پشت پرده ضرب‌الاجل بانک مرکزی

حسن میرزایی*- بعد از اعلام ضرب‌الاجل از سوی بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ سود بانکی به 10 درصد برای سپرده‌های کوتاه‌مدت و 15 درصد سپرده‌های بلندمدت، شاهد تحولاتی جدی و سریع در ارائه خدمات بانکی به مشتریان خود برای جذب سرمایه یا حفظ سرمایه مشتریان قبلی هستیم. این روند حتی تا جایی پیش رفته است که بانک‌ها حاضر به پرداخت سود 23 درصد و گاهی باز‌پس‌دهی کل سرمایه بعد از یک ماه شده‌اند.
برخلاف آنچه عده‌ای تصور می‌کنند، این روش به گونه‌ای دور زدن قوانین بانک مرکزی نیست. این روش در واقع راهکاری است که براساس بخشنامه ابلاغی از سوی بانک مرکزی، این اجازه به بانک‌ها داده شده است تا در جهت حل مشکل نقدینگی، قراردادهای با نرخ سود قبلی خود را تمدید کنند. البته سیاستگذار مشکلی با این موضوع نداشته و اعلام تاریخ مشخص به واقع زمان‌آفرینی برای بانک‌هاست.
از سویی دیگر بانک‌ها میزان نقدینگی و ترازنامه‌هایشان دچار گرفتاری است و در شرایطی که کل سرمایه‌های موجود در بانک ناگهان از بانک خارج شوند، بانک به شدت دچار گرفتاری نقدینگی خواهد شد. در همین راستا بانک‌ها با ارائه امتیازات ویژه و خاص شرایطی را فراهم خواهند کرد تا با مشتریان بزرگ خود به توافق برسند.
از آنجا که این روند تا یک‌سال ادامه پیدا خواهد کرد و تاریخ 11/6/96 یک‌سال بعد امکان تمدید دارد، می‌توان یک سال پیش رو را نیز فرصتی دانست برای برنامه‌ریزی‌های مالی بعدی. همچنین یک سال در اقتصاد ایران زمانی بسیار طولانی است که می‌توان براساس آن برنامه‌ریزی‌هایی را برپایه اصلاحات ساختاری نظام پولی و بانکی کشور انجام داد.


از همین رو 11/6/96 نقطه عطف برنامه‌ریزی و زمان‌بندی است تا بانک‌ها برای یک‌سال بعد خود برنامه‌ای تعیین کنند. در چنین شرایطی موقعیت بانک‌ها می‌تواند بهبود پیدا کند و در بدترین شکل ممکن خود نرخ سود بهره‌های 22و 23 درصد تمدید شود. اما اگر تجدید ساختار بانکی کشور در طول این یک سال پیش رو که سرمایه‌های بزرگ در بانک‌ها تمدید قرارداد کرده‌اند با سالم‌سازی محیط مالی و بانکی صورت گیرد، می‌توان نرخ سود بانک‌ها را حتی به هشت درصد کوتاه‌مدت و 12 درصد بلندمدت کاهش داد.
همچنین نباید فراموش کرد که موقعیت اقتصادی کشور در تمام وجوه خود دچار مشکلات بسیار جدی است. اما می‌توان امیدوار بود که این برنامه‌ریزی در نهایت امکانی فراهم کند تا چالش‌های پیش‌روی اقتصادی کشور کاهش یابد. هرچند این نکته هم دور از ذهن نیست که تمدید تاریخ قراردادهای یک‌ساله با نرخ فعلی ادامه پیدا کند و چندین سال شاهد تکرار این موضوع باشیم.
* کارشناس اقتصادی
H.mirzaei@yahoo.com
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد بخش خصوصی از تصمیمات ارزی دولت؛ بررسی عقب ماندن از اهداف استراتژیک صنعتی در ایران؛ دهن‌کجی به ساختار قضایی آمریکا بحران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کمین دولت طرح بیمه هنرمندان صنایع‌دستی به مرحله ابلاغ رسید؛ وزیر ارتباطات اعلام کرد؛ پیامد نگران‌کننده مصرف الکل کلک برزیلی‌، لابی آرژانتینی! دور زدن نرخ سود گزارش «جهان‌صنعت» از چگونگی اجرای طرح توسعه سواحل مکران؛ افزایش عقلانیت در عرب‌ها عربستان ثابت کند که خواهان رابطه با ایران است ارتش لبنان آتش‌بس با داعش را پذیرفت مردم چه تقصیری دارند چرا کار به اینجا کشید پشت پرده ضرب‌الاجل بانک مرکزی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی