قاره سبز هم اعتماد کرد

گروه اقتصادی - طی هفته‌های گذشته، مذاکرات گسترده‌ای میان شبکه بانکی ایران و بانک‌های آسیایی همچون کره‌جنوبی و چین در رابطه با تامین مالی طرح‌های اقتصادی کشور، با استفاده از منابع خارجی صورت گرفته و این در حالی است که هم‌اکنون کشور‌های اروپایی در صف مذاکره با کشورمان قرار گرفته‌اند و در نتیجه آن قراردادهایی با ارقام قابل توجه میان ایران و بانک‌های قاره سبز منعقد شده است‌ که در راس آنها نام کشورهای اتریش و دانمارک به چشم می خورد.
اهمیت مذاکره و توافق با بانک‌های اروپایی از آنجایی است که پیش از این انتقاداتی به تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی در رابطه با چگونگی گزینش میان شرکای خارجی مطرح بوده و محدود شدن قراردادها به کشور‌های آسیایی، امکان ورود تکنولوژی روز دنیا که به‌طور عمده در اختیار اروپاییان و آمریکایی‌ها است را از ایران سلب کرده بود، هرچند نمی‌توان از نقش پررنگ تحریم‌ها در ورود این تکنولوژی‌ها به کشور چشم‌پوشی کرد و به نظر می‌رسد با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های گسترده شبکه بانکی ایران از سوی کشور‌های جهان و به ویژه اروپا، همکاری‌های دوجانبه، توافقات مالی و روابط کارگزاری بیشتر در مسیر راه توسعه کشور می‌تواند عاملی برای سرعت بخشیدن به حرکت رو به جلوی ایران باشد‌.
گفتنی است گرچه مذاکرات در رابطه با توسعه روابط بانکی از سال ۱۳۹۲ به بعد و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران رنگ دیگری به خود گرفته و به‌طور مقدماتی آغاز شده بود اما بعد از اجرایی شدن برجام در پایان سال ۱۳۹۴ که لغو تحریم‌های بانکی را با خود به همراه داشت به‌طور جدی‌تری در دستور کار قرار گرفت‌. بر این اساس بانک‌های زیادی از سراسر دنیا برای ایجاد روابط با بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی وارد مذاکره شدند، هر چند همچنان انتظارات شبکه بانکی از برجام به‌طور کامل برآورده نشده و ملاحظاتی از جمله هراس از واکنش‌های آمریکا موجب عقب‌نشینی برخی بانک‌های بزرگ خارجی برای برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی بوده است‌.
با این حال بانک‌هایی از سوییس، انگلیس، ایتالیا، اتریش، ژاپن، کره‌جنوبی، قزاقستان و‌.‌.‌. مذاکرات و توافق‌هایی در زمینه‌های مختلف با بانک مرکزی و شبکه بانکی ایران داشته‌اند و در این بین روابط کارگزاری به‌طور قابل توجهی نسبت به زمان تحریم افزایش یافته است‌. یکی از مسایل مورد توجه در مذاکرات بانکی، تامین مالی از طریق انعقاد قرارداد با بانک‌های خارجی است؛ این موضوع در روزهای گذشته و در سفر هیات ایرانی و همچنین دیدارهایی که در ایران انجام شده به‌طور پررنگ‌تری دیده می‌شود و قراردادهایی با ارقام قابل ملاحظه به امضا رسیده است‌.


در همین راستا قرارداد یک میلیارد یورویی بین ۱۴ بانک ایرانی با «اوبر بانک» اتریش و همچنین قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی بین ۱۰ بانک ایرانی با «دانسکه بانک» دانمارک در حالی طی روز‌های اخیر به امضا رسیده است که این دو قرارداد به عنوان اولین قراردادهای تامین مالی بانک‌های ایران با بانک‌های اروپایی پس از برجام به‌شمار می‌روند که بعد از قراردادهای ایران با کره به مبلغ هشت میلیارد یورو و قرارداد چین در مجموع با مبلغ ۳۵ میلیارد دلار، به سرانجام می‌رسند‌.
جزییات توافقات جدید مالی
به گزارش «جهان‌صنعت» به نقل از روابط‌عمومی بانک مرکزی، در جریان سفر معاون ارزی این بانک و هیات بانکی ایران به همراه معاون وزیر اقتصاد به اتریش، قرارداد تامین مالی معادل یک میلیارد یورو بین بانک‌های کارآفرین، سامان، پاسارگاد، رفاه کارگران، ملت، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن، اقتصاد نوین، سپه، توسعه صادرات، خاورمیانه، کشاورزی و پارسیان با «اوبر بانک» اتریش امضا شد‌.
به موجب این قرارداد، منابع بانک اتریشی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ بخش خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور اخذ کرده‌اند، تخصیص خواهد یافت‌. همچنین در این سفر، معاون ارزی بانک مرکزی با مدیر موسسه بیمه صادراتی اتریش (اوکابه) و مدیران برخی از بانک‌های بزرگ این کشور دیدار و درباره گسترش روابط بانکی گفت‌وگو و رایزنی کرد‌. گفتنی است «اوبر بانک» یک بانک منطقه‌ای در قلب اروپاست که در کشورهای همجوار اتریش نیز فعالیت دارد‌.
در همین راستا محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران جزییات قراردادهای اعتباری با بانک‌های اتریش و دانمارک را تشریح کرد‌.
خزاعی که در راس هیاتی برای مذاکره و نهایی کردن قرارداد‌های اعتباری با اتریش و دانمارک به وین سفر کرده بود، با مقامات مختلف اقتصادی آن کشور، شامل وزیر دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس کنترل بانک اتریش (OKB)دیدار و ملاقات کرد‌. معاون وزیر اقتصاد ایران، در ملاقات با رییس کنترل بانک اتریش و معاون وی، ضمن قدردانی از همکاری بسیار خوب آن بانک در ارائه پوشش‌های تضمینی به بانک‌های اتریش برای کار با ایران، بر ضرورت توسعه این همکاری‌ها تاکید کرد و یادآور شد که پس از لغو تحریم‌ها، OKB اولین موسسه‌ای بود که ایران نسبت به تسویه معوقات بانک‌های ایرانی ناشی از عدم امکان نقل وانتقالات مالی به آن بانک اقدام کرد و همکاری‌ها و مذاکرات خود را از سر گرفت‌.
خزاعی همچنین با تشریح توافقات مالی اخیر و گسترش همکاری‌های سیستم بانکی ایران با بانک‌ها و اگزیم بانک‌های دنیا، تبلیغات و تهدیدات سخیف مقامات آمریکا و هم‌پیمانان‌شان را در روند رو به گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی ایران با نقاط مختلف جهان، بی‌اثر دانست و با اشاره به توافقات اخیر با کشورهای بزرگ آسیایی و اروپایی، آن را نشانه عزم جدی ایران بر گسترش تعاملات بین‌المللی دانست‌.
توسعه روابط فنی، اقتصادی و بانکی
همچنین در این دیدارها، سیداحمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی و عبادالله مولایی سفیر ایران در اتریش نیز حضور داشت و درباره راهکارهای گسترش روابط مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور گفت‌وگو و مذاکره شد‌.
عراقچی ضمن اشاره به ملاقات‌های خود با برخی بانک‌های مهم اتریشی و افتتاح حساب نزد آنها، آمادگی بانک مرکزی برای اقدامات بیشتر را اعلام کرد‌.
وی همچنین با توضیح سطح همکاری‌های بین بانکی دو کشور، نوع روابط را رو به جلو دانست و خواستار همکاری‌های بیشتر بین دو کشور در این زمینه شد‌.
وزیر دارایی اتریش نیز ضمن استقبال از حضور معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در اتریش و امضای قرارداد مالی یک میلیارد یورویی با اوبر بانک، از اینکه اولین قرارداد با این سطح در اروپا، با اتریش نهایی و امضا می‌شود اظهار خوشوقتی کرد و آن را عاملی برای توسعه روابط فنی و اقتصادی و بانکی بین دو کشور دانست‌.
رییس کل بانک مرکزی اتریش نیز ضمن روبه پیشرفت دانستن روابط بانکی بین دو کشور آمادگی خود را برای ارتقای همکاری‌ها با بانک مرکزی ایران اعلام کرد‌.
جذابیت اقتصاد ایران برای اروپا و جهان
در این دیدار‌ها مدیر اوبربانک اتریش با تاکید بر جذابیت اقتصاد ایران برای اروپا و جهان گفت: امضای قرارداد خط اعتباری بانکی اوبربانک با ایران می‌تواند درها را برای قراردادهای مشابه با بانک‌ها و موسسات دیگر بگشاید‌.
فرانتس گازلسبرگر در حاشیه مراسم امضای قرارداد خط اعتباری بانکی (فاینانس) با 14 بانک ایرانی گفت: امروز روز واقعا بزرگی در روابط دو کشور است زیرا این اولین قرارداد مالی بین یک بانک اروپایی و جمهوری اسلامی ایران است که هرچند مذاکرات آن چندین ماه به طول کشید اما در نهایت به سرانجام خوبی برای دو طرف رسید‌.
وی افزود: این قرارداد امکان سرمایه‌گذاری و صادرات شرکت‌ها و صنایع اتریشی به‌خصوص در بخش‌های بهداشت‌، زیرساخت‌ها و سایر بخش‌ها را فراهم می‌کند و اگر زمانی در آینده برگردیم و به این روز نگاه کنیم، خواهیم دید که آغازگر تعمیق بیشتر روابط دو کشور بوده است‌.
مدیر اوبربانک در خصوص دورنمای روابط بانکی ایران با کشورهای اروپایی به ایرنا گفت: اقتصاد ایران نه تنها برای اتریش و اروپا بلکه برای کل جهان بسیار جذاب است زیرا ایران نسل جوانی دارد و از این رو فرصت‌های بزرگی وجود دارد و باید شرایط برد- برد برای ایران و شرکت‌های جهان وجود داشته باشد اما در عین حال نباید جنبه سیاسی را هم فراموش کنیم‌.
امضای دانمارکی‌ها پای قرارداد فاینانس
قابل ذکراست که علاوه بر امضای قرارداد یک میلیارد یورویی با اوبربانک اتریش، طی این سفر با تلاش و همکاری خوب بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری که منجر به نهایی شدن مذاکرات متون قرارداد مالی با «دانسکه بانک» دانمارک شد، قراردادی به مبلغ اولیه ۵۰۰ میلیون یورو نیز با آن بانک با عاملیت ۱۰ بانک ایرانی به امضا رسید‌.
در جریان این قرارداد، تامین مالی معادل ۵٠٠ میلیون یورو بین بانک‌های کشاورزی، ملت، پاسارگاد، سپه، پارسیان، سامان، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن و اقتصاد نوین با «دانسکه بانک» دانمارک مورد توافق واقع شد‌. به موجب این توافق، منابع بانک دانمارکی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ بخش‌خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور اخذ کرده‌اند، تخصیص خواهد یافت‌.
هیات ایرانی در جریان سفر خود با «اوالد نووتنی» رییس کل بانک مرکزی اتریش و «هانس یورگ شلینگ» وزیر دارایی این کشور دیدار کردند و در این دیدارها بر توسعه مناسبات بانکی و اقتصادی بین دو کشور تاکید شد‌.
گفتنی است «دانسکه بانک» در ۱۶ کشور دنیا حضور دارد و علاوه بر خدمات بانکی برای مشتریان شخصی، تجاری و نهادی، خدماتی در حوزه بیمه و مسکن نیز ارائه می‌کند‌.
سند همکاری آژانس اعتبار صادرات
با این حال خبرهای خوب توافقات به همین جا ختم نمی‌شود و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و آژانس اعتبار صادرات دانمارک نیز در زمینه همکاری‌های مالی در اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی در ایران سند همکاری امضا کردند‌. این سند در حاشیه دیدار معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی کشورمان و مدیرعامل آژانس اعتبار صادرات دانمارک EKF به امضا رسید‌.
مدیرعامل این آژانس دانمارکی برای دیدار با رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و امضای سند همکاری به وین سفر کرده بود، بر آمادگی «اگزیم بانک» دانمارک بر گسترش همکاری‌های دوجانبه با ایران تاکید و آن را در توسعه روابط بین دو کشور مهم توصیف کرد‌‌.
خزاعی نیز با اشاره به توانمندی‌های فنی دانمارک در حوزه‌های مختلف، به علاقه‌مندی بخش‌های دولتی و خصوصی ایران برای همکاری با دانمارک در بخش‌های گوناگون از قبیل مدیریت منابع آب، انرژی‌های نو، فناوری‌های محیط زیستی و نظایر آن تاکید کرد‌.