جزئیات قرارداد ده میلیارد دلاری ایران و چین

تفاهم – گروه گزارش: رئیس کل بانک مرکزی در مراسم امضای موافقت نامه قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خط اعتباری "سیتیک گروپ" چین با ۵ بانک ایرانی در پکن اظهار کرد: روابط ایران و چین نه تنها یک رابطه تاریخی و با سابقه طولانی است، بلکه اکنون یک رابطه استراتژیک بوده و این قرارداد نیز می تواند سبب تقویت رابطه دو کشور شود. سیف با تأکید بر اینکه قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری چین و ایران بیانگر توسعه روابط دو کشور است، بیان کرد: یکی از فعالیت هایی که می تواند روابط دو کشور را مستحکم کند، روابط اقتصادی و تجاری است. وی عنوان کرد: یکی از پیش نیازهای توسعه روابط انسانی و اقتصادی دو کشور، توسعه روابط بانکی است و بانک ها می توانند در روابط تجاری، اطمینان و امنیت ایجاد کنند و ریسک معاملات را کاهش دهند و هزینه ها را به حداقل برسانند. سیف افزود: یکی از اقداماتی که باید دو طرف انجام دهند این است که بانک ها به همدیگر نزدیک شوند و روابط کارگزاری دامنه دار و وسیعی ایجاد کنند. رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد داد: علاوه بر ۵ بانک ایرانی که امروز با "سیتیک گروپ" قرارداد بستند، سایر بانک های ایرانی هم بتوانند قرارداد امضا کنند. سیف با بیان اینکه تمرکز برروی ایجاد زمینه‌های همکاری بانکی در دو کشور است، افزود: وضعیت ایران به دلیل فضای پس از برجام، دارای شرایط مناسبی برای قراردادهای تأمین مالی است؛ به طوری که در حال حاضر علاوه بر چین، کره جنوبی و کشورهای اروپایی نیز به دنبال عقد این نوع قراردادها با ایران هستند که در آینده نزدیک نهایی خواهند شد.
 وی بیان کرد: بانک مرکزی در موافقت و انجام این قرارداد، انعطاف های زیادی از خود نشان داد که این اقدام به دلیل سوابق فعالیت های "سیتیک" در ایران و تسریع در اهداف مورد نظر شکل گرفت. مقام ارشد بانک مرکزی ادامه داد: "کونلن" هم یکی از شرکای تجاری و با سابقه ایران است که در دوران تحریم، همکاری مناسبی با ایران داشت و در شرایط حاضر ضمن قدردانی از این بانک، نظر ما این است که سایر بانک های چینی هم بتوانند با ایران همکاری کنند. سیف افزود: امکانات متنوعی در گروه سیتیک وجود دارد که می تواند زمینه بسط روابط دو کشور باشد و زمینه افزایش ارتباطات را فراهم کند.
گفتنی است؛ "سیتیک گروپ"یکی از مؤسسه‌های مالی بزرگ دنیا است؛ به طوری که در بین ۵۰۰ شرکت مالی دنیا، در ردیف ۵۱ جهان قرار گرفته است. بانک ساخت و ساز چین، بانک سیتیک، گروه بیدو، شرکت چاینا فیلم و شرکت پست اکسپرس چین، از جمله زیر مجموعه‌های "سیتیک گروپ" هستند. محمد خزاعی- معاون وزیر اقتصاد نیز با اعلام اینکه "سیتیک" بزرگ‌ترین قرارداد ایران با چین در دوره پس از برجام است، در مراسم امضای این موافقت نامه در پکن اظهار کرد: امضای موافقت نامه قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خط اعتباری سیتیک گروپ چین با ۵ بانک ایرانی، نخستین قرارداد بزرگ ایران با چین پس از برجام است.
 معاون وزیر اقتصاد افزود: با امضای این قرارداد، قادر خواهیم بود مراحل اجرایی آن را در ایران و چین نهایی کنیم. همکاری ایران با سیتیک گروپ به سه دسته تقسیم شده که  یکی از محورهای همکاری ما با این مؤسسه مالی بزرگ، بحث فایناس و تأمین مالی پروژه ها است که توسط طرفین امضا می شود. وی ادامه داد: سیتیک از گروه های بزرگ اقتصادی جهان است و استفاده از توانمندی شرکت های سیتیک برای اجرای طرح های بزرگ کشورمان بر اساس توافق دوجانبه، از دیگر همکاری های ایران با این گروه است. خزاعی تأکید کرد: همکاری سوم ایران با سیتیک در بحث خدمات مالی گروه های سیتیک در ایران است و امضای این قرارداد، سبب افزایش همکاری گروه های اقتصادی مالی ایران و چین خواهد شد. با توجه به حضور ستیک در سطح
بین الملل، این گروه می تواند به عنوان دروازه ورود ایران به جهان عمل کند.