تورم زیر 9درصد، افزایش حقوق 10درصد

سخنگوي دولت با بيان اينکه پيش بيني ما براي سال آينده تورم زير ۹ درصد است، گفت: حقوق کارکنان دولت در سال ۹۷ به ميزان ۱۰ درصد افزايش مي‌يابد.
به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگي خود افزود: ۵ درصد افزايش حقوق کارکنان دولت از طريق بودجه عمومي‌و ۵ درصد هم از طريق صرفه‌جويي دستگاه‌ها حاصل مي‌شود. اين که گفته مي‌شود دولت حقوق کارکنان را کمتر از نرخ تورم افزايش مي‌دهد، کذب است. البته حقوق بازنشستگان علاوه بر اين ۱۰ درصد در راستاي همسان سازي افزايش ديگري نيز خواهد داشت.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين که اگر دستگاه‌ها صرفه‌جويي نکردند ۵ درصدي که قرار است از طريق صرفه‌جويي به حقوق کارمندان افزوده شود، چگونه تامين خواهد شد؟ تصريح کرد: دستگاه‌ها ملزم به صرفه‌جويي در هزينه‌هاي جاري خود هستند. البته اگر دستگاهي اعلام کند که توان صرفه‌جويي ندارد، با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتي انجام مي‌شود تا مشکل آنها حل شود.
نوبخت با بيان اينکه بخشنامه بودجه ۹۷ هفته گذشته به دستگاه‌ها ابلاغ شد، ادامه داد: اين بودجه به عنوان رشد اقتصادي فراگير، اشتغال‌زا و ضد فقر ابلاغ شده است. در اين ابلاغ نحوه برآورد هزينه‌ها و اعتبارات تملک دارايي‌هايي سرمايه‌اي و نحوه ايجاد اشتغال مشخص شده است تا به دنبال افزايش توليد و استمرار رشد اقتصادي براي سال ۹۷ هستيم. پيش بيني ما رشد ۷ تا ۸ درصدي بدون نفت براي سال آينده است. وي افزود: ما براي ايجاد اشتغال از چند مسير اقدام مي‌کنيم. اول آنکه با اجازه رهبري و مساعدت مجلس يک و نيم ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي که معادل ۵ هزار ميليارد تومان است، استفاده مي‌کنيم. ۵ هزار ميليارد تومان ديگر نيز توسط بانک‌ها سرمايه‌گذاري مي‌شود. از سوي بانک‌ها تعهد کرده‌اند که ۲۰ هزار ميليارد تومان به بنگاه‌هاي توليدي تسهيلات دهند. بنابراين ما در مجموع ۳۰ هزار ميليارد تومان براي اشتغال در نظر گرفته‌ايم.
سخنگوي دولت همچنين گفت: پيش بيني ما اين است که با اقدامات انجام شده نرخ بيکاري را کاهش دهيم. نرخ بيکاري تابستان امسال به ۱۱.۵ درصد کاهش يافته و تلاش بر اين است که اين نرخ را به ۱۱ درصد برسانيم.
وي با اشاره به اينکه دولت نزديک به ۲ هزار طرح عمراني در دست اجرا دارد، خاطر نشان کرد: به دستگاه‌ها گفته‌ايم که اين طرح‌ها را غربالگري کنند و طرح‌هايي در اولويت قرار بگيرند که‌امکان بهره‌برداري در سال ۹۷ داشته باشند و در رشد اقتصادي کشور موثر باشند. به دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ايم طرح‌هايي که‌امکان واگذاري به بخش خصوصي را دارند، اعلام کنند. ما همچنين بايد تا جايي که‌امکان دارد در هزينه‌هاي جاري صرفه‌جويي کنيم تا بتوانيم بر اعتبارات عمراني بيفزاييم. همچنين سال آينده بايد ۳۲ درصد از منابع نفتي را به صندوق توسعه واريز کنيم. وي درباره سفر اردوغان به ايران گفت: سفر اردوغان به ايران براي توسعه مناسبات دو کشور است. در اين سفر مذاکراتي در مورد سوريه، مقابله با تروريست‌ها، توسعه مناسبات اقتصادي و لزوم اتخاذ مواضع معقول و منطقي درباره تحولات منطقه‌اي و مساله کردستان عراق مطرح مي‌شود. امنيت ملي ترکيه تحت تاثير عوامل مختلفي است که برخي از آنها با امنيت ملي ايران مشترک است. 
سخنگوي دولت درباره اثرات توقف بازرگاني ايران و کردستان عراق گفت: بسته شدن مرزها به دليل اهميت حق حاکميت دولت عراق است. براي مقابله با تروريست‌ها و حق حاکميت کشورها ما اقداماتي انجام مي‌دهيم که ممکن است آثار سوء کوتاه مدتي مثل بسته شدن مرزها را داشته باشد که در برابر اهداف بلند ايران، ترکيه و عراق به چشم نمي‌آيد. بسته شدن مرزها در کوتاه مدت حل مي‌شود.
نوبخت در مورد اين که وزير کشور آمار بيکاري را در برخي استان‌ها ۶۰ درصد اعلام کرد گفت: مرجع رسمي‌اعلام آمار بيکاري، مرکز آمار ايران است. اعلام بيکاري نرخ ۶۰ درصد درست نيست. وي در باره افزايش نرخ بنزين گفت: دولت هيچ برنامه‌اي براي افزايش حامل‌هاي انرژي ندارد.
سخنگوي دولت در مورد اظهارات اخير ترامپ درباره برجام و احتمال پايدار بودن آن اظهار داشت: اين قرارداد تا زماني پابرجا مي‌ماند که منافع ملي و مصالح ما را تامين کند. اگر اتفاق ديگر بيفتد متناسب با آن، ايران اقدام مي‌کند و در صورت تصميم نظام ما حقوق خود قبل از برجام را مجددا از سر مي‌گيريم. 
نوبخت در پاسخ به اين که آيا طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم ادامه مي‌يابد؟ تصريح کرد: اين طرح جزء طرح‌هاي مثبت دولت بوده که اشکالات آن بايد برطرف شده و ادامه يابد. دولت در حال تلاش است که بدهي‌هاي انباشته شده به بيمه‌ها را پرداخت کند و بدهي جديد هم ايجاد نکند.
وي در پايان درباره محل هزينه فاينانس‌هايي که براي اجراي طرح‌هاي عمراني جذب مي‌شود، اظهار کرد: فاينانس‌ها براي طرح‌هاي دولتي کاملا مشخص است که در اجراي اين طرح‌ها قانون استفاده حداکثري از توان داخلي در نظر گرفته مي‌شود و اين طرح‌ها هم به صورت مشارکتي است، يعني ۱۵ درصد را  و ۸۵ درصد هزينه‌ها را طرف خارجي مي‌پردازد و اينگونه نيست که طرف خارجي به ما پول بدهد تا ما امکانات و تجهيزات مورد نياز را از آن کشور وارد کنيم. اين طرح‌ها به صورت سرمايه‌گذاري انجام مي‌شود.