مردم چه تقصیری دارند

مسعود سلیمی- سپرده‌گذاری در بانک، ساده‌ترین نوع سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید چراکه طرف فکر می‌کند پولش را بدون درگیری با مشکلات بازار کار به دست بانک می‌دهد و بعد با خیال راحت پایش را روی پایش می‌اندازد و از بهره پول بی‌دغدغه روزگار می‌گذراند به ویژه هنگامی که آدم می‌بیند و می‌شنود فلان بانک یا حتی موسسه‌ای که مجوز هم ندارد با نرخ بالا سود می‌دهد، اگر اندوخته هم نداشته باشد، می‌رود فرش زیر پایش را می‌فروشد و می‌گذارد در بانک تا با بهره آن، روزمرگی خود را اداره کند و این نوع سرمایه‌گذاری و کسب درآمد دست آخر، همان شد که این روزها به ماجرای کلاهبرداری و ورشکستگی موسسات موسوم به غیرمجاز شهرت یافته است به این معنا که عده‌ای اندک، پول میلیون‌ها نفر محتاج را بالا کشیده و راست‌راست راه می‌روند و مالباختگان باید به دنبال اصل پول خود بگردند و تازه زمانی هم که اگر چیزی به دست‌شان برسد، آن هم از بیت‌المال است نه اینکه از مال مردم‌خورها گرفته شده باشد.
چند روز پیش بانک مرکزی به عنوان تحول نظام بانکی، فرمانی صادر کرد که از 11 شهریور جاری نرخ سپرده‌گذاری به 15 درصد می‌رسد غافل از اینکه بانک‌ها با چنین نرخی چگونه به جذب سپرد‌گذار ادامه دهند و آیا اصلا مگر می‌شود بانک‌ها بدون سپرده‌های مردم روزگار بگذرانند.
پاسخ به ظاهر منفی است چراکه با توجه به فرصتی که بانک مرکزی داده، دوباره بازی با سپرده‌گذاران آغاز شده و بانک‌ها از سر ناچاری می‌خواهند قانون بالاسری خود را دور بزنند.
ترافیک ایجادشده این روزهای سپرده‌گذاران در بانک‌ها برای تبدیل سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت به بلند‌مدت در واقع رویدادی است که هم نظام بانکی را تحقیر می‌کند و هم از شرایط مالی ناپایدار و ناکافی مردم حکایت به عبارت دیگر بازی با نرخ سود به شرایط دشوار، ناروشن و فاقد ساختار علمی و عملی اقتصاد کشور برمی‌گردد. آخر چطور می‌شود با نقدینگی حبس‌شده در بانک‌ها، اشتغال، تولید و صنعت و دست آخر شرایط زندگی مردم بهبود یابد.


سال‌هاست اکثریت مردم عادت کرده‌اند با سودای نرخ‌های نجومی، مال و منال خود را به بانک‌ها بسپارند و به امید خدا بنشینند که بدون از دست رفتن اصل پول‌شان، نرخ سود هر روز بالاتر برود!
مردم چه تقصیری دارند که باید نرخ سود با نرخ اعلام‌شده تورم تقریبا همخوانی داشته باشد چراکه از تورم تک‌رقمی هم چندان خیری ندیده‌اند در نتیجه به خود می‌گویند باید دل به دریا زد و دار و ندار را سپرد دست بانک‌ها؛ چه باک که حتی بدانند اقتصاد زمانی رو به راه می‌شود که ثروت مملکت در راه کارآفرینی با حساب و کتاب مصرف شود.
massoudmehr@yahoo.fr
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد بخش خصوصی از تصمیمات ارزی دولت؛ بررسی عقب ماندن از اهداف استراتژیک صنعتی در ایران؛ دهن‌کجی به ساختار قضایی آمریکا بحران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کمین دولت طرح بیمه هنرمندان صنایع‌دستی به مرحله ابلاغ رسید؛ وزیر ارتباطات اعلام کرد؛ پیامد نگران‌کننده مصرف الکل کلک برزیلی‌، لابی آرژانتینی! دور زدن نرخ سود گزارش «جهان‌صنعت» از چگونگی اجرای طرح توسعه سواحل مکران؛ افزایش عقلانیت در عرب‌ها عربستان ثابت کند که خواهان رابطه با ایران است ارتش لبنان آتش‌بس با داعش را پذیرفت مردم چه تقصیری دارند چرا کار به اینجا کشید پشت پرده ضرب‌الاجل بانک مرکزی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی