طرح بیمه هنرمندان صنایع‌دستی به مرحله ابلاغ رسید؛

گروه فرهنگ- چندی پیش بود که طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع‌دستی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد‌‌. طرحی که در جهت تکریم و ارتقای جایگاه هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی، از سوی سازمان میراث فرهنگی تدوین شد و براساس آن مواردی همچون بیمه هنرمندان، اختصاص فضاهایی برای فروش صنایع‌دستی و تسهیلات مسکن هنرمندان در نظر گرفته شد‌‌. از این موارد بحث بیمه یکی از مشکلات اصلی بود که هنرمندان صنایع‌دستی سال‌ها با آن روبه‌رو بودند و حالا با اجرای این طرح می‌توانند مشمول قانون بیمه صنایع‌دستی شوند‌.
در این طرح حمایتی و ماده 2 آن دولت مکلف شده است در اجرای قانون بیمه اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار (کد دار) مصوب 18/5/1388 نسبت به ساماندهی و بیمه کردن کلیه واجدان شرایط اقدام کنند‌‌. براساس تبصره ذیل این ماده،‌ در اجرای قانون فوق، عدم حضور در ساعت معین در محل کار نمی‌تواند در خصوص فرش و قالی مبنای قطع بیمه قرار گیرد و ارزیابی توسط بازرسان سازمان صرفا براساس مساحت مذکور در ماده 2 قانون فوق‌الذکر انجام می‌گیرد‌‌. این حکم از ابتدای اجرای یادشده لازم‌الاجراست‌‌. همچنین در تبصره دیگری مصوب شد دارندگان مجوز فعالیت موضوع قانون فوق از کلیه امتیازات و تعرفه‌های بخش صنعت در مورد حامل‌های انرژی، آب، برق و گاز برخوردار هستند‌.
براساس این گزارش در تبصره دیگر این ماده نیز که مصوب شد که حمایت‌های موضوع این قانون با هماهنگی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های ذی‌ربط در مورد قالیبافی و بافندگی فرش اجرا می‌شود‌‌. براساس مصوبه ماده 1 این طرح، صنایع‌دستی ایران مجموعه‌ای از صنایع هنری و سنتی است که با محوریت خلاقیت،‌ ذوق و زیبایی‌شناسی با بهره‌گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می‌شود و فرآیند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی عمدتا با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام می‌گیرد‌‌. رشته‌های صنایع‌دستی از قبیل نساجی سنتی، بافنده‌های داری و غیر داری، پوشاک سنتی، کاشی سنتی، سفال و سرامیک،‌ صنایع‌دستی چرمی، هنرهای سنتی وابسته به معماری، صنایع‌دستی فلزی،‌ صنایع‌دستی چوبی و حصیری، صنایع‌دستی دریایی، صنایع‌دستی استخوان، رودوزی‌های سنتی، آبگینه، صنایع‌دستی کاغذی، طراحی و نقاشی سنتی، سازهای سنتی، میناکاری و پیشه‌های وابسته به گروه‌های یاد شده هستند‌.
براساس تبصره ذیل این ماده نیز تشخیص مصادیق صنایع‌دستی و اشخاص فعال در صنایع‌دستی موضوع این ماده که فاقد بیمه تامین اجتماعی می‌باشند، جهت برخورداری از بیمه مذکور حسب مورد با سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری و وزارت صنعت، معدن و تجارت است‌.


طرح به زودی ابلاغ می‌شود
بهمن نامورمطلق، معاون صنایع‌دستی درباره این طرح می‌گوید: «طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی به تعریف صنایع‌دستی پرداخته شده و به وظایف دستگاه‌ها در حمایت از هنرمندان اشاره دارد»‌‌. او درباره مفاد ماده‌های به تصویب رسیده، توضیح داد: «بیمه هنرمندان،‌ فضاهایی که به هنرمندان برای فروش صنایع‌دستی‌ داده می‌شود و تسهیلات مربوط به مسکن هنرمندان، از جمله ماده‌هایی بودند که در کمیسیون مجلس تایید شدند تا به‌صورت یک قانون حمایت‌کننده موجب تغییرات جدی در صنایع‌دستی شود‌.»
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره مراحل این طرح هم گفت: «طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع‌دستی با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد که پس از طی مراحل قانونی و بررسی و تایید در شورای نگهبان به‌زودی به مرحله ابلاغ می‌رسد و با ابلاغ آن خون تازه‌ای در بدنه صنایع‌دستی جریان می‌یابد‌.»
مصائب بیمه از زبان هنرمندان
هنرمندانی که در بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی حضور یافته‌اند اگرچه از مشکلات چندساله‌شان برای بیمه و دیگر مسایل می‌گویند اما کورسوی امیدی هم برای حل مشکلات‌شان با اجرای این طرح دارند‌‌.
نادر دلیر از قزوین آمده و یکی از افرادی است که با وجود چندین سال فعالیت در حوزه صنایع‌دستی هنوز نتوانسته بیمه شود‌‌ اما با این طرح امیدهایی برای مشمول بیمه شدن دارد: «افرادی که مدرک فنی و حرفه‌ای را دارند، می‌توانند بیمه صنایع‌دستی شوند، افرادی هم در حال ارائه مدارک‌شان برای بیمه قالیبافان هستند‌‌. من 33 سال سن دارم اما با وجود سال‌ها فعالیت در حوزه صنایع‌دستی هنوز نتوانسته‌ام مشمول بیمه شوم‌‌. با این مصوبه در حال پیگیری برای بیمه‌ام هستم و منتظرم به سرانجام برسد اما امید چندانی ندارم‌.» او ادامه می‌دهد: «البته تنها مشکل ما بیمه نیست، همین حالا که در این نمایشگاه شرکت کرده‌ام، فروشم هنوز به اندازه‌ای نرسیده که حتی اجاره غرفه را پرداخت کنم‌.»
فریبا مختومی هم یکی از قالیبافان استان گلستان است‌‌. او درباره مشکل بیمه‌اش می‌گوید: «چند سال پیش تصمیم گرفتم خودم اقدام کنم و به بیمه خویش‌فرما رو آوردم‌.» او درباره طرح جدید می‌گوید: «از نزدیکان شنیده بودم این طرح تصویب شده، افرادی را می‌شناسم که با این مشکل مواجه هستند و منتظرند که اقدام کنند اما می‌خواهم همان بیمه را ادامه بدهم‌‌. در این سال‌ها فهمیدم، معلوم نیست فردایمان چه می‌شود و امید چندانی ندارم.»
ارغوان مهدی‌زاده، معاون صنایع‌دستی بوشهر هم درباره بیمه هنرمندان این استان گفت: «مصوبه‌ای که دولت تایید کرد هنوز به ما ابلاغ نشده و ما منتظر هستیم به اداره بیمه شهرستان‌ها ابلاغ شود تا هنرمندانی که بیمه نیستند مراجعه کنند‌.» او ادامه داد: «البته ما پیگیر بیمه افرادی که بیمه نشده‌اند هستیم و با توجه به مشکلاتی که پیش آمد، ریزش‌هایی داشتیم‌‌. پس از این مصوبه ما دوباره هنرمندان را جمع کردیم و مدارک‌شان را تحویل گرفتیم‌.»
میثم ناصرنژاد یکی دیگر از هنرمندان صنایع‌دستی است و می‌گوید: «من و دیگر افراد کارگاهم نتوانستیم بیمه صنایع‌دستی شویم‌‌. به طور معمول افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، در هرکارگاهی تا سقف پنج نفر می‌توانند از سهمیه 10درصدی صنایع‌دستی استفاده کنند‌. » او ادامه داد: «برای کارگاه من که نزدیک به 37 نفر فعال دارد، تنها 5 نفر بیمه صنایع‌دستی هستند و بقیه بیمه کامل برایشان پرداخت می‌شود‌.»
محسن یگانه یکی از هنرمندانی است که غرفه‌ای شلوغ دارد‌‌. او هنری جدید را عرضه می‌کند که هنوز حتی نام مشخصی ندارد‌‌. یگانه و دیگر دوستانش با استفاده از سیم‌های مفتولی مجسمه‌هایی فلزی خلق کرده‌اند که با استقبال مخاطبان هم روبه‌رو بوده است‌‌. او درباره وضعیت بیمه‌شان می‌گوید: «هنوز ما را جزوی از خانواده صنایع‌دستی حساب نکرده‌اند‌‌. تلاش‌هایی کرده‌ایم و با آقای نامورمطلق صحبت کردیم، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌‌ایم.» این هنرمند درباره وضعیت بیمه‌شان می‌گوید: «وقتی هنر دست ما را صنایع‌دستی نمی‌دانند پس از بیمه و مزایای آن هم نمی‌توانیم استفاده کنیم‌‌. البته هنرمندان صنایع‌دستی هم مشکلاتی دارند اما ما حتی جزو آنها هم نیستیم»‌.
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد بخش خصوصی از تصمیمات ارزی دولت؛ بررسی عقب ماندن از اهداف استراتژیک صنعتی در ایران؛ دهن‌کجی به ساختار قضایی آمریکا بحران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کمین دولت طرح بیمه هنرمندان صنایع‌دستی به مرحله ابلاغ رسید؛ وزیر ارتباطات اعلام کرد؛ پیامد نگران‌کننده مصرف الکل کلک برزیلی‌، لابی آرژانتینی! دور زدن نرخ سود گزارش «جهان‌صنعت» از چگونگی اجرای طرح توسعه سواحل مکران؛ افزایش عقلانیت در عرب‌ها عربستان ثابت کند که خواهان رابطه با ایران است ارتش لبنان آتش‌بس با داعش را پذیرفت مردم چه تقصیری دارند چرا کار به اینجا کشید پشت پرده ضرب‌الاجل بانک مرکزی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی