ایستادگی آمریکا در کنار اروپا و ناتو

معاون رییس‌جمهور آمریکا در نشست امنیتی مونیخ ضمن با ارزش خواندن ائتلاف آمریکا و اروپا گفت: به همه شما اطمینان می‌دهم که ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین هم‌پیمان و حامی اتحادیه اروپا و ناتو باقی خواهد ماند.
مایک پنس‌ که بیشتر سخنرانی خود را به مستحکم بودن ائتلاف میان آمریکا و اروپا اختصاص داد، گفت: همکاری مشترک ما در گذشته ثمرات زیادی داشته و در آینده هم چنین خواهد بود.
او گفت: همکاری‌های مشترک ما باعث از میان رفتن کمونیسم و فائق آمدن ما بر مشکلات بزرگی همانند جنگ جهانی بود. ما هزاران نیرو برای امنیت اروپا فدا کرده‌ایم و به شما اطمینان می‌دهم که این حمایت در آینده نیز ادامه خواهد داشت. به کسانی که به این مساله شک دارند توصیه می‌کنم که حجم سرمایه‌گذاری‌های ما در اروپا را مورد توجه قرار دهند.
معاون رییس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: سلاح‌های هسته‌ای و ظهور «تروریسم اسلامی» از جمله چالش‌های کنونی پیش روی ما به عنوان هم‌پیمانان استراتژیک است و باید برای فائق آمدن بر آن با هم همکاری کنیم. ما و شما در افغانستان، عراق و دیگر مناطق جهان هزاران نفر از فرزندان خود را فدا کرده‌ایم تا هم امنیت این کشورها حفظ شود و هم کشورهای ما امن‌تر باشد. همه این جانفشانی‌ها باعث می‌شود که ما در کنار هم باقی بمانیم.


مایک پنس با اشاره به دغدغه اروپاییان درباره متعهد نبودن آمریکا به هم‌پیمانی با آنها گفت: من به نمایندگی از رییس‌جمهور ترامپ به اینجا آمده‌ام و می‌گویم آمریکا قوی‌تر از گذشته خواهد بود و به حمایت از اتحادیه اروپا و ناتو ادامه می‌دهد. ارتش ایالات متحده با آمدن ترامپ نیرومندتر می‌شود و سلاح و تجهیزات بهتری در اختیار هم‌پیمانان ما قرار خواهیم داد که این باعث تقویت امنیت هر دوی ما خواهد بود.
معاون ترامپ به مساله تقسیم هزینه‌های دفاعی ناتو میان اعضا هم اشاره کرد و گفت: ما در پیمان ناتو دو بند اساسی داریم. بند پنجم که بر حمایت جمعی اشاره دارد و بند سوم که می‌گوید هزینه‌ها و بار مالی ائتلاف ناتو باید میان اعضا تقسیم شود. برخی از اعضا مانند آمریکا به این امر پایبند بودند اما برخی نیز تاکنون آن را رعایت نکرده‌اند که باید آنها را وادار کنیم سهم خود را بپذیرند.
او با اشاره به رشد افراط گرایی در خاورمیانه و برنامه‌های اتمی کره‌شمالی نیز گفت که ایالات متحده به همکاری خود با ناتو و اتحادیه اروپا برای مقابله با تهدیدات کره‌شمالی و نیز تهدید تروریسم اسلامی ادامه خواهد داد.
مایک پنس همچنین گفت که دولت آمریکا معتقد است که روسیه درباره مساله اوکراین باید به توافق مینسک عمل کند و اساس حل این بحران باید بر پایه این توافق باشد. او گفت احساس می‌کند زمینه‌های مشترکی برای گفت‌وگو در این باره وجود دارد.
معاون رییس‌جمهور آمریکا درباره ایران و آنچه که تهدیدات هسته‌ای کشورمان خواند نیز گفت: دولت آمریکا تاکید می‌کند که ایران به سلاح هسته‌ای که دیگر کشورها و اسرائیل را تهدید کند، دست نخواهد یافت. او گفت: رییس‌جمهور آمریکا بر مبارزه قاطع با تروریسم به ویژه داعش و گروه‌های افراط‌گرا در خاورمیانه از جمله عراق، سوریه، یمن و سومالی تاکید دارد و جنگ با این گروه‌ها تشدید خواهد شد.
پنس مقابله با حمایت مالی و کسب درآمد توسط تروریست‌ها و نیز مقابله با فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در فضای مجازی را از دیگر برنامه‌های ترامپ برای رویارویی با تروریسم خواند. معاون رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا همچنین گفت که آمریکا نمی‌خواهد شیوه زندگی خود را به دیگران تحمیل کند بلکه می‌خواهد الگویی باشد که دیگر کشورها از آن تبعیت کنند.
مایک پنس در پایان سخنان خود خطاب به اروپایی‌ها گفت: به شما اطمینان می‌دهم که آمریکا همچنان بزرگ‌ترین هم‌پیمان شما خواهد ماند و به احترام همه جانفشانی‌هایی که با هم انجام داده‌ایم این ائتلاف ادامه خواهد یافت و بهترین روزها در آینده منتظر ما خواهد بود.
انتقاد تند اروپایی‌ها از واشنگتن
رهبران اروپا با انتقاد شدید از واشنگتن در کنفرانس امنیتی مونیخ، نسبت به آسیب زدن به انسجام اتحادیه اروپا،‌ رها کردن ارزش‌های مشترک و احیای روابط حسنه با روسیه هشدار دادند.
وزیر دفاع آلمان در سخنانی شدیداللحن در کنفرانس امنیتی مونیخ علیه دولت ترامپ، از ایالات متحده آمریکا خواست تا روابط ترانس آتلانتیک را بدیهی فرض نکند. فون در لاین در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت‌: دوستان آمریکایی ما به خوبی می‌دانند که لحن شما مقابل اروپا و ناتو تاثیر مستقیمی در انسجام قاره ما دارد. وجود یک اتحادیه اروپای باثبات به نفع آمریکا هم هست؛ همینطور یک ناتوی قوی و متحد.
روابط ترانس- آتلانتیک یا به عبارتی دو سوی اقیانوس اطلس به روابط تجاری، سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورهای دو سوی این اقیانوس گفته می‌شود که به شکل کلی در روابط اروپا با ایالات متحده خلاصه می‌شود.
رییس‌جمهور آمریکا در دوره‌ اخیر از تصمیم بریتانیا برای ترک اتحادیه اروپا استقبال کرده،‌ از ناتو انتقاد کرده و رویکرد ملایمش در قبال روسیه متحدانش را نگران کرده است و موجب شده تا آنها به دنبال دریافت تضمین‌هایی باشد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در این نشست تاکید کرد که اتحاد میان اروپا و آمریکا قویترین سنگر علیه بی‌ثباتی و خشونت است.
وزیر دفاع آلمان در مونیخ با تاکید بر اینکه آمریکا باید به روابط ترانس آتلانتیک احترام بگذارد، به این نکته اشاره کرد که متحدان نباید جا پای روسیه بگذارند. فون درلاین تاکید کرد: نمی‌توان یک سیاست ارتباط مساوی با متحدان و آن کسانی برقرار کرد که ارزش‌های ما، مرزهای ما و قوانین بین‌الملل را علنا زیر‌سوال می‌برند.
او همچنین ارزش‌های اساسی ناتو را به واشنگتن یادآوری کرد و گفت: این ارزش‌ها هرگز اجازه شکنجه را نمی‌دهند. این ارزش‌ها از ما می‌خواهند تا از ایجاد هرگونه قربانی غیرنظامی جلوگیری کنیم و معنای آن این است از کسانی که نیازمند هستند، حفاظت کنیم.
فون درلاین همچنین با انتقاد از طرح جنجالی ترامپ علیه ورود مسافرانی از هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا گفت: باید کاملا مراقب باشیم که این جنگ علیه ترور به جنگی علیه اسلام یا مسلمانان تبدیل نشود‌ در غیر این‌صورت خودمان را در شرایط دشواری قرار می‌دهیم که تنها خشونت و وحشت افزایش پیدا می‌کند. به جای آن باید با مسلمانان و کشورهای عرب همفکر همکاری کنیم.
کنفرانس امنیتی مونیخ جمعه گذشته در مرکز ایالت بایرن آلمان گشایش یافت. در این کنفرانس رهبران حکومتی و دولتی ۳۰ کشور، حدود ۸۰ وزیر و شماری از سیاستمداران و نظامیان بلندپایه حضور دارند. در میان شرکت‌کنندگان نام دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل ناتو، روسای پارلمان و شورای اروپا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمایندگان سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، سازمان شانگهای، اینترپل، سازمان‌های مدافع امور پناهندگان و مهاجران به‌چشم می‌خورد.
وزیر دفاع ایالات متحده به هیچ‌کدام از اظهارات همتای آلمانی خود واکنش نشان نداد و تنها به این امر بسنده کرد که دولت جدید آمریکا هم به ناتو وفادار و به مسوولیت خود در قبال این سازمان نظامی واقف است. ماتیس علاوه بر این، بر افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی تاکید کرد.
انتقاد مک‌کین از ترامپ
سناتور جان مک‌کین در سخنرانی خود بر ارزش‌های معنوی مشترک آمریکا و اروپا تاکید کرد و اطمینان داد که اکثر آمریکایی‌ها از این ارزش‌ها دفاع می‌کنند. مک‌کین از سران و مردم اروپا خواست با وجود شرایط نامطلوب فعلی و تنش‌هایی که پس از انتخاب دونالد ترامپ پدید آمده، آمریکا را همراه و یاور خود بدانند و به آن پشت نکنند.
در همین حال وزرای دفاع ناتو در کنفرانس امنیتی مونیخ، آینده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را بررسی کردند. تردیدها درباره آینده ناتو در میان کشورهای عضو و فراتر از مرزهای ناتو گسترش یافته است‌ اما یک تهدید مشترک موجب شده وزرای دفاع به این پرسش واکنش نشان دهند.
مرکل: ضرورت تفکیک بین‌ اسلام و تروریسم
صدر‌اعظم آلمان دیروز در سخنرانی در اجلاس امنیتی مونیخ ضمن تاکید بر لزوم حفظ و تقویت سازمان‌های چند‌جانبه چون ناتو، اتحادیه اروپا و سازمان ملل، خواهان تفکیک میان تروریسم و اسلام شد. آنگلا مرکل تاکید کرد: باید ببینیم سازمان‌های چند‌جانبه در بسیاری از جاها به اندازه کافی کار‌آمد نیستند. قاطعانه باور دارم که جنگیدن برای سازمان‌های چندجانبه بین‌المللی مشترک ما ارزشش را دارد‌ اما باید در بسیاری از جاها این سازمان‌ها را بهبود بخشیم. آنگلا مرکل در این سخنرانی همچنین خواهان تفکیک میان تروریسم و اسلام شد.
صدر‌اعظم آلمان گفت: روابط اروپا با روسیه چالش‌برانگیز می‌ماند اما بسیار مهم است که ما با روس‌ها در جنگ علیه تروریسم همکاری کنیم. جنگ مشترک با تروریسم عرصه‌ای است که ما در آن منافع یکسان داریم و می‌توانیم همکاری داشته باشیم.وی همچنین گفت که تمایل دارد درباره حملات سایبری و اخبار جعلی با روس‌ها گفت‌وگو کند. مرکل تاکید کرد: روس‌خت آشکارا می‌گویند جنگ‌افزارهای هیبریدی را فرمی از دفاع می‌دانند. دوست دارم این موضوع یکی از دستورکارهای ما در چارچوب مذاکرات روسیه و ناتو باشد. وی همچنین تاکید کرد که اسلام به خودی خود منبع تروریسم نیست و بسیار ضروری است که کشورهای مسلمان در جنگ علیه تروریسم گنجانده شوند. مرکل همچنین گفت آلمان هرچه لازم باشد برای رسیدن به هدف ناتو مبنی بر اختصاص هزینه دو درصد ناخالص ملی به بودجه ملی تا سال ۲۰۲۴ انجام می‌دهد.