اگر شما دنبال خلق ثروت هستید، اول باید خلق ارزش کنید

تفاهم- گروه کارآفرینی: اولین اصل در حوزه کارآفرینی این است که شخص به ذات مشروعیت لازم را داشته باشد. این دیدگاه
«دکتر محسن گل پور» به عنوان یک کارآفرین باتجربه است. وی در بررسی این نظریه اینچنین توضیح می دهد: از همان دوران کودکی، روحیه مدیریت در من وجود داشت و دوستان و همکلاسی هایم به راحتی و بااطمینان مدیریت مسائل را به من می سپردند. می خواهم بگویم که رهبری و مدیریت یک حس مشروع و ذاتی است. تمام رهبران موفق دنیا در کنار دانش دارای بینش نیز هستند و ترکیب این دو امر موجب می شود که رهبران مشروعی جلوه کنند. این اصل در تمام رشته ها و جایگاه ها جاریست.
گل پور در این مورد افزود: من برحسب شغلم و بحث تربیت و تدریس با جنس جوان امروزی کاملا آشنا هستم. توصیه من به کارآفرینان جوان این است که از هر دو بال برای موفقیت استفاده کنند. یک بال دانش و بال دیگر بینش است. امروزه جوان هایی داریم که در سطح اطلاعات بانک، بسیار جلوتر از نسل ما هستند. اما اصلا قابلیت به کارگیری آنها را ندارند. چون بینش لازم را در خود ایجاد نکردند. این بینش هست که به دانش اجازه بهره برداری می دهد. در صورت عدم داشتن بینش نوعی عدم باور به انسان دست می دهد. ما کمتر جوان امروزی را می بینیم که حاضر باشد به موازات تحصیل به اشتغال هم بپردازد. پنج صبح از خواب بلند بشود؛ روزی 8 ساعت از گوشی همراه جهت چت و کانال های مجازی استفاده نکند؛ نسبت به سایر اعضای خانواده حس مسئولیت پذیری و نقش آفرینی داشته باشد.
«مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مواد مهندسی مکرر» شرایط زندگی در آن دوران را اینگونه بازگویی کرد: مرحوم پدرم یک کیف مشکی که حاوی حقوق دریافتی اش بود را در دسترس همه اعضای خانواده قرار می داد؛ بطوریکه همه بتوانند آزادانه از آن استفاده کنند. باور بفرمایید به یاد ندارم که یک بار دست در آن کیف کرده باشم. این حس در ما وجود داشت، جز همان پولی که پدر مستقیما به ما پرداخت می کرد، مطالبات بیشتری نداشته و در اصل باری مضاعف روی دوش دیگری نباشیم. با اینکه پدر این آزادی را به ما داده بود امکان نداشت اگر پول توجیبی ما وسط ماه تمام می شد دست در آن کیف می کردیم. من تصور می کنم یکی از دلایل عدم موفقیت نسل امروز در بسیاری از دستاوردها به فقدان این نوع نگاه ها برگردد. این نگاه دیگر موزه ای و کمیاب شده است. این همان بینش است و نمی توان آن را با آموزش یاد گرفت؛ حتی اگر ده تا P.H.D  هم بگیریم و یا در بهترین دانشگاه ها تحصیل کنیم. به نظر من برای اینکه نسل جدید به سوی یک موفقیت ارزشمند برود باید روی این زمینه کار کند.  


ذات نايافته از هستي بخش
كي تواند كه شود هستي بخش ؟!
گل پور با بیان این شعر افزود: این موضوع تنها مختص ما نیست. در تمام تفکرات و نگرش‌های جهان جاری است. كونوسوكی ماتسوشیتا
(KONOSUKE  MATSUSHITA) بنیانگذار ناسیونال و پاناسونیک نیز همین تفکر را داشته است. اگر بیل گیتس توانسته مایکروسافت را بسازد، صاحب همین تفکر بوده است. آنها دنبال خلق ارزش بودند نه خلق ثروت. اگر شما دنبال خلق ثروت هستید اول باید خلق ارزش کنید. اگر انسان باارزشی نباشید نمی توانید کسب و کار با ارزشی هم خلق کنید.
مولف کتاب «اصول مدیریت در کسب و کار جهانی» در مورد تعریف کارآفرینی گفت: کسی که تولید یک ارزش مادی و معنوی را توامان انجام دهد کارآفرین است، نه کسی که صرفا پول در می آورد. اگر شرح حال کارآفرینان مطرح کشور در قبل و بعد از انقلاب را هم مورد بررسی قرار دهیم به همین مصداق می رسیم. اگر کسی نسبت به دیگران و نسبت به مولفه های پیرامون خود احساس مسئولیت نداشته باشد، هیچگاه کارآفرین نخواهد شد. گزارش ازحسین محبی
Hosseinmohebbi1352@gmail.com