سیل و سرما در کشور

پیکر بی‌جان یکی از مفقودشدگان سیل تایباد از آب گرفته شد؛
تخلیه روستاهای دوقارون و خیرآباد
ایرنا- معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی گفت: جسد یکی از مفقودشدگان سیل روستای کرات شهرستان تایباد از آب گرفته شد. اسماعیل بهمن‌آبادی افزود: حوالی ساعت 20 پنجشنبه شب یک دستگاه خودروی ام‌وی‌ام با دو سرنشین در سیلاب مسیر روستای کرات از توابع شهرستان تایباد گرفتار و مفقود شدند. از همان لحظات ابتدایی عملیات امداد و نجات برای پیدا کردن این حادثه‌دیدگان آغاز و جسد یکی از این مفقودشدگان که مردی حدود 30 ساله بود پیدا و از آب خارج شد.
بهمن‌آبادی ادامه داد: همچنین روستای خیرآباد در محور تایباد- باخرز نیز به دلیل تخریب بند آبی مشهدریزه و احتمال سیلاب تخلیه شده است. در حادثه آب‌افتادگی روستای خیرآباد 945 خانوار و حدود چهار هزار و 850 نفر جمعیت نیازمند امدادرسانی هستند که سالن ورزشی شهرستان تایباد و سالن جمعیت هلال‌احمر جهت اسکان این افراد آماده شده و از نیروی انتظامی و سپاه درخواست اتوبوس برای انتقال این جمعیت شده است. وی با اشاره به آبگرفتگی شدید در روستای دوقارون تایباد و تخلیه روستا نیز افزود: هم‌اکنون قسمت‌هایی از ساختمان گمرک در روستای دوقارن تایباد نیز زیر آب رفته و خودروها به پارکینگ شهرداری منتقل شده‌اند.


به علت بارش بی‌سابقه باران در 24 ساعت گذشته در تایباد از شب گذشته، بسیاری از مسیرهای این شهرستان گرفتار سیلاب شده است. تایباد از شهرهای استان خراسان‌رضوی است که در شرق این استان در نزدیکی مرز ایران و افغانستان قرار دارد. این شهر در 60 کیلومتری جنوب تربت جام و 225 کیلومتری جنوب‌شرقی مشهد واقع شده ‌است.
مفقود شدن 2 فرد سقوط کرده در رودخانه‌های هرمزگان‌
ایسنا- ‌مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان گفت: در پی بارندگی هفته گذشته در غرب استان دو نفر مفقودشده‌‌ و تاکنون اطلاعی از آنها در دست نداریم.
علی اعمی ‌افزود: یکی از مفقودشدگان مربوط به شهرستان بستک است که بنا به گفته اهالی دو روز گذشته با موتورسیکلت در رودخانه مهران سقوط کرده و شدت آب وی را با خود برده است. عملیات جست‌وجو برای یافتن این فرد در رودخانه از همان ساعات ابتدایی توسط کادر امداد جمعیت هلال‌احمر استان و نیروهای مردمی آغاز شد که تاکنون به نتیجه نرسید است.
وی از اعزام تیم تجسس به همراه سگ زنده‌یاب به منطقه رودخانه مهران خبر داد و گفت: به دلیل شدت‌جریان آب و گل‌آلودگی رودخانه هنوز قادر به یافتن این شخص نشده‌ایم و باید تا کاهش میزان آب رودخانه صبر کنیم و پس‌ازآن دوباره جست‌وجو را آغاز خواهیم کرد. وی همچنین به نفر دوم مفقودشده در غرب استان اشاره کرد و افزود: ساعت 21 جمعه شب در حوالی روستای تنگ دالان از توابع بخش مرکزی بندر خمیر مفقود شدن شخصی را گزارش دادند که گمان‌زنی شده که در رودخانه افتاده باشد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد: عملیات برای نجات و یافتن این شخص از همان زمان اعلام گزارش آغاز شد اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده و امیدواریم بتوانیم در ساعات آینده با افزایش جست‌وجو و کاهش حجم آب رودخانه وی را پیدا کنیم.
وی به اقلام توزیع‌شده در استان توسط جمعیت هلال‌احمر هرمزگان اشاره و بیان کرد: در سراسر استان به دلیل بارندگی و ایجاد مشکلاتی برای هم‌استانی‌ها تاکنون 567 دستگاه چادر، دو هزار و 362 تخته پتو، 768 تخته موکت، 60 شعله والور، هشت هزار و 268 کیلو نایلون، هفت هزار و 27 قوطی کنسرو و 300 کیلو برنج را در میان 13 هزار و 71 نفر در قالب دو هزار و 644خانوار توزیع شده است.
رییس سازمان امداد و نجات اعلام کرد؛
گرفتار شدن 14 استان در برف و کولاک!
ایسنا- رییس سازمان امداد و نجات کشور جزییات امدادرسانی‌ها در برف و کولاک استان‌های متاثر را تشریح کرد.مرتضی سلیمی با اشاره به عملیات برف و کولاک که به مدت یک هفته کل کشور را تحت تاثیر قرار داده، گفت: طی این مدت ۲۶ استان کشور تحت تاثیر برف و کولاک قرار داشتند که ۲۷۵ شهر، روستا و محور برف‌گیر امدادرسانی شده‌اند. همچنین خدمات امدادی به ۳۲ هزار و ۴۰۰ نفر ارائه شده است.رییس سازمان امداد و نجات کشور با اشاره به اسکان اضطراری ۷۵۰۰ نفر طی این مدت افزود: در این بازه زمانی ۴۶ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند و ۶۵ تن هم به صورت سرپایی خدمات لازم را دریافت کردند. چهار نفر از ریزش بهمن در روستای مورستان- خلخال نجات یافتند و متاسفانه دو نفر نیز در حادثه ریزش بهمن در روستای دروسور جان باختند. طی این مدت ۳۸۹۰ خودرو از برف رهاسازی شده‌اند. مجموعه این اقدامات نیز از سوی ۶۳ تیم امدادی شامل ۲۲۹۱ نفر ارائه شده است. ۸۳۸۰ تخته پتو، ۳۵۰۰ بسته غذایی، ۹۳۰ کیلوگرم خرما، ۵۳۵۰ قوطی کنسرو، ۵۹۷۰ قرص نان، ۲۱۳۰ بطری آب‌معدنی، ۱۲ هزار و۱۰۰ بسته بیسکویت و ۲۲ کیلوگرم کشمش میان متاثران از برف و کولاک توزیع شده است.سلیمی تاکید کرد: امدادرسانی در ۱۴ استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال‌وبختیاری، خوزستان، خراسان رضوی، زنجان، قزوین، فارس، سمنان، کردستان، گیلان، مازندران و همدان همچنان ادامه دارد.
5 کشته در حادثه واژگونی اتوبوس جاده مشهد-بیرجند
ایلنا- سخنگوی سازمان اورژانس کشور از کشته شدن پنج نفر در حادثه واژگونی اتوبوس در محور بیرجند به مشهد خبر داد.مجتبی خالدی درخصوص حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری در 25 کیلومتری جاده بیرجند به مشهد گفت: این حادثه تاکنون 24 مصدوم داشته و با توجه به گزارش‌های همکاران ما در محل حادثه متاسفانه پنج نفر کشته و 24 نفر هم مصدوم شده‌اند.