صنایع لبنی قوانین را دور می‌زنند

گروه بازرگانی- صنایع لبنی همچنان در حال دور زدن قوانین هستند. با اینکه دامداران بارها نسبت به نرخ خرید شیر خام توسط صنایع لبنی اعتراض داشته اند اما قیمت خرید شیر خام از دامداران طی ماه‌های گذشته‌ همچنان روند کاهشی داشته و روز به روز کمتر می‌شود. این در حالی است که کارخانه‌های صنایع لبنی برای مطرح کردن برند خود و رقابت با سایر حریفان هر از چندگاهی نسبت به پایین آوردن قیمت‌ها اقدام می‌کنند اما پس از به دست آوردن مشتری مورد نیاز، بی‌سر و صدا قیمت‌های خود را به روال سابق باز می‌گردانند. در این میان گاهی با اینکه قیمت‌ها تغییری نمی‌کند، شاهد کاهش وزن بسیاری از محصولات لبنی هستیم.
در پی اجرا نشدن مصوبه 1440 تومانی قیمت خرید شیر، بارها دامداران به اجرا نشدن این مصوبه اعتراض داشته و با تجمع در مقابل دفتر ریاست‌جمهوری، خواستار اجرایی شدن آن شدند اما همچنان این مصوبه به درستی اجرا نمی‌شود و علاوه بر دامداران، مردم نیز هر روز با گرانی‌های بی‌سر و صدای محصولات لبنی روبه‌رو هستند. در این میان اگرچه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همیشه مخالفت خود را با عملکرد صنایع لبنی ابراز داشته و بر جریمه متخلفان صنایع لبنی برای گرانی غیرقانونی و بدون مجوز تاکید کرده‌اند اما به نظر می رسد نوع برخورد این سازمان با گرانفروشان کارساز نبوده یا جرائم متخلفان بازدارنده نیست. چراکه ماه گذشته رییس سازمان حمایت در واکنش به گرانی‌های بدون مجوز صنایع لبنی بیان کرد: قیمت محصولات لبنی از جمله شیر، ماست و پنیر که در گروه کالاهای اولویت اول است و تنها دولت با مصوبه تنظیم بازار می تواند قیمت آنها را تغییر دهد، به صورت غیرقانونی از سوی صنایع لبنی افزایش قیمت داشته است.
نوابی در این خصوص اعلام کرده بود با وجود اینکه هنوز حکم تخلف سال گذشته متخلفان اعلام نشده اما برایشان مجددا پرونده تشکیل دادیم و به تعزیزات ارسال کردیم. بنابراین امیدواریم جرائم و برخوردهای صورت گرفته با این صنایع به گونه‌ای بازدارنده و به موقع باشد که صنایع لبنی متخلف نتوانند دیگر چنین تصمیمات غیرقانونی بگیرند.
با این حال دنبال کردن روال سابق فعالیت صنایع لبنی حاکی از آن است که جرائمی که برای متخلفانی مانند صنایع لبنی در نظر گرفته می‌شود، بازدارنده نیست و بعضا زمان زیادی طول می‌کشد تا ابلاغ شود. در این خصوص می‌توان به پرونده‌های سال گذشته برخی از متخلفان صنایع لبنی اشاره کرد که هنوز حکم آن ابلاغ شده و آنها مجددا مرتکب تخلف شده‌اند.


فریب مردم
بر همین اساس دبیر انجمن صنایع لبنی درباره آخرین وضعیت قیمت محصولات لبنی در بازار اظهار داشت: کارخانه‌های لبنی در رقابت با یکدیگر قیمت فرآورده‌های خود را کاهش می‌دهند اما پس ازجذب مشتریان خود در بازار اقدام به بازگشت قیمت به روند قبلی می‌کنند.
رضا باکری با اشاره به اینکه براساس گزارش بانک مرکزی تغییرات جزیی قیمت محصولات لبنی مربوط به نرخ تورم بوده است، افزود: اثربخشی تورم بر بهای تمام شده محصول، حقوق و دستمزد، مواد پتروشیمی و هزینه‌های سربار موجب افزایش جزیی قیمت از سوی صنایع لبنی شده است.
گرانی به بهانه‌های مختلف
همچنین مدیر کل مرکز اصلاح نژاد وزارت دام جهاد کشاورزی در این خصوص بیان کرد: طی ماه‌های اخیر باوجود افزایش قیمت محصولات لبنی، نه‌تنها نرخ شیر خام کاهش یافته بلکه مدت بازپرداخت مطالبات دامداران نیز افزایش یافته است.
محمدرضا ملاصالحی از کاهش هشت درصدی نرخ خرید شیر خام خبر داد و افزود: طی ماه‌های گذشته با کاهش 100 تومانی نرخ خرید، به طور متوسط قیمت هر کیلو شیر خام هزار و 200 تومان به پایین است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه 70 درصد هزینه‌های تولید فرآورده‌های لبنی را شیر خام تشکیل می‌دهد اما طی چند ماه اخیر قیمت شیر خام روند کاهشی و نرخ محصولات لبنی روند افزایش قیمت به خود گرفتند که این امر اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است.
تعطیلی دامداری‌ها
مدیرعامل اتحادیه دامداران نیز در ادامه بیان کرد: طی چند ماه اخیر قیمت خرید شیرخام از سوی صنایع لبنی کاهش یافته که در صورت استمرار این روند در آینده‌ای نزدیک با تعطیلی نیمی از دامداری‌ها
مواجه می‌شویم.
حسین نعمتی افزود: افزایش قیمت محصولات لبنی ناشی از بازگشت قیمت‌ها به روند قبلی بهانه‌ای بیش نیست که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده باید برخورد لازم با متخلفان را داشته باشد.
وی با بیان اینکه نرخ مصوب هزار و 440 تومان سال‌های گذشته اجرا نشد، تصریح کرد: در شرایط کنونی متوسط نرخ خرید شیر خام با درنظر گرفتن بارمیکروبی از دامداران 800 تا هزار و 150 تومان است که نسبت به ماه‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.
با توجه به وضعیت بازار صنایع لبنی، از این پس انتظار می‌رود جرایم اعمال شده برای کارخانه‌های متخلف صنایع لبنی به گونه‌ای در نظر گرفته شود که بتواند بازدارندگی لازم را ایجاد کند. همچنین زمان ابلاغ این جریمه‌ها کاهش یابد تا در اسرع وقت با سودجویان برخورد شود چراکه در غیر این صورت، سود حاصل از این گرانفروشی‌ها آنچنان زیاد خواهد بود که جریمه‌های کوچک نمی‌تواند سدی برای متخلفان ایجاد کند. از همین رو هر چند وقت یک بار باید شاهد گرانفروشی خودسرانه و تخلفات متعدد در این زمینه باشیم. این در حالی است که با ادامه خرید تضمینی شیر خام به کمتر از قیمت مصوب از سوی صنایع لبنی، شاهد خارج شدن دامداران از گردونه تولید خواهیم بود.