همگرایی نظامی - سیاسی تهران وآنکارا در منطقه

گروه سیاسی- با توجه به اینکه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق می‌تواند برای ایران و ترکیه ناامنی مرزی ایجاد کند، بالاترین مقام نظامی ترکیه به ایران سفر و با سرلشکر محمد باقری، بالاترین مقام نظامی ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گفته سرلشکر باقری در این دیدار تصمیمات مهمی برای مبارزه با تروریسم در منطقه اتخاذ شده است. به نظر می‌رسد توافقات مرزی ایران با ترکیه به مساله همه‌پرسی اقلیم کردستان باز‌می‌گردد هرچند جزییاتی از این توافقات اعلام نشده است. در ادامه مخالفت ایران و ترکیه با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان، این بار نوبت به رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه‌ رسیده تا به منظور دیدار دوجانبه و برگزاری نشست راهبردی به تهران بیاید. خود اردوغان در نشست خبری خود در آنکارا درباره اهداف و محور مذاکراتش در تهران گفته بود: «سفرم به ایران در راستای مشارکت در نشست شورای مشترک استراتژیک انجام می‌شود و همه‌پرسی اقلیم در شمال عراق در راس دستور کار و رایزنی‌های من با حسن روحانی، رییس‌جمهور و همچنین رهبر ایران قرار خواهد گرفت.» به هر حال رییس‌جمهور کشور همسایه امروز به تهران سفر می‌کند تا علاوه بر موضوعات دوجانبه، درباره رفراندوم در کردستان عراق با مقامات ایرانی مذاکره کند. اگرچه همه تحلیلگران به سران ایران و ترکیه توصیه می‌کنند در کنار رقابت همیشگی، رفاقت و حسن همسایگی را از یاد نبرند‌ اما سال‌هاست رابطه دو کشور در کج‌دارومریزی ‌کتمان‌نشدنی باقی مانده است. در همین احوال‌ هر مساله‌ای حول محور دو کشور‌ می‌تواند تهران و آنکارا را به هم نزدیک کند‌ همان‌طور که این‌ روزها موضوع رفراندوم در اقلیم کردستان چنین نقشی را ایفا می‌کند.
تشریح اهداف سفر اردوغان به ایران
اما سخنگوی دولت در نشست خبری خود از اهداف سفر اردوغان به ایران سخن گفت.نوبخت درباره این سفر گفت: رابطه ما با کشور ترکیه همیشه خوب بوده و می‌دانید که ما در بخش‌های نظامی و منطقه‌ای با این کشور ارتباط و قراردادهایی داشته‌ا‌یم. این سفر برای توسعه این مناسبات است. سخنگوی دولت افزود: مبارزه با تروریسم از اهداف مشترک ایران و ترکیه است. جلسات مشترکی با سوریه نیز برگزار شده و می‌شود. خوشبختانه هماهنگی خوبی بین ایران و ترکیه و عراق وجود دارد. وی ادامه داد: هر کشوری در خصوص امنیت خود مشکلاتی دارد که ما نیز فصل مشترکی با ترکیه در مبارزه با تروریسم داریم. بحث مبارزه با تروریسم موضوعی فرامنطقه‌ای است. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اثرات توقف بازرگانی ایران و کردستان عراق در پی بسته شدن مرزهای غربی کشور گفت: بسته شدن مرزها تحت‌الشعاع مساله مهم حق حاکمیت دولت عراق است که برای ایران اهمیت زیادی دارد. هنوز بخش‌هایی از عراق و سوریه در دست تروریست‌هاست و هر عاملی که انسجام برای مقابله با تروریست‌ها را بر هم بزند، مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست. برای مقابله با تروریست‌ها و حق حاکمیت کشورها اقداماتی انجام می‌دهیم که ممکن است آثار سوء کوتاه‌مدتی مثل بسته شدن مرزها را داشته باشد که در برابر اهداف بلند ایران، ترکیه و عراق به چشم نمی‌آید. بسته شدن مرزها در کوتاه‌مدت حل می‌شود.
افزایش حقوق کارمندان


۱۰ درصد است
محمد‌باقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اهالی رسانه با بیان اینکه حدود دو هزار پروژه ناتمام داریم، عنوان کرد: اولویت‌های تخصیص منابع را برای پروژه‌هایی قرار دادیم که نفع اقتصادی داشته باشند. وی ادامه داد: قصد داریم از طریق صرفه‌جویی هزینه بر اعتبارات طرح عمرانی بیفزاییم و پیش‌بینی ما این است که در سال آینده تورم زیر ۹ درصد باشد و افزایش حقوق کارمندان و کارگزاران حدود ۱۰ درصد خواهد بود.
نوبخت با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌ها می‌گویند دولت حقوق کارکنان خود را زیر نرخ تورم افزایش خواهد داد، گفت: این کذب محض است و ما هر سال بیشتر از نرخ تورم افزایش حقوق داریم. امسال هم قرار است پنج درصد این افزایش حقوق را دولت و پنج درصد دیگر را دستگاه‌ها پرداخت کنند که مجموعا ۱۰ درصد می‌شود. آیا این زیر نرخ تورم است؟
ایران از لغو برجام ضرر نمی‌کند
نوبخت در مورد سخنان ترامپ درباره برجام گفت: می‌دانید که در کشور یک مرجع درباره برجام تصمیم نمی‌گیرد اما تا زمانی که منابع و مصالح ایجاد کند، ما هم درباره این قرارداد بین‌المللی مراعات لازم را انجام می‌دهیم. این ایران نیست که از لغو برجام ضرر می‌کند بلکه کسانی که از لغو آن صحبت می‌کنند، از این مساله ضرر خواهند کرد.
حفظ شان ایرانیان برای ما
در اولویت است
سخنگوی دولت در خصوص رابطه با عربستان گفت: خدا را شکر که حج به سلامت انجام شد و این مقوله نیازمند زمان، مطالعه و بررسی مناسبات است. هنگامی که عزت و کرامت ایرانیان حفظ شود، قطعا مراودات ما ادامه پیدا خواهد کرد. حفظ شان ایرانیان برای ما در اولویت است .