اجرای توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان کشور کلید خورد

تفاهم-گروه گزارش: تفاهمنامه همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امضای قرارداد توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای 20 هزار نفر در محل جهاد دانشگاهی، با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رییس جهاد دانشگاهی کشور برگزار شد. در ابتدای این مراسم، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد تسهیل‌گر در طرح توسعه مشاغل خانگی انتخاب شده است، گفت: 800 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح تا پایان سال 96 اختصاص یافته است. وی اظهار کرد: اولین قدم در مسیر اشتغالزایی ایجاد فرصت‌های شغلی و آماده سازی افراد برای تبدیل این فرصت‌ها به شغل است. وی افزود: به عنوان مثال در برنامه ای که در حوزه آی سی تی تدوین کردیم طی دوسال توانستیم 320 هزار شغل را فرصت یابی کنیم و با متغییر‌هایی، این فرصت‌ها را به شغل تبدیل کنیم. گام بعدی ما در این حوزه بخش گردشگری است. ربیعی در ادامه با بیان اینکه 2 میلیون و300 هزار نفر طی 5 سال اخیر متقاضی مشاغل خانگی بوده‌اند، گفت: برای یک میلیون و 360 هزار متقاضی مجوز صادر و به 600 هزار نفر، 2هزارو 400 میلیارد تومان نیز تسهیلات اعطا کردیم. از این تعداد 60 درصد توانستند پایداری شغلی بیش از چهار سال داشته باشند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تا پایان شهریور ماه سال 96، 5.5 هزار میلیارد تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید اعطا شده است که 4 هزارو 800 میلیارد تومان برای 379 هزار طرح در حوزه اشتغال بوده است.
ایجاد بازارهای جدید
با اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز ادامه داد: ۲۰ هزار شغل در هشت استان کشور از طریق عملیاتی کردن اشتغال فراگیر در بخش خانگی ایجاد می شود؛ اکنون اجرای این طرح در کشور شروع شده است. عیسی منصوری تصریح کرد: ظرفیت های استان ها شناسایی شده و با استفاده از تسهیلات برای آموزش مهارت و مداخله در اتصال مشاغل به بازار، این نوع اشتغال پیگیری می شود .وی گفت: بازدیدهای میدانی انجام شده نشان می دهد که به نتایج مطلوبی در حوزه اشتغال می رسیم. خوشبختانه برای تحقق اشتغال فراگیر همکاری و تعامل خوبی بین دستگاه ها ایجاد شده است.


صاحب فناوری شدن
بهترین روش برای ایجاد اشتغال
در ادامه این مراسم، رییس جهاد دانشگاهی نیز با بیان اینکه بهترین روش برای ایجاد اشتغال، صاحب فناوری شدن است، گفت: مشکل جدی در زمینه فناوری‌های داخلی اتصال به بازار است. تکنیک اتصال به بازار و متولی این امر در کشور باید مشخص شود. وی اظهار کرد: هدف اصلی تشکیل جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ الگوسازی توان کشور و رسیدن به پیشرفت پایدار بود. حمیدرضا طیبی افزود: عناصر مهم پیشرفت شامل توسعه فرهنگی برای آماده سازی زیرساخت  های فکری پیشرفت، توسعه آموزش های تخصصی و مهارت محور برای تربیت نیروی انسانی، توسعه علمی و فناوری به عنوان ابزار مورد استفاده پیشرفت و رقابت پذیری و کارآفرینی و تجاری سازی برای تبدیل علم به ثروت است .وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی توانسته در این حوزه الگوسازی های خوبی انجام دهد و علاوه بر ایجاد روحیه خودباوری و تقویت هویت ملی در بخش فرهنگی، مراکز آموزشی خوبی تاسیس کند و از طرفی در بخش توسعه فناوری توانسته در مرز علم نیز حرکت کند .رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به برنامه اشتغال فراگیر وزارت کار، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی تمام توان فرهنگی، علم و فناوری، آموزشی و کارآفرینی خود را با گستره جغرافیایی سراسر کشور در خدمت این برنامه قرار خواهد داد.