کشتار لاس‌وگاس و تلاش دموکرات‌ها برای مقابله با خشونت آمریکا؛

کاخ سفید حامی تجارت آزاد اسلحه
در سال‌های اخیر کشتارهای دسته‌جمعی در آمریکا به شکلی پایدار هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ ابعاد افزایش پیدا کرده است و شاهد بودیم که در سلسله این کشتارها اعم از کشتارهای اورورا، نیوتاون، اورلاندو و‌.‌.‌. هر حمله جدید بزرگ‌تر و چشمگیرتر بوده است اما حمله اخیر در لاس‌وگاس ابعادی بسیار بزرگ‌تر و متفاوت‌تر از قبل حتی به لحاظ استانداردهای خشونت‌های مسلحانه در آمریکا داشت‌. با این حال بعد از هر یک از این کشتارها هیچ کاری برای متوقف کردن آنها انجام نشده و این بار نیز نخواهد شد‌.
باوجود رخ دادن تمامی این کشتارهای دسته‌جمعی که علت اصلی آنها آزادی خرید و فروش سلاح است، مطلقا هیچ کاری و حتی کوچک‌ترین تغییری در قوانین فدرال آمریکا برای متوقف کردن آنها صورت نگرفته است‌. اکنون نیز همین روند ادامه خواهد داشت‌.
دونالد ترامپ در واکنش به کشتار لاس‌وگاس با جدی‌ترین و حزن‌انگیزترین کلمات از خدا سخن گفت اما او هیچ صحبتی درباره کنترل و محدودیت خرید و فروش سلاح مطرح نکرد! در حقیقت چطور ممکن است که او بتواند این صحبت را مطرح کند؟ انجمن ملی اسلحه آمریکا به عنوان یک سازمان بدطینت که به طرزی وحشتناک و مرگبار قانونگذاران آمریکایی را در تسلط خود دارد هنگامی که در کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری از دونالد ترامپ حمایت کرد همان زمان توانست سکوت ترامپ را برای خود بخرد‌.


ترامپ تا پیش از این تلاش داشت به‌طور کاملا معقول درباره اسلحه در آمریکا صحبت کند و با خرید و فروش سلاح‌های مرگبار و دارای خشاب‌های بزرگ مخالفت می‌کرد اما زمانی که فهمید انجمن ملی اسلحه آمریکا می‌تواند او را در انتخابات پیروز کند به طرزی شرم‌آور موضعش را تغییر داده و تبدیل به کاندیدای حامی اسلحه شد‌.
او بعد از آنکه در انتخابات پیروز شد در کنفرانس انجمن ملی اسلحه آمریکا گفت: شما اکنون یک دوست و حامی واقعی در کاخ سفید دارید و حملات هشت ساله به آزادی‌های شما بر مبنای اصلاحیه دوم قانون اساسی اکنون به پایانی خفت‌بار رسیده است‌. دیگر آژانس‌های فدرال مالکان اسلحه مطیع قانون را تحت تعقیب قرار نخواهند داد‌.
با این حال در کشتار لاس‌وگاس یک شهروند مطیع قانون دست داشت که هیچ سابقه کیفری نداشته است‌. او یک فرد معمولی پا به سن گذاشته بوده که عاشق شکار و قماربازی بود، البته او تفنگ‌ها را هم خیلی دوست داشت و تفنگ‌های خیلی زیادی داشت‌.
با این حال چنین چیزی در آمریکا ابدا مشکلی ندارد! می‌توانید بی‌تردید هرچقدر که اسلحه دل‌تان خواست داشته باشید چون در قانون اساسی نوشته شده است، پس حق این شهروند بوده که سلاح داشته باشد!
برگزاری نشست ویژه برای ممانعت با خشونت سلاح
به دنبال تیراندازی‌های مرگبار در لاس‌وگاس که بیش از 50 کشته و 500 زخمی بر جای گذاشت، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا از پل رایان خواست تا نشست ویژه کمیته منتخب را با موضوع خشونت‌ سلاح برگزار کند‌. دموکرات‌های کنگره معتقدند تیراندازی‌های مرگبار یکشنبه گذشته در لاس‌وگاس فرصتی برای تدوین جدید در آمریکا برای کنترل سلاح است‌. نانسی پلوسی، رهبر آنها در مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه در نامه‌ای به پل رایان، رییس این مجلس از او خواست کمیته جدیدی در کنگره به امر خشونت‌های مرتبط با سلاح اختصاص یابد‌.
رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا دو سال پیش به دنبال تیراندازی در مدرسه‌ای در اورگان درخواست مشابهی را مطرح کرده بود‌. با این وجود کاخ سفید تاکید کرده است که دوشنبه روز مناسبی برای بحث درباره خشونت‌های مرتبط با سلاح نیست‌.
نانسی پلوسی خواستار تدوین قانونی معقول برای مبارزه با جرائم مرتبط با سلاح است‌. با این وجود سارا سندرز‌هاکبی، سخنگوی کاخ سفید گفته دونالد ترامپ از حامیان قاطع متمم دوم قانون اساسی آمریکاست‌. متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا از حق مردم برای داشتن و حمل اسلحه محافظت می‌کند‌.
ده‌ها قبضه سلاح در خانه استفن پداک
استفن پداک، عامل تیراندازی اخیر در لاس‌وگاس در مجتمع بازنشستگان نوادا که امکاناتی نظیر گلف، تنیس و... داشته، زندگی می‌کرد‌. وی یک سرمایه‌گذار ثروتمند املاک بوده که به تازگی برای مادر ۹۰ ساله‌اش واکر خریده و علاقه‌مند به بازی‌های قمار و پوکر در لاس‌وگاس بود‌.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیچ‌گونه سوءسابقه کیفری در طول سالیان گذشته درباره مهاجم حادثه مرگبار تیراندازی لاوس‌وگاس ثبت نشده است‌. همچنین مراجع قانونی و اعضای خانواده وی انگیزه او را از انجام چنین کشتاری نمی‌دانند‌. اما به نظر می‌رسد پداک این حمله را با جزییات کلی در نظر گرفته بود که حضور وی با دست‌کم ۱۰ چمدان در هتل نشان‌دهنده این مساله بود‌. وی به‌طور محرمانه ۴۲ اسلحه داشت که دست کم یکی از آنها اتوماتیک بوده و دوتا از آنها نیمه اتوماتیک‌. پداک ۲۳ قبضه از این اسلحه‌ها را برای استفاده در این حادثه تیراندازی در اتاقش در هتل مورد نظر حمل کرده بود‌. همچنین هزاران گلوله و مهمات در اتاقش در هتل پیدا شد که این اجازه را به وی می‌داد که ۷۲ دقیقه به تیراندازی خود ادامه دهد‌. همچنین مقداری مواد منفجره در خودروی متعلق به وی پیدا شد‌.
دست‌کم ۵۹ نفر در این تیراندازی کشته و نزدیک به ۵۳۰ نفر در فستیوال موسیقی «روت ۹۱‌هاروست» زخمی شدند‌. این بدترین حادثه تیراندازی در تاریخ مدرن آمریکا بوده است‌. این مرد مسلح ۶۴ ساله پیش از اینکه ماموران پلیس برسند، خودکشی کرد‌.
داعش بدون ارائه هرگونه شواهدی، مسوولیت این حمله را برعهده گرفت اما آرون رز، مامور اف‌بی‌آی که در این پرونده دخیل است، اعلام کرد هیچ‌گونه ارتباطی میان این حادثه با تروریسم بین‌المللی وجود ندارد‌. همچنین جوزف لامباردو، از ماموران ارشد پلیس با رد دانستن انگیزه احتمالی مهاجم این حادثه گفت نمی‌تواند ذهن یک بیمار روانی را بخواند‌. با این حال برخی افراد که وی را می‌شناختند، اعلام کردند او یک قمارباز بزرگ بود‌.
در همین راستا اریک پداک، برادر عامل حمله اعلام کرد: او هیچ‌گونه وابستگی به گروه‌های تروریستی یا مذهبی یا سیاسی نداشت‌. او هرگز توجهی به این مسایل نداشت‌. او مردی بود که پول داشت و به کازینوها می‌رفت و قماربازی می‌کرد‌.
همچنین اریک پداک اعلام کرد که در طول شش ماه گذشته با برادرش گفت‌وگو نکرده و آخرین گفت‌وگوی آنها این بود که پیامی بعد از توفان اخیر میان این دو برادر رد و بدل شد‌. مادر استفن نیز حدود دو هفته قبل با او گفت‌وگو کرده بود و استفن زمانی که فهمید مادرش به یک واکر نیاز دارد، برای او خرید و فرستاد‌.
همچنین اریک پداک یادآوری کرد که اخیرا پیامی از برادرش دریافت کرده بود که در آن نشان داده می‌شد که وی ۴۰ هزار دلار برنده شده است‌. او برادرش را به عنوان یک مولتی‌میلیاردر معرفی می‌کند و می‌گوید آنها معاملات تجاری داشته و همچنین با هم اموالی داشته‌اند‌. وی با این حال می‌گوید نمی‌دانسته که برادرش قرض‌های قمار نیز داشته است‌. او گفت برادرش ثروت قابل توجهی داشته: او زمانی که می‌برد به ما می‌گفت اما هرگز نمی‌گفت چهار میلیون دلار یا همانند این مبلغ را از دست داده است‌.
پلیس آمریکا دوشنبه گذشته خانه شخصی پداک را در مسکوئیت حدود ۸۰ مایلی شمال شرقی لاس‌وگاس نزدیک به مرز ایالت آریزونا مورد تحقیق و تفتیش قرار داد تا سرنخ‌های بیشتری به دست آورد‌. پداک به همراه شریک زندگی ۶۲ ساله‌اش زندگی می‌کرد که ماموران پلیس اعلام کردند در زمان وقوع این حادثه او خارج از کشور و در ژاپن بوده است‌.
پلیس آمریکا خانه دیگر پداک در مجتمع بازنشستگان در منطقه رنو در ۵۰۰ مایلی مسکوئیت را نیز مورد تفتیش و بازرسی قرار داد‌. یک مامور پیشین اف‌بی‌آی اعلام کرد: به نظر نمی‌رسد پداک یک قاتل باسابقه باشد‌. وی پیرتر از آن بوده که به یک تیرانداز ماهر تبدیل شود و همچنین به نظر نمی‌رسد دچار بیماری ذهنی باشد‌.
به نظر می‌رسد وی دست‌کم چند روز قبل از حادثه این حمله را برنامه‌ریزی کرده بود‌. این مامور پیشین اف‌بی‌آی اعلام کرد: پداک می‌دانست که چه می‌خواهد انجام دهد و چگونه این کار را بکند و به نظر می‌رسد که هیچ برنامه‌ای برای فرار نداشت‌. با این حال اگرچه استفان پداک هیچ‌گونه سوءسابقه کیفری نداشت اما پدر وی یک سارق باسابقه بانک بود که برادرش این موضوع را تایید می‌کند‌.
بنیامین‌ هاسکینزپداک سابقه دزدی داشت و زمانی که به اتهام دزدی توسط پلیس بازداشت می‌شود، استفن هفت سال داشت‌. در سال ۲۰۱۵ استفن پداک به خانه سه خوابه شخصی‌اش نزدیک مسکوئیت که ارزش آن ۳۶۹ هزار دلار بود، آمد‌. همچنین وی دست‌کم دو بار طلاق گرفته که ازدواج‌های وی در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به پایان رسید‌. یکی از زنان مطلقه وی در کالیفرنیای جنوبی زندگی می‌کند‌.
واکنش اوباما: تراژدی بدون توجیه
رییس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به تیراندازی لاس‌وگاس که مرگبارترین تیراندازی در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید، تاکید کرد که فکر و ذهنش با خانواده‌های قربانیان است و برای قربانیان این حمله دعا می‌کند‌.
باراک اوباما در توئیتی نوشت: میشل و من برای قربانیان لاس‌وگاس دعا می‌کنیم‌. فکر و ذهن ما با خانواده‌های قربانیان و تمام افرادی است که یک تراژدی بدون توجیه دیگر را متحمل شده‌اند‌. باراک اوباما در آخرین سال دوره ریاست‌جمهوری‌اش از اختیارات اجرایی که داشت، برای پیشبرد یکسری اقدامات در راستای سفت و سخت‌تر کردن کنترل تسلیحاتی استفاده کرد‌.
وی با اشاره به تیراندازی سال ۲۰۱۲ میلادی در مدرسه سندیهوک که در آن ۲۰ کودک و شش معلم کشته شدند، گفت: سیستمی را ایجاد کرده‌ایم که به افراد خطرناک اجازه می‌دهد با یکسری قوانین مختلف بازی کنند‌. معتقدم می‌توانیم راه‌هایی را برای کاهش خشونت تسلیحاتی پیدا کنیم و به این منظور می‌توانیم از راه‌های ذکر شده در متمم دوم قانون اساسی استفاده کنیم‌.
اقدامات اجرایی مذکور شامل این موارد است: بررسی پیشینه در شرایط دریافت اجازه داشتن سلاح گرم، سرمایه‌گذاری بر ماموران فدرال بیشتر، رهگیری سلاح‌هایی که در جریان تحقیقات کشف می‌شوند با هدف طراحی کردن الگوهای قاچاق، ایجاد یک مرکز اینترنتی برای رهگیری قاچاق آنلاین غیرقانونی سلاح‌های گرم، افزایش دسترسی به مراقبت‌های سلامت روحی و روانی و سرمایه‌گذاری در تحقیقات مربوط به تکنولوژی امنیتی سلاح‌.
واکنش ترامپ: اقدام شرارت‌آمیز
رییس جمهور آمریکا حادثه تیراندازی لاس‌وگاس را وحشتناک توصیف کرد و گفت این حادثه غم‌انگیز آمریکایی‌ها را متحد می‌کند‌. ترامپ بعد از حادثه تیراندازی در لاس‌وگاس ابراز کرد این حمله مرگبار یک اقدام شرارت‌آمیز محض بوده است‌. وی ضمن ستایش از واکنش سریع گروه‌های امدادرسانی گفت: پرچم‌ها را به حالت نیمه‌افراشته در می آوریم و آمریکا پس از چنین حادثه غمناکی بیش از پیش متحد می‌شود‌. رییس‌جمهور آمریکا خبر داد که امروز از لاس‌وگاس دیدن خواهد کرد‌.