کاهش 15 درصدی میانگین پرداختی مردم در طرح تحول سلامت

تفاهم – گروه اجتماعی: قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: میانگین هزینه های پرداختی از جیب مردم برای سلامت باید به زیر ۲۰ درصد برسد و مابقی هزینه ها هم از سوی دولت و بیمه ها تأمین شود که دولت برای رسیدن به این مهم تلاش می کند. ایرج حریرچی افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، اقدام بزرگی که انجام شده این است که میانگین پرداختی از جیب مردم از ۵۵ درصد، به ۴۰ درصد کاهش یافته است. وی تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد هزینه های بهداشت و درمان توسط دولت و بیمه ها در قانون برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده است. وی بیان کرد: به لحاظ سهم سلامت از تولید ناخالص ملی، در رتبه 80 جهان قرار داریم که در این زمینه نسبت به سایر کشورهای جهان عقب هستیم، چرا که
 ۵.۹ درصد کشورهای دنیا، کل درآمد ناخالص ملی را اختصاص به بهداشت و درمان می ‌دهند. قائم مقام وزیر بهداشت  در بخش دیگری از سخنان خود بر کوچک سازی و چابک سازی دولت نیز تأکید کرد و افزود: ساختار نظام سلامت را باید اصلاح کنیم. وی بر تأمین منابع پایدار برای طرح تحول سلامت نیز تأکید کرد و ادامه داد: امیدوار هستیم در مجلس در این راستا اقدامات مهمی انجام شود. گفتنی است؛ قائم مقام وزیر بهداشت برای حضور در آئین تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به بجنورد سفر کرده بود.
لازم به ذکر است؛ طرح تحول نظام سلامت طرحی برای بهبود سیستم ‌های سلامت ایران است که از ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران در بیمارستان ‌های وزارت بهداشت آغاز به کار کرد. تحول در نظام سلامت با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات اجرا می‌ شود. از جمله افزایش تحولات این طرح، افزایش بیش از ۲۰ هزار تخت بیمارستانی و واحدهای زایمان طبیعی و همچنین تکمیل پرونده الکترونیک بهداشت ایرانیان بوده است. این طرح، افرادی را که بیمه نبودند تحت پوشش قرار داد و موجب شد که بیماران نسبت به گذشته مبلغ ناچیزی را در بیمارستان ‌های دولتی پرداخت کنند.