دریچه


اعتراض کوبا به اخراج ديپلماتهايش از آمريکا
کوبا به تصميم ايالات متحده براي اخراج شماري از ديپلمات‌هاي خود اعتراض کرده است. در پي اخراج پانزده تن از کارکنان سفارت کوبا در آمريکا، برونو رودريگز، وزير امور خارجه کوبا، اين اقدام را "ناموجه" توصيف کرده و گفته است که ايالات متحده از "حمله" به کارکنان سفارت خود در‌هاوانا سخن گفته‌اما در زمينه تحقيق و شناسايي علت اين حمله همکاري لازم و کافي با کوبا نداشته است.رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا، گفت که به منظور تساوي شمار ديپلمات‌هاي دو کشور، از پانزده تن از کارکنان سفارت آن کشور خواسته شده است ظرف يک هفته خاک ايالات متحده را ترک کنند. هفته گذشته وزارت خارجه‌امريکا اعلام کرد که به دليل نگراني از ناتواني دولت کوبا در حفاظت از کارکنان سفارت خود در آن کشور، حدود نيمي‌از کارکنان سفارت آمريکا در‌هاوانا به کشورشان بازگردانده مي‌شوند.
 وزير خارجه‌امريکا اعلام کرد که در نظر دارد تعداد کارکنان سفارت آن کشور در‌هاوانا را به ميزان قابل توجهي کاهش دهد و روز گذشته در "در اقدامي‌نا موجه" به پانزده تن از کارکنان سفارت کوبا دستور داد خاک آن کشور را ترک کنند." دونالد ترامپ در مقايسه با باراک اوباما اشتياق کمتري به گسترش روابط با کوبا دارد و در مواردي دولت آن کشور را غيردموکراتيک توصيف کرده و هدف انتقاد قرار داده
 است. 

نام ائتلاف سعودي ضد يمني در پيش‎نويس ليست سياه سازمان ملل
نام ائتلاف عربي ضد يمني به سرکردگي عربستان سعودي به دليل ارتکاب جنايات و کشتار کودکان يمني در پيش‌‌‌نويس ليست سياه سازمان ملل آمده است. در پيش نويس محرمانه ليست سازمان ملل که خبرگزاري رويترز آن را منتشر کرده است، نام ائتلاف سعودي به دليل کشتار کودکان يمني در اين ليست درج شده است.خبرگزاري رويتز ضمن انتشار اين ليست محرمانه نوشت: اگرچه پيش نويس به اين اشاره دارد که ائتلاف سعودي تدابيري را براي بهبودي اوضاع کودکان يمني و حمايت از آنها اتخاذ کرده است، اما نام ائتلاف به دليل «کشتار کودکان يمني» در اين ليست سياه درج شده است. سخنگوي دبيرکل سازمان ملل متحد پيشتر اعلام کرده بود که آنتونيو گوترش به زودي مصوبه اي درخصوص درج ائتلاف عربي به سرکردگي عربستان در ليست سياه سازمان‌ها و کشورهاي ناقض حقوق کودکان در مناطق بحراني تصويب مي‌کند.

انفجار در مقابل ساختمان نظامي‌ سفارت اردن در پاريس
ديروز وقوع انفجار يک دستگاه موتورسيکلت مقابل يک ساختمان نظامي‌سفارت اردن در پاريس گزارش شد که سفارت اردن بعيد دانسته است که اين موتورسيکلت آن را هدف قرار داده باشد. به گزارش روزنامه ديلي استار، اين موتورسيکلت مقابل يک ساختمان نظامي‌متعلق به سفارت اردن در پاريس منفجر شد.پاريس اخيرا هدف حملات مکرر تروريستي از سوي گروه داعش قرار گرفته است.وزارت خارجه و سفارت اردن در فرانسه اين انفجار را تاييد کرده‌اند.وزارت خارجه اردن اعلام کرده که هيچ يک از کارکنان اين ساختمان آسيبي نديده‌اند. اما سفارت اردن در پاريس بعيد دانسته است که انفجار موتور سيکلت اين سفارت را هدف قرار داده باشد. مجلس عوام پارلمان فرانسه يک قانون تازه ضدتروريستي را با هدف به پايان بردن وضعيت تقريبا دو ساله اضطراري در کشور تصويب کرده است. 

هک شدن 3 ميليارد حساب کاربران ياهو
شرکت ياهو اذعان کرد که در جريان هک بزرگ سال 2013، جزئيات حساب‌هاي تمام 3 ميليارد کاربرش فاش شده است که برخي اطلاعات شامل جزئي‌ترين مسائل شخصي کاربران بوده است.به گزارش روزنامه اينديپندنت، شرکت ياهو پيشتر گفته بود حساب‌هاي يک ميليارد از کاربرانش هک شده است اما گزارش جديد نشان مي‌دهد حدود سه ميليارد حساب کاربري که معادل نيمي‌از جمعيت زمين است، در جريان هک سال ۲۰۱۳ به خطر افتاد که در واقع حساب‌هاي تمامي‌کساني بود که در آن زمان از ياهو استفاده مي‌کردند.شرکت ياهو در اواخر سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود حدود يک ميليارد حساب کاربري هک شده است که حجم بي‌سابقه‌اي اطلاعات را شامل مي‌شود اما اکنون در آن آمار بازنگري شده است. اطلاعات فاش شده شامل جزئي‌ترين مسائل شخصي هر کاربر شامل نام، رمز، شمارهاي تلفن و تاريخ تولد مي‌شد.





گرمي‌غيرمنتظره روابط عربستان با روسيه
 
وزارت خارجه عربستان سعودي سفر ملک سلمان به مسکو را سفري "تاريخي" خواند. اگرچه اين نوع کلمات در سخنان ديپلماتها مي‌تواند کليشه اي باشد اما اين بار ممکن است درست باشد. رياض و مسکو براي چندين دهه با يکديگر در تقابل بوده‌اند. هر دو کشورهاي قدرتمند نفتي هستند که توليدشان برابر نيمه از نفت خام جهان را تشکيل مي‌دهد و با يکديگر در بازار رقابت دارند. تلاش روسيه در حمايت از دولت بشار اسد باعث خشم سعوديها و ديگر کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس شد. با اين وجود در سال گذشته نزدکي و گرمي‌روابط دو کشور آغاز شده است که به دليل از بين رفتن روابط و سياست واشنگتن و دولت ترامپ با عربستان بوده است.يکي از اهداف اين سفر تقويت روابط تجاري و اقتصادي دو کشور خواهد بود. ديگر عربستان سعودي خواستار تغيير بلافاصله اسد از قدرت نيست و به عمليات نظامي‌روسيه در سوريه که اکنون به سومين سال خود مي‌رسد اعتراض نمي‌کند. دمشق اعلام کرده که 92 درصد از خاک سوريه از دست دشمنان آزاد شده است و حملات هوايي روسيه در اين امر نقش مهمي‌داشته است. ناظران معتقدند سفر ملک سلمان به روسيه نشانه تغيير سياست‌هاي عربستان در منطقه است.در سال 2014 با سقوط قيمت نفت روسيه و عربستان با شوک روبرو شدند دراين ميان آمريکا بازار را با نفت شل خود پر کرد. ماه دسامبر مسکو و رياض اوپک را راضي کردند تا توليد نفت خود را به 1.8 ميليون بشکه در روز برساند.ملک سلمان همچنين به دنبال امضا قرارداد نظامي‌3.5 ميليارد دلاري با مسکو است و خواستار سرمايه گذاري 80 ميلياردي براي ساخت نيروگاه هسته اي توسط روسها در عربستان است.با وجود تغيير در روابط برخي معتقدند سعودي‌ها اتحاد سنتي خود با آمريکا را براي نزديکي به مسکو فدا نخواهند
 کرد. 
ترجمه :فاطمه مهتدي