دریا، محور زندگی دو سوم جمعیت جهان تا سال 2020


 محمد راستاد *
بیش از 20 درصد جمعیت جهان در محدوده 25 کیلومتری دریاها زندگی می کنند و پیش‌بینی‌ می شود که تا سال 2020 دو سوم جمعیت جهان در محدوده‌های ساحلی در کنار دریاها ساکن شوند.
اکنون 39 درصد جمعیت جهان در محدوده 100 کیلومتری دریاها و 60 درصد شهرهای جهان که جمعیتی بیش از 6 میلیون نفر دارند، در سواحل دریاها و یا در نزدیکی سواحل قرار دارند. از طرفی 4 هزار و 764 پایانه آبی در 196 کشور جهان پذیرای 104 هزار فروند کشتی هستند که با تردد در آبراهه‌های بین‌المللی اقتصاد جهانی را به گردش در می‌آورند تا کارخانجات و مراکز تولیدی از حرکت باز نایستد. تمامی این فرآیند در گرو رنج و مشقتی است که 1.5 میلیون دریانورد با برگزیدن حرفه سخت دریانوردی گرداننده اصلی این زنجیره بسیار سخت صنعت حمل و نقل دریایی در جهان هستند.
حمل و نقل دریایی به دلیل قابلیت جابه‌جایی کالاها و دست‌آوردهای صنعتی و کشاورزی در دهکده کوچک جهانی جایگاه خاص و ویژه‌ای به خود اختصاص داده است و شناورهای آهنین سبکبال بر اقیانوس‌ها و دریاهای بیکران بی‌وقفه تردد می کنند تا زنجیره اقتصاد جهانی مستحکم‌تر از همیشه ارتباطات 5 قاره جهان را شکل دهند. دریانوردان جدا از زندگی عادی در جامعه جهانی، راهی پر مشقت و دشوار برگزیده‌اند تا روند زندگی در جوامع مختلف پنج قاره جهان از مسیر حرکت خود خارج نشود.


آنچه که گزارش سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) بر آن صحه گذاشته، حمل حدود 9 میلیارد تن کالا از طریق دریاها در سال است، که این رقم خود نشانگر نقش والای حمل و نقل دریایی را در عرصه تجارت جهانی است و باید تمام نیازهای این بخش مورد توجه جدی قرار گیرد.
فرآیند حمل و نقل دریایی پیوند دهنده ارتباطات اقتصادی و سیاسی است و این به دلیل بهره‌مند بودن از قابلیت حمل بالای کالاست که هیچ فرآیند دیگری از حمل و نقل قابل قیاس نیست از این رو صنعت حمل و نقل دریایی نقش حساس و عمده‌ای را در شاکله اقتصاد جهانی بر عهده دارد.ایرانیان همواره از پیش‌قراولان راهیان دریاها بوده‌اند و این مهم بیانگر این واقعیت است که ایرانیان باستان بزرگ منشی و عظمت این طلیعه الهی را به‌خوبی درک کرده‌اند، چیزی که دنیای مدرن امروز به آن تاکید دارد این است که دریاها و اقیانوس‌ها شریان‌های حیاتی و اقتصادی دهکده بزرگ جهانی هستند.امروزه سوت کشتی‌های بزرگ به ترنم آهنگ دلنوازی برای ساحل‌نشینان جهان بدل شده است و آهنگی که خود نمایانگر تلاش و حرکت انسان‌ها در تولید و گرداندن چرخ‌های اقتصاد جهان است و تردد آن‌ها در پایانه‌های آبی باعث شده است که میلیون‌ها نفر در گوشه و کنار جهان بر سفره پربرکت این طلیعه‌های الهی بنشینند. ادامه در صفحه2