افزایش تصاعدی اشتغال اتباع خارجی

تفاهم- گروه گزارش: علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در جلسه علنی مجلس حضور یافت و به سوالات نمایندگان پاسخ داد. وی در پاسخ به سوال مشترک جلال محمودزاده، نماینده مهاباد و عبدالکریم حسین زاده‌، نماینده نقده و اشنویه در خصوص عدم اجرای قانون برای تبدیل وضعیت مربیان حق التدریس فنی و حرفه ای گفت: برای دستیابی به رشد ۸ درصدی باید برای مهارت‌های فنی و حرفه ای برنامه ریزی کرد. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد در مورد سرمایه انسانی و گزارش های وزارتخانه کار، نسبت بین دانش فارغ التحصیلان و برنامه اشتغال در مناطق مختلف کشور ۲۰ درصد است که این آمار فاجعه است. ربیعی گفت: با توجه به مشکلات جدید مهارت های فنی و حرفه ای و آموزش های غیررسمی و مهارت آموزی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
سهم 1.4 درصدی آموزش های مهارتی
از بودجه آموزشی کشور
وی با انتقاد از بودجه کم سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: از کل بودجه آموزشی کشور ۱.۴ درصد به سازمان فنی و حرفه ای اختصاص می یابد، رتبه ایران  از میان صد کشور در استفاده از کارگر ماهر رتبه ۴۷ است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به نمایندگان گفت: برای حل مشکل بیکاری باید آموزش های فنی و حرفه ای افزایش یابد و در رده های شغلی میزان تحصیلات افراد افزایش یافته اما میانگین بهره وری افزایش نداشته است. وی پروژه «هر ایرانی یک مهارت»، «روستا، مزیت، مهارت» را از پروژه های مهم این وزارتخانه دانست و از نمایندگان خواست در بودجه ۹۷ اعتبارات بیشتری به سازمان فنی و حرفه ای اختصاص دهند. در ادامه


جلال محمود زاده، نماینده مردم مهاباد گفت: در سال ۱۳۹۱ قانون تبدیل وضعیت مربیان حق التدریسی فنی و حرفه ای ابلاغ گردید و مقرر شد مربیان با سابقه تدریس از سال ۱۳۹۱ و پیش از آن با مدرک فوق دیپلم به بالا تبدیل وضعیت شوند. وی ادامه داد: تعداد مربیان حق التدریسی سازمان فنی و حرفه ای در سطح کشور به بیش از چند هزار نفر می رسد که برخی از آنها حتی اجازه حضور در آزمون استخدامی را پیدا نکردند و به مصاحبه دعوت نشدند. محمودزاده تاکید کرد: سازمان فنی و حرفه ای طبق قانون متعهد به تبدیل وضعیت ۴ هزار و ۸۷۶ نفر از مربیان شده بود. وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه ای با ضایع کردن حق مربیان فنی و حرفه ای روند قانون برای استخدام مربیان را طی نکرده است، گفت: طبق قانون مدت زمان تدوین آیین نامه استخدام مربیان سازمان فنی و حرفه ای سه ماه بود اما تدوین این آیین نامه ها دو سال و نیم طول کشید. در ادامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق قانون دولت باید کوچک سازی شود اما مجلس با این مصوبه استخدام های جدیدی را رقم زد که جذب این تعداد مربی سخت است، پیدا کردن پست های سازمانی برای استخدام این افراد بسیار دشوار
می باشد. در ادامه جلال محمودزاده در بخش دیگری با اشاره به اظهارات ربیعی مبنی بر اینکه دولت ملزم به اجرای قانون است، گفت: ۵ سال است تصویب این قانون گذشته و سازمان فنی و حرفه ای هنوز آن را اجرا نکرده است و به دلیل کمبود اعتبار، کلاس در اختیار مربیان قرار نداد و این مشکل باعث شد، مربیان باسابقه حذف شده و مربیان بدون سابقه به سازمان وارد شوند. در ادامه علی ربیعی در پاسخ به سوال ملی حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر درباره علت تداوم اشتغال اتباع بیگانه در کشور و از بین رفتن فرصت‌های شغلی اظهار کرد: ایران در کنوانسیون‌های جهانی ناظر بر حق اشتغال پناهندگان عضویت دارد و البته قبل از موضوع اشتغال اتباع بیگانه، اصل حضور آنها در کشور ما باید محل بحث باشد. وی تصریح کرد: با برخی منویات راهبردی در کشور مواجه هستیم که یک نمونه آن ۵۰۰ هزار نفر اتباع خارجی در حال تحصیل در کشورمان است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سه رویکرد جهانی برای مواجه با اتباع خارجی گفت: این سه رویکرد شامل اجازه اقامت در اردوگاه های موقت، اجازه اقامت و اشتغال محدود و ادغام در جامعه میزبان است که جمهوری اسلامی ایران رویکرد دوم را انتخاب کرده اما با کارهایی مثل شناسنامه دادن به فرزندان اتباع خارجی که مادر ایرانی دارند و نیز تحصیل آنها در مدارس ایرانی است، عملا به سمت رویکرد سوم حرکت کرده ایم. وی با اشاره به انجام ۸۲ هزار بازدید از کارگاه ها و اماکن اشتغال در چهار سال اخیر گفت: بررسی ها نشان می دهد آمار اشتغال اتباع خارجی در کشورمان به صورت تصاعدی رو به افزایش است.
700 هزار کارگر غیر مجاز در ایران
ربیعی افزود: در طی یک سال بیش از ۹ هزار کارفرمای متخلف و در 4 سال اخیر حدود ۴۰ هزار کارفرمای مختلف را شناسایی و به دلیل به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم. وی با بیان اینکه ما خودمان برای تثبیت بیش از ۲۲۰ هزار فرصت شغلی دست به کار شدیم، گفت: اکنون 2 میلیون و چهارصد هزار نفر تبعه خارجی در ایران داریم که ۷۰۰ هزار نفر از آنها غیرمجاز هستند و من فکر می کنم ۷۰۰ هزار تبعه غیرمجاز دیگر هم باشند که در مجموع یک میلیون و چهار هزار تبعه بیگانه غیرمجاز داریم. وزیر کار با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی یک دستورالعمل و کمیته خاص برای شناسایی و ساماندهی اتباع غیر مجاز دارد که مسئولیت آن بر عهده وزیر کشور است، اظهار کرد: قاچاق نیروی انسانی از مرز تا استان ها فقط ۲۴ ساعت طول می کشد.