«توتال» پای ثابت توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی

با وجود افزايش نگراني‌ها از احتمال اقدام ترامپ براي وضع تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران از طريق خارج شدن از توافق هسته اي، شرکت فرانسوي توتال قصد دارد توسعه ميدان گازي پارس جنوبي در اين کشور را ادامه دهد.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، به رغم افزايش نگراني‌ها از احتمال اقدام ترامپ براي وضع تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران از طريق خارج شدن از توافق هسته اي، شرکت فرانسوي توتال قصد دارد توسعه ميدان گازي پارس جنوبي در اين کشور را ادامه دهد. پاتريک پويان، مدير شرکت توتال گفته، وي زماني که در ماه جولاي قرارداد چند ميليارد دلاري با ايران را به‌امضا رسانده، مي‌دانسته پاي در مسيري «پر دست انداز» مي‌گذارد.
پويان افزود: «ما زماني که اين قرارداد را امضا کرديم مي‌دانستيم که جاده آساني پيش رو نداريم... اما من ترجيح مي‌دهم مشکلي براي حل کردن و فرصتي در اختيار داشته باشم به جاي اينکه هيچ فرصتي را امضا نکنم.» وي که در واشنگتن صحبت مي‌کرد افزود: «ما متعهد به توافق منعقده هستيم» که به موجب آن بايد بخشي از ميدان پارس جنوبي را توسعه دهيم. اين سخنان در حالي ايراد مي‌شود که ترامپ در حال سبک سنگين کردن تاييد مجدد اين موضوع در 15 اکتبر است که آيا ايران به توافق هسته اي پايبند بوده است يا نه. اگر رئيس جمهوري آمريکا پايبندي ايران را مجددا تاييد نکند، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا در خصوص وضع مجدد تحريم‌ها عليه تهران تصميم گيري نمايد. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران هفته گذشته گفته بود، وي فکر مي‌کند ترامپ توافق هسته اي را مجددا تاييد نخواهد کرد. اما پويان گفته، وي نظري در مورد اينکه چه اتفاقي رخ خواهد داد ندارد. «من نمي‌دانم ترامپ چه تصميمي‌خواهد گرفت، و نمي‌دانم کنگره به صورت گام به گام چه تصميمي‌اتخاذ خواهد کرد.» مدي شرکت توتال همچنين اضافه کرده که توتال در خصوص همکاري تجاري اش با ايران هيچگونه فشاري را از دولت آمريکا نپذيرفته و اينکه وي با هيچ سناتور آمريکايي اي در خصوص موضوع توافق هسته اي صحبت نکرده است. پويان گفت: «من هيچ دستوري از دولت فرانسه نمي‌گيرم. من هيچ دستوري از دولت آمريکا دريافت نمي‌کنم... من به اين واقعيت احترام مي‌گذارم که هر کشوري مي‌تواند سياست خارجي خودش را داشته باشد و طبيعتا... ما اين سياست‌ها را مد نظر قرار مي‌دهيم.»