ویژگی‌های یک کارآفرین

 دکترحوریه یحیائی
Hooriye_yahyaei@yahoo.com

 همه ی ما بعد از شنیدن خبر موفقیت و یا دیدن شخص کارآفرین در رسانه ها، شروع به رویا پردازی و چیدن عواملی در ذهنمان برای رسیدن به جایگاه او می کنیم. غافل از اینکه رویاها و آرزوهای فرد کارآفرین تنها به فکر و خیال ختم نمی شود. در واقعیت این سوال پیش می آید که کارآفرین کیست؟ آیا فرد کارآفرین ویژگی های منحصر به فردی دارد که او را از سایر اعضای جامعه متمایز می کند؟ چه عاملی باعث می شود که او بر خلاف سایر انسان های اطرافش موانع را هموارتر می بیند و در درون او نشاط و پیشرفت بر سکون و یاس غلبه می کند. ذهن و اندیشه فعال فرد کارآفرین چگونه چهارچوب های رایج را در هم می شکند و به چیزی فکر می کند که سایر افراد به آن نمی اندیشند.


پس اولین قدم کارآفرینی خلاق بودن است و خلاقیت زمانی ارزشمند است که از چهاردیواری ذهن بیرون آمده و به عمل تبدیل شود.عملی که همراه با ایده های جدید و نوآوری های بدیع رنگ می گیرد. نوآوری که مفهوم آن پیمودن راه هایی که کسی آن را تجربه نکرده و کارآفرین با وجود تمامی ریسک های مخاطره آمیز، در آن قدم بر می دارد. عملی کردن ایده تنها اول ماجرا است. کارآفرین باید توان سخت کارکردن با وجود تمام فشارها و تنش ها را داشته باشد.
ویژگی های مهم کارآفرینان برتر  
آینده نگر بودن یکی از ویژگی های مهم کارآفرینان برتر می باشد. نداشتن هیچ گونه ابهام از راه پیش رو و ایجاد یک چشم انداز با تمامی جزئیات باعث می شود که فرد با حرکتی مستمر و تلاشی بی وقفه راه خود را ادامه دهد. در این میان نباید از مصمم بودن غافل شد. زیرا کارآفرین با قاطعیت و تصمیم درست ایجاد هرگونه شبهه و دودلی را در اطرافیان خود برطرف می کند. تمرکز، شاه کلید کارآفرینی است. فرد کارآفرین در همه‌ لحظات با تمرکز بر هدف ،تمامی وقت و انرژی و سرمایه های مادی و معنوی خود را صرف
می کند. پرهیز از حاشیه پردازی، تمرکز، کارآفرین را برای رسیدن به موفقیت صد چندان می کند. زیرا در مسیر حرکت به سوی هدف،عوامل مادی دیگری مثل احداث پروژه هایی با سود مالی و یا سرمایه گذاری در بانک ها و اکتفا کردن به سود آن ها ممکن است شبهه ای در دل افراد ایجاد کند و کارآفرین موفق تنها و تنها بر روی هدف خود تمرکز می کند و هیچ یک از عوامل مذکور
نمی تواند باز دارنده ی او برای رسیدن به مقصود باشد.
ایجاد انگیزش و حفظ آن برای رسیدن به هدف، نکته قابل تامل دیگری است که همواره در موفقیت کارآفرینان نقش مهمی را بازی می کند. انگیزه هایی که به ندرت می تواند سود مالی و یا رسیدن به رفاه بیشتر باشد. با این وجود اکثر کارآفرینان معتقدند که پول به تنهایی نمی تواند عامل رسیدن به هدف باشد و علیرغم مطالب ذکر شده وجود سرمایه برای انجام فعالیت کارآفرینی غیر قابل انکار است. و در پایان نباید از خود گذشتگی کارآفرینان را نادیده گرفت. زیرا در بیشتر موارد تلاش و پشتکار شبانه روزی فرد کارآفرین شهره است و ترکیب این تلاش با ریسک پذیری سکوی پرتاپ فرد به قله هدف می باشد.
با همه ی این تفاسیر آیا شما یک کارآفرین هستید؟