامه داد: عرضه‌کنندگان چینی فاکتور محصولات را کمتر از میزان واقعی آن اعلام می‌کنند این در حالی است که در اروپا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و علت تفاوت در هزینه‌های یک واردکننده اروپایی با واردکننده چینی در واقع همین مساله است.
جذابیت ایران برای صنعتگران اروپایی
وقتی به سراغ نماینده یک شرکت آلمانی می‌رویم اما ورق برمی‌گردد. او اظهار امیدواری می‌کند که شرایط انتقال قطعات صنعتی از اروپا به ایران بهبود یابد. این بازرگان آلمانی به «جهان‌صنعت» می‌گوید زمانی که با سازندگان قطعات صنعتی در کشور خود تماس می‌گیرد، بسیاری از آنها خواستار حضور در ایران هستند اما تاکنون به دلیل موانع موجود فرصت این حضور را نیافته بودند. وی با ابراز خوشحالی از حضور در نمایشگاه صنعت ایران می‌گوید: امیدوارم تحریم‌ها به پایان برسند تا بتوانیم بیش از پیش در ایران حضور داشته باشیم.
نبود شرکت‌های بزرگ خارجی
حضور کمرنگ شرکت‌های مطرح دنیا در این نمایشگاه کاملا احساس می‌شد. بیشتر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه از بخش خارجی شرکت‌های چینی بودند که با همکاری شرکت‌های ایرانی واردکننده محصولات‌شان سعی در جذب مشتری‌های ایرانی داشتند! حضور ناکافی شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه حتی نسبت به شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران آن هم دو سال پس از اجرای برجام واقعا تعجب‌آور و حیرت‌انگیز بود. تنها حضور نمایندگی‌های بوش و سامسونگ برگ برنده نمایشگاهی بود که طبق ادعای برگزارکنندگان آن بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خاورمیانه است!
شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه، شرکت‌های متوسط و کوچک سایر کشورها بودند که با وجود تبلیغات گسترده دولت که مدعی حضور صنعتگران و صنایع بزرگ جهان در این نمایشگاه است، نتوانستند انتظاراتی را که در پس این تبلیغات در اذهان عموم جای گرفته بود، برآورده کنند.
پسابرجام انتظارات صنعتی‌ها را برآورده نکرد!
مدیر‌عامل یکی از شرکت‌کننده‌های حاضر در نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران به خبرنگار ما گفت: همه ما انتظار داشتیم پس از برجام، اتفاقات بزرگ صنعتی در کشور رخ دهد اما با این سطح از انتظارات اتفاق خاصی نیفتاد.
وی افزود: حتی دولتمردان ما هم خودشان برای برجام و اجرای آن بلاتکلیف هستند و ما در این میان نه رومی روم هستیم و نه زنگی زنگ. هنوز مشکلات بانکی وجود دارد، مشکل ارتباطات با خارجی‌ها، رفت‌وآمدها و عدم اعتماد شرکت‌ها به بانک‌ها وجود دارد.