تاثیر قیمت رقابتی نفت برای مشتریان آسیایی بر بازار جهانی؛

رکوردزنی صادرات نفت ایران به کره‌جنوبی
براساس آمارهای بین‌المللی صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران در ماه آگوست اندکی افزایش داشته است و این در حالی است که کاهش صادرات نفت‌خام توسط رقبای ایران موجب شده تا تقاضا برای نفت از جانب برخی مشتریان اصلی ایران بیشتر شود.
همچنین آمارهای رسمی نشان می‌دهد در حالی که پالایشگاه‌های کره‌ای به دلیل قیمت مناسب پیشنهادی ایران در حال خرید نفت بیشتر از ایران هستند، میزان خرید نفت کره‌جنوبی از ایران در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 2/40 درصدی داشته است.
قیمت رقابتی نفت ایران برای مشتریان آسیایی خود در ماه گذشته میلادی، منجر به افزایش صادرات 2/40 درصدی این کشور به کره‌جنوبی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۶ شده است این در حالی است که ایران، قیمت نفت سبک و سنگین خود را برای مشتریان منطقه آسیا، به ترتیب ۱۸ سنت و 17/1 دلار کمتر از میانگین قیمت نفت عمان و دوبی پیشنهاد کرده است.


البته قیمت نفت گرید سبک ایران برای تحویل در ماه سپتامبر در ماه آگوست ۲۰ سنت بیشتر شده است. بر همین اساس، در ماه آگوست صادرات نفت ایران به کره‌جنوبی به 55/1 میلیون تن یا ۳۶۵ هزار و ۶۴۱ بشکه در روز رسید در حالی‌که این رقم برای ماه آگوست سال ۲۰۱۶، 1/1 میلیون تن در مجموع ثبت شده است.
به گزارش رویترز، همچنین مجموع صادرات نفت ایران در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۷ به کره‌جنوبی، 22/12 میلیون تن یا ۳۶۸ هزار و ۵۲۹ بشکه در روز است که به نسبت مشابه سال قبل که رقم 33/8 میلیون ثبت شده، 7/46 درصد روند افزایشی به خود گرفته است.
بر پایه این گزارش کره‌جنوبی به عنوان پنجمین وارد‌کننده بزرگ نفت ایران است و مجموع خرید نفتی کره‌جنوبی در ماه آگوست، 55/13 میلیون تن ثبت شده که در مقایسه مدت مشابه سال قبل 7/17 درصد سیر صعودی را نشان می‌دهد.این گزارش حاکی است کل نفت صادر شده توسط ایران از طریق دریا در ماه آگوست با 5/2 درصد افزایش نسبت به ماه ژوئیه از دو میلیون 370 هزار به دو میلیون و 420 هزار بشکه در روز رسیده است.
با این حال ولی صادرات نفت‌خام ایران به آسیا از 55/1 میلیون بشکه در ماه ژوئیه به 46/1 میلیون بشکه در روز در ماه آگوست کاهش یافت که علت اصلی این موضوع کاهش تقاضا از جانب هند برای نفت ایران است.
از طرفی نیز سهم کشورهای اروپایی از صادرات نفت ایران رشد قابل توجهی داشته است به نحوی که تقاضای ایتالیا، فرانسه، هلند و یونان برای نفت ایران رشد یافت و کشور ترکیه نیز همچنان یکی از مشتریان مهم نفت ایران در اروپا باقی مانده است.
اقدامات عربستان و عراق برای کاهش بیشتر از میزان صادرات خود در ماه آگوست که هم به دلیل تامین تقاضای داخلی و هم عمل به توافق کاهش تولید اتفاق افتاده به نفع ایران تمام شد.
این کاهش‌ها موجب ایجاد یک خلا در بازار نفت شده و ایران نیز با کاهش قیمت نفت سنگین خود در پی پر کردن آن برآمده است.
میزان صادرات نفت ایران به چین از 638 هزار و 322 بشکه به 693 هزار و 419 بشکه در ماه آگوست رسیده است که بالاترین رقم صادراتی به چین در سال‌جاری میلادی است.
در عین حال میزان صادرات نفت ایران به هند به میزان 167 هزار و 258 بشکه نسبت به ماه قبل کاهش داشته و به 264 هزار و 742 بشکه در روز رسیده است. خریداران کلیدی نفت ایران در هند شرکت‌های اسار اویل و مانگاور هستند.در نتیجه کاهش صادرات به هند، کره‌جنوبی با خرید 284 هزار و 742 بشکه نفت از ایران در ماه آگوست دومین خریدار بزرگ نفت ایران بوده است.میزان خرید نفت ژاپن از ایران همچنان رو به کاهش بوده و در ماه آگوست به میزان 43 هزار و 162 بشکه در روز کاهش یافته است.
در همین حال، صادرات نفت ایران به اروپا در ماه آگوست افزایش قابل توجهی داشته و با رشد حدودا 200 هزار بشکه‌ای به 835 هزار و 742 بشکه در روز رسیده است.
ترکیه در ماه گذشته میلادی روزانه 256 هزار و 258 بشکه نفت از ایران خریده است.
جهش ۱۴۷ درصدی درآمد نفت دولت
این در حالی است که براساس آمارهای بانک مرکزی درآمدهای نفتی کشور با رشد ۱۴۷ درصدی در چهار ماهه ابتدایی امسال از ۲۶ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
براساس آمارهای بانک مرکزی، در چهار ماهه ابتدایی سال‌جاری 1/26 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی نصیب کشور شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 147 درصدی مواجه بوده است.
بر این اساس منابع حاصل از ارزش نفت‌خام در این مدت 9/18 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 136 درصد رشد را تجربه کرده است. از سوی دیگر منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی 5/5 هزار میلیارد تومان بوده که با رشد 207 درصدی همراه بوده است.
رشد 147 درصدی درآمدهای نفتی در این مدت در حالی محقق شده که با مقایسه درآمدهای نفتی همین ماه در سال‌های 94 و 95شاهد افت 25 درصدی درآمدهای نفتی کشور بوده‌ایم.
در قانون بودجه سال‌جاری، سهم درآمد نفتی مصوب 114 هزار میلیارد تومان است. همچنین سهم درآمد دولت از کل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، 119 هزار میلیارد تومان بوده که درآمد از محل فروش نفت 97درصد آن را تشکیل می‌دهد.
بررسی خرید گاز از ایران
از سوی دیگر شرکت کره‌ای گاز کورپوریشن (کوگاز) در حال بررسی واردات گاز طبیعی از ایران و آمریکاست تا به منابع تامین انرژی خود از خاورمیانه و آفریقا تنوع ببخشد.
این شرکت همچنین قصد دارد فرصت‌های خریداری سهام برخی میادین گازی در این دو کشور را مورد بررسی قرار دهد.
یک مقام شرکت کوگاز کره‌جنوبی در این‌باره گفت: «در حالی که قراردادهای تامین گاز ما با قطر و عمان تا سال 2025 منقضی می‌شوند، به شکل فعالانه‌ای خرید گاز از آمریکا را مورد بررسی قرار خواهیم داد... قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی به دقت قیمت‌ها، تضمین‌های عرضه و دیگر عوامل را بررسی خواهیم کرد. کوگاز شراکت خود با شرکت‌های انرژی آمریکایی را برای اکتشاف و تجاری‌سازی مشترک گازی طبیعی تقویت خواهد کرد.»
وی افزود: «ایران کشوری غنی از منابع گازی است. بنابراین تمایل داریم از نزدیک با شرکت‌های انرژی دولتی و خصوصی این کشور کار کنیم. اما قبل از هر تصمیم تجاری‌ای ابتدا ریسک‌های ژئوپلیتیک مرتبط با این کشور را بررسی خواهیم کرد.»ایران با دارا بودن 1201 تریلیون فوت مکعب، بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان را داراست.
در حال حاضر شرکت کوگاز در 24 پروژه اکتشاف و توسعه گازی در 13 کشور جهان فعال است.
این مقام شرکت کوگاز افزود: «کوگاز تمام تلاش خود را می‌کند تا یک منبع تامین باثبات گاز طبیعی بیابد تا تداوم رشد بدون مانع چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا را تضمین کند... با توجه به اینکه کره‌جنوبی بخش عمده‌ای از منابع انرژی خود را از طریق واردات تامین می‌کند، توجه بیشتر به فرصت‌های تجاری در حوزه توسعه منابع طبیعی امری ضروری است. به پرورش نیروی انسانی بااستعداد و تقویت همکاری‌ها با شرکت‌های ساخت‌و‌ساز و انرژی ادامه خواهیم داد.»