ثبت اولین کارت زرد دولت دوازدهم به نام رحمانی‌فضلی

گروه سیاسی- ضعف نظارت وزارت کشور بر عملکرد شوراهای شهر و روستاها و همچنین تقسیم استان سیستان‌و‌بلوچستان به چند استان، موضوعات سوال دیروز نمایندگان از وزیر کشور بود. هرچند قانع نشدن نمایندگان موجب شد تا اولین کارت زرد مجلس دهم به وزرای دولت دوازدهم به نام رحمانی‌فضلی ثبت شود.
اصغر سلیمی به عنوان عضو هیات‌رییسه کمیسیون شوراهای مجلس برای توضیح سوال اول که از سوی هشت نفر از نمایندگان در رابطه با «ضعف نظارت وزارت کشور بر عملکرد شوراهای شهر و روستاها» مطرح شده بود، پشت تریبون رفت و در شرح این سوال گفت: نوع نظارت وزارت کشور بر شوراهای شهر به خصوص شورای شهر تبریز مورد سوال است. فسادی با چنین گستردگی در شورای شهر تبریز اتفاق افتاده است که موجب دستگیری 70 نفر شده است. متخلفان پس از دوماه که بازداشت بودند، مجدد در شورای تبریز به جلسات دعوت شده‎اند که این موضوع موجب سرافکندگی است.
وی این گونه پاسخ داد: سوال دو قسمت دارد؛ یک قسمتش بحث نظارت بر شوراها است که وزارت کشور به عنوان دستگاه متولی در امر نظارت، با توجه به اختیارات قانونی خود تلاش کرده این نظارت را انجام دهد. در این دوره چهارساله حدود 460 پرونده را در جلسات رسیدگی به تخلفات بررسی کردیم که نسبت به دوره قبل حدودا دو برابر شده است. البته با توجه به نوپا و مردمی بودن شوراها، این تعداد تخلف، زیاد نیست و نشان می‎دهد که شوراها موفق بودند.
وزیر کشور در رابطه با اتفاقات شورای شهر تبریز هم گفت: «در آنجا توسط نیروهای امنیتی ارتشاء در شورای شهر تبریز گزارش شده بود و این موضوع مراحل قانون خود را طی کرد. ما به صورت قانونی اجازه تعلیق نداریم. سلب عضویت در مواردی است که شورای حل اختلاف به موضوع رسیدگی کند. در مورد این پرونده خاص چون قوه قضاییه و وزارت اطلاعات وارد موضوع شدند، ما باید منتظر حکم دادستانی و نظر قوه‌قضاییه می‎ماندیم. سرانجام بر اساس دستورات دادستان اقدامات لازم انجام شد و در مرحله‌ای اعضای اصلی برکنار و اعضای علی‌البدل روی کار آمدند‌ اما در حوزه سلب مسوولیت چون قوه قضاییه باید اعلام نظر می‎کرد، ما منتظر حکم دادستان ماندیم و بعد از ابلاغ، آن را انجام دادیم.»


اما سرانجام نمایندگان سوال هشت نفر از نمایندگان در رابطه با «ضعف نظارت وزارت کشور بر عملکرد شوراهای شهر و روستاها» از وزیر کشور را وارد دانستند. براین اساس وزیر کشور اولین کارت زرد کابینه دوازدهم در مجلس را به نام خود ثبت کرد.
خواسته تقسیم سیستان‌و‌بلوچستان
تقسیم سیستان‌و‌بلوچستان خواسته‌ای بود که حسینعلی شهریاری، نماینده این استان را متوسل به سوال از وزیر کشور کرد. وزیر کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع تقسیمات کشوری در شرق کشور گفت: در این دولت بیش از ۱۰۰ اختیار را از دولت به استان‌ها منتقل کرده‌ایم‌ اما هنور گام‌های زیادی پیش رو داریم.
وی افزود: نگاه نظام (تاکید می‌کنم نظام) به منطقه شرق کشور به دلایل متعدد از جمله؛‌ عقب‌افتادگی‌های گسترده قبلی، مجاورت با مناطق مرزی دارای مسایل امنیتی و نظایر آن،‌ بسیار ویژه است.
رحمانی‌فضلی بیان کرد: ریشه مشکلات مناطق مختلف کشور از جمله شرق،‌ در تقسیمات کشوری نیست؛ بلکه مشکل در نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی است. وی اظهار داشت: تجربه نشان داده،‌ مادامی که رویکرد عدم توازن و تعادل در بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی اصلاح نشود، تغییر در تقسیمات کشوری، مشکلات منطقه شرق کشور را حل نمی‌کند.
پس از تمام شدن صحبت‌های رحمانی‌فضلی، مطهری هم زبان به سخن گشود و توضیح داد: شخصا فکر می‌کنم این تقسیم، کار خوبی است و مساله شیعه و سنی هم مانعی در این راه نیست. شما- وزیر کشور- قول می‌دهید که این را پیگیری کنید؟ البته که این کار منوط به نظرات مقامات بالاتر است. سرانجام به دلیل قانع شدن شهریاری این سوال به رای نمایندگان گذاشته نشد.
اما دو تن از نمایندگان مجلس در نطق‌های خود به نقد برخی از مسوولان پرداختند. نخست نماینده ورزقان از سوء‌مدیریت‎ها گلایه کرد و پس از او فلاحت‌پیشه گفت که «برخی مسوولان میز ریاست خود در تهران را ترک نمی‌کنند و اطلاعی از مشکلات مناطق محروم و مرزی ندارند.»
رضا علیزاده، نماینده ورزقان گفت: باید سیستم اداری را اصلاح کنیم. با کم و زیاد کردن وزارتخانه‎ها دولت چابک نمی‌شود،‌ دولت زمانی چابک خواهد شد که به وظایف حمایتی خود در تولید و صادرات بپردازد. در کشور ما واگذاری انجام شده است اما خصوصی‌سازی نه! سهام واحدهای بزرگ صنعتی بین دستگاه‌ها و وزارتخانه مثل گوشت قربانی تقسیم شده است. دچار سوء‌مدیریت هستیم و با دست خود واحدهای تولیدی را به نابودی کشانده‌ایم،‌ به اصطلاح آمدیم ابرویش را درست کنیم چشمش را در‌آوردیم.
حشمت‎الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب هم در ادامه تذکراتی انتقادی را خطاب به مسوولان عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از هرگونه احساس تبعیض باید دولت احکام جدید برنامه ششم را اجرا کند تا مشکلات مرزنشینان برطرف شود‌ اما متاسفانه برخی مسوولان میز وزارت و ریاست خود را در تهران ترک نمی‌کنند و اطلاعی از مشکلات مناطق محروم و مرزی ندارند و فضای ذهنی آنان با مشکلات و بدبختی‌های مردم متفاوت است.
نادر قاضی‌پور نیز در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری اعلام کرد: متاسفانه سایت معلوم‌الحالی با مدیریت ضدانقلاب همچون خوره به جان نیروهای انقلابی افتاده و هر روز به بهانه‌های واهی به‌دنبال تخریب اعتماد عمومی به نظام است. وی با بیان اینکه این سایت با توسل به اطلاعات جعلی و دروغ به ترور شخصیت‌ها و مقامات کشوری و لشکری اقدام کرده است، یادآور شد: یک روز به تخریب عارف و امروز به ناحق و دروغ نام لاریجانی را بر سر زبان‌ها انداخته است؛ با این ادعا که ایشان تابعیت کشور کانادا را دارد و فرزندانش در آن کشور زندگی می‌کنند. وی خواستار پاسخگویی وزیر ارتباطات شد و گفت: اگرچه این وزیر می‌تواند برخوردهای لازم را داشته باشد اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم ارومیه درباره برخی مطالب منتشر شده در رسانه‌های ضد انقلاب پیرامون علی لاریجانی رییس مجلس گفت: مردم این دروغ‌پردازی‌ها را به راحتی نمی‌پذیرند و پسران آقای لاریجانی نیز طلبه و دانشجو هستند و پای آنها به خارج نرسیده است.