اولین خسارت مالی خط 8 مترو تهران پس از افتتاح عجولانه؛

گروه مسکن- چنانچه نگاهی به طرح‌های بزرگی که بعد از انقلاب در کشور ساخته شده‌اند بیندازیم، به نظر می‌رسد در اغلب موارد ابتدا پروژه مورد نظر ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است و پس از آن مسوولان مشکلات مربوط به طرح را مورد بررسی قرار داده‌اند. این مساله به خصوص در رابطه با اقدامات شهرداری به وضوح مشاهده می‌شود؛ به عنوان نمونه دو طبقه کردن بزرگراه صدر که قرار بود ترافیک آن قسمت از شهر را از بین ببرد، تنها نتیجه‌ای که در پی داشت دو طبقه کردن ترافیک بود. ساختن پاساژ‌های بزرگ نتیجه‌ای جز افزایش ترافیک در بخش‌های مختلف شهر و ایجاد مشکل در رفت و آمد شهروندان نداشتند و خطوط مترو هم با مشکلاتی از قبیل جایگزینی اشتباه و خلاف قوانین مواجه شدند که تبعات بسیاری نیز با خود به همراه داشت.
به طور کلی به علت مشکلاتی که میان مسوولان و دولت‌های مختلف وجود دارد هنگامی که نوبت به تغییر سمت مسوولی می‌رسد اغلب عجله در به پایان رساندن کارهای نیمه‌تمام به چشم می‌خورد چرا که نمی‌خواهند پروژه‌ای که آنها آغاز کرده‌اند با نام جانشین آنها به پایان برسد. این اتفاق هنگامی که محمد‌باقر قالیباف، شهردار سابق تهران به روزهای پایانی کار خود نزدیک می‌شد نیز مشاهده شد و متروی فرودگاه امام خمینی با وجود مشکلات فراوانی که داشت افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.
مشکلات خط 8 متروی تهران تا آنجا پیش رفت که یک روز پیش از افتتاح آن دادگستری کل تهران به فرمانده پلیس آزاد‌راه تهران- قم و فرمانده فرودگاه امام خمینی نامه ای مبنی بر توقف افتتاح و بهره‌برداری این خط نوشت. وزارت راه‌و‌شهرسازی نیز با افتتاح این خط به علت رعایت نکردن حریم ریلی جاده مخالف بود و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند افتتاح این خط مترو در نهایت تبعات خود را خواهد داشت.
هنوز بیش از یک ماه از افتتاح خط جدید مترو نگذشته بود که نخستین پرده از ایرادات آن رونمایی شد و دو توریست آلمانی به علت خرابی مترو از سفر خود جا ماندند.اگرچه رسیدگی به این مساله با حداکثر سرعت انجام شد و مبلغ شش‌ میلیون تومان خسارت به مسافران آلمانی پرداخت شد اما به عقیده بسیاری این نخستین مورد از سلسله مواردی است که بهره‌برداری از این خط مترو با خود به همراه خواهد آورد، تا آنجا که به عقیده حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، برای فهم غیر‌استاندارد بودن خط 8 متروی تهران حتی به نگاه کارشناسانه هم نیازی نیست و هر فردی می‌تواند متوجه آن شود.


با این اوصاف، به نظر می‌رسد ابتدا به ساکن هزینه بیت‌المال و بودجه کشور در بسیاری از موارد که متروی فرودگاه امام خمینی تنها یکی از آنهاست، صرف ساخت پروژه‌هایی می‌شود که اندکی بررسی کارشناسانه در آنها وجود ندارد، به طوری که گویی جامعه علمی کشور جایگاه خاصی در دولت ندارد.افزون بر این پس از اینکه ساخت این طرح‌ها به پایان می‌رسد هیچ نهادی قدرت نظارت بر آن را ندارد و حتی مخالفت دادگستری و وزارت مربوطه نیز نمی‌تواند از افتتاح چیزی جلوگیری کند که شهردار در روزهای آخر کاری خود قصد بهره‌برداری از آن را دارد.
در پایان برای مردم طرحی ناقص می‌ماند که از آن بهره‌مند شوند و دولت و دولت‌های بعدی نیز باید تا سال‌ها پاسخگوی مشکلاتی باشند که این قبیل پروژه‌ها برای مردم به وجود می‌آورند.
افتتاح عجولانه دور از منطق است
بر این اساس رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به حواشی افتتاح خط 8 مترو و نامه دادستان بخش آفتاب واکنش نشان داد.
رحمت‌الله حافظی با اشاره به نامه دادستانی بخش آفتاب به پلیس راهور در پی ممنوعیت افتتاح خط 8 مترو با بیان اینکه گزارشی مستند در مورد خط 8 مترو در اختیار ندارم که به استناد آن صحبت کنم، به ایسنا گفت: اما در یک نگاه غیرکارشناسی به خط 8 مترو می‌توان مجاورت بسیار نزدیک خط 8 با اتوبان تهران- قم را متوجه شد؛ فاصله خطوط ریلی با اتوبان تهران- قم، کم است و این در حالی است که پیش‌بینی جداکننده‌های مناسب نیز دیده نشده و این فاصله تهدید است.
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر خودرویی از اتوبان خارج شود، به راحتی می‌تواند تورهای محافظ خط مترو را تخریب کرده و وارد حریم ریلی شود، گفت: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که گاردریل و جداکننده مناسب فی‌مابین خطوط ریلی و اتوبان تهران قم تعبیه نشده است و به راحتی یک خودرو می‌تواند وارد خط شود.
حافظی با بیان اینکه افتتاح عجولانه پروژه‌ها دور از منطق است، گفت: این اقدام شهرداری تهران ما را به یاد راه‌آهن شیراز می‌اندازد که با عجله افتتاح شد اما مسوولان مجبور شدند حدودا دو سال خط راه‌آهن را بعد از افتتاح تعطیل کنند تا تکمیل شود.
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه آقایان شهرداری می‌خواهند کارها را به نام خود تمام کنند و این اتفاق‌های عجولانه پسندیده نیست، در پاسخ به این سوال که آیا شورای فعلی به این موضوع ورود می‌کند یا نه؟ گفت: آقایان در شورا به جز تعدادی انگشت‌شمار همگی از اقدامات شهرداری حمایت می‌کنند به عنوان مثال وقتی که من مستندات ناایمن بودن خط 7 را اعلام کردم، عنوان داشتند که این شبنامه است و هنگامی که به بازدید از خط 7 رفتیم با اینکه گزارش عدم ایمنی کاملا منطبق بر واقعیت بود، اما آقایان عنوان کردند که من باید از مردم به دلیل تشویش اذهان عمومی عذرخواهی کنم، از چنین اعضای شورایی چه انتظاری دارید؟