دهن‌کجی به ساختار قضایی آمریکا

رهبران جمهوریخواه و برخی نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا تصمیم ترامپ برای عفو کلانتر آریزونا را که به جرم سرپیچی از حکم دادگاه مجرم شناخته شده بود، زیر سوال برده و از آن به شدت انتقاد کردند‌.
به نوشته دیلی‌میل، در میان رهبران جمهوریخواه منتقد، می‌توان به پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد که به شدت از تصمیم دونالد ترامپ در بخشش کلانتر آریزونا انتقاد کرده و گفت که از این تصمیم اصلا رضایت ندارد‌. جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه آریزونا هم به انتقاد از اقدام ترامپ پرداخت و آرپایو را به سرپیچی از قوانین کشور متهم کرد‌.
وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: مجریان قانون مسوولیت ویژه‌ای در احترام به حقوق همه افرادی دارند که در داخل ایالات متحده ساکن هستند‌. نباید به هیچ کس اجازه دهیم این مسوولیت‌پذیری را زیر سوال ببرد‌. جمعه‌شب گذشته ترامپ در توئیتی از تصمیمش برای بخشش آرپایو خبر داد و از سوابق کاری و زندگی شخصی وی قدردانی کرد‌.
این کلانتر سابق آریزونا پس از آنکه به جرم سرپیچی از حکم دادگاه مجرم شناخته شد، به شش ماه حبس محکوم شده بود‌. او گفت دادخواستی که علیه‌اش تنظیم شده با انگیزه سیاسی بوده است‌. مک‌کین با به رسمیت شناختن اختیارات ترامپ در اتخاذ چنین تصمیماتی برای عفو کلانتری چون آرپایو گفت: این تصمیم غلط است چون آرپایو نشان داده که بابت اقداماتی که انجام داده، اصلا شرمسار نیست‌.


آرپایو متهم شده بود که براساس نژاد افراد، تصمیم به بازرسی آنها می‌گیرد و دادگاه به او دستور داده بود گشت‌های راهنمایی با هدف دستگیری مهاجران غیرقانونی را متوقف کند که او سرپیچی کرده بود‌. قرار بود حکم زندان آرپایو ۸۵ ساله در ماه اکتبر سال جاری میلادی اعلام شود‌. انتقادهای مک کین پس از آن مطرح شد که ده‌ها نفر از سیاستمداران آمریکایی به مخالفت با تصمیم ترامپ در بخشش این کلانتر سابق پرداختند‌.
در این میان، تام پرز، رییس کمیته ملی دموکراتیک هم در بیانیه‌ای گفت: دونالد ترامپ باعث آزادی آرپایو شد؛ فردی که به نژادپرستی متهم شده است‌. کلانتر آرپایو با تخطی از قانون، افراد را براساس نژادشان مورد پیگرد قرار داده که باعث جدایی خانواده‌های مهاجر و لطمه زدن به جوامع لاتین‌تبار شده است‌.
چاک شومر، رهبر اقلیت سنا نیز با انتقاد از این تصمیم ترامپ گفت: درحالی که تگزاس و لس‌آنجلس خودشان را برای مقابله با توفان بزرگی آماده می‌کردند، ترامپ مردی را مورد بخشش قرار داد که قوانین دادگاه را برای توقف تبعیض نژادی علیه لاتین‌تبارها زیر پا گذاشت‌.
استعفای دسته‌جمعی مشاوران امنیت سایبری ترامپ
از طرفی تعدادی از مشاوران امنیت سایبری ترامپ که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما به این سمت منصوب شده بودند، به طور دسته جمعی استعفا کردند‌. ترامپ در مجموع دارای 28 مشاور امنیت سایبری است که هشت نفر از آنها استعفا داده‌اند‌.
این افراد در شورایی به نام شورای ملی مشاوره در مورد زیرساخت‌ها عضویت داشتند‌. وظیفه این شورا ارائه مشاوره‌هایی به وزارت امنیت داخلی آمریکا در مورد موضوعات مربوط به امنیت ملی است‌.
این هشت نفر دلیل استعفای خود را این امر دانسته‌اند که رییس‌جمهور به آسیب‌پذیری‌های سایبری آمریکا توجه کافی ندارد‌. این در حالی است که تهدیدهای مذکور در حال گسترش است و امنیت بسیاری از سیستم‌ها و زیرساخت‌های ایالات متحده از همین رو ممکن است به خطر بیفتد‌.
در بخش دیگری از این نامه استعفا عدم تحمل و خشونت گروه‌های نفرت‌پراکن در جامعه آمریکا محکوم شده و ضمن اشاره به خشونت‌های وحشتناک شهر شارلوتزویل به این مساله هم به‌عنوان یکی از دلایل استعفا اشاره شده است‌. این استعفا در شرایطی صورت می‌گیرد که قرار است شورای یادشده به زودی جلسه کاری خود را برگزار کند‌. جلسات این شورا معمولا هر سه ماه یک‌بار برگزار می‌شوند‌.
راهپیمایی ۱۰روزه برای برکناری ترامپ در آمریکا
از طرفی فعالان آمریکایی قصد دارند راهپیمایی 10 روزه‌ای را با هدف محکومیت برتری‌طلبی نژادی و درخواست برای برکناری دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری آغاز کنند‌. این راهپیمایی از شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا شروع می‌شود و چهارشنبه هفته آینده در واشنگتن به پایان می‌رسد‌.
سازمان‌دهندگان می‌گویند بعد از این فعالیت که راهپیمایی برای مقابله با برتری سفیدپوستان نامگذاری شده است، تظاهرات مسالمت‌آمیز اشغال واشنگتن نیز به صورت روزانه برگزار می‌شود‌. در تارنمای سازمان‌دهندگان این راهپیمایی آمده است: زمان مقابله با برتری‌طلبی سفیدپوستان در دولت و تاریخ ما فرا رسیده است‌. می‌خواهیم رییس‌جمهور ترامپ به دلیل همراهی این ایدئولوژی برکنار شود و خواهان دستور کاری هستیم که ضربه وارد شده بر کشور و مردم جبران شود‌. در ادامه آمده است: این یک نافرمانی مدنی است‌.
چندی پیش خشونت‌ها در شارلوتزویل آغاز شد‌. در جریان تظاهراتی که علیه نژادپرستی برگزار شد فردی که ظاهرا با ملی‌گرایان سفیدپوست ارتباط داشت با خودرو به میان معترضان رفت‌. در این حمله یک زن ۳۲ ساله کشته شد و ۱۹ نفر دیگر زخمی شدند‌. هنگامی که ترامپ گفت طرف‌های زیادی در این خشونت دست داشتند، تنش‌ها شدت گرفت‌. او نژادپرستان را به صراحت محکوم نکرد‌. به دنبال آن، معرضان علیه برتری‌طلبی سفیدپوستان دست به تظاهرات زدند و در برخی نواحی از جمله در دورهام کارولینای جنوبی یک مجسمه دوران برده‌داری در آمریکا را سرنگون کردند‌. شهرهای دیگری نیز دست به اقدام مشابه زدند یا سعی کردند این مجسمه‌ها را بپوشانند‌.
چراغ سبز به مجریان متخلف قانون
اختیار رییس‌جمهور آمریکا برای عفو شهروندان این کشور می‌تواند به معنی دهن‌کجی به ساختار قضایی آمریکا و چراغ سبز به مجریان متخلف قانون تلقی شود‌.
فرمان عفو دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا برای جو آرپایو، کلانتر نژادپرست سابق منطقه ماریکوپای آریزونا از بسیاری جهات صحیح نبوده و بسیار بدتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد‌.
عفو آرپایو به نوعی دهن‌کجی به عدالت و اجرای قانون است‌. آرپایو شخصیتی بدنام است که بی‌وقفه و برای سال‌ها به دنبال لاتین‌تبارها بوده است‌. این کلانتر حتی بازداشتگاه‌هایی در فضای باز ایجاد کرده بود که با افتخار نام «کمپ‌های متراکم» به آنها داده بود‌.
او همچنین از معتقدان به فرضیه توطئه اعتقاد بود به شکلی که یک مرتبه مجوز تولد اوباما را نتیجه تقلب کامپیوتری خوانده بود‌. در سال 2011 دادگاه فدرال به آرپایو دستور داد که از بازداشت مردم تنها به دلیل تردید درباره صحت مدارک شناسایی (که عمدتا لاتین‌تبارها را هدف قرار داده بود) دست بردارد‌. او بارها دستور دادگاه را نقض کرد و در نهایت در سال قبل از سوی دادگاه به جرم کیفری محکوم شد‌.
ترامپ هفته گذشته در همایش خود در فینیکس به صدور فرمان عفو برای آرپایو اشاره کرد اما منتظر ماند تا واکنش‌های منفی به این اقدام در خبر مربوط به توفان سهمگین‌هاروی پنهان شود‌. مسلما ترامپ از لحاظ قانونی اجازه عفو برای جرم‌هایی که علیه آمریکا رخ داده به غیر از موارد خیانت را دارد اما با این حال باید به مواردی توجه داشت‌.
اولین مورد مربوط به جرم است‌. این عفو شامل حال یک قاچاقچی خرده‌پای مواد مخدر صادر نشده‌. ترامپ یک مقام رسمی را مشمول عفو قرار داده که اقدام به نقض دستور دادگاه کرده و حقوق قانونی اقلیت‌های نژادی را زیر پا گذاشته است‌. هرچند درگذشته سابقه عفو برای ناقضان حکم دادگاه وجود داشته اما در دهه‌های اخیر این اقدام به معنی دهن‌کجی به قانون و استقلال دادگاه‌های فدرال تلقی می‌شود‌.
سال گذشته و در جریان اعتراض شدید ترامپ به قاضی مکزیکی‌تبار ایندیانا که مسوول رسیدگی به پرونده کلاهبرداری رییس‌جمهور آمریکا بود بسیاری نسبت به اقدامات بعدی ترامپ اظهار نگرانی کردند‌. اما تاکنون این حملات بیشتر جنبه توئیتری و کلامی داشت و او همواره از دستور مقامات قضایی تبعیت کرده بود‌. اما این بار او به طور فعالانه‌ای وارد عرصه شد و با گفتن این جمله که «آن قاضی مزاحم را فراموش کن‌، آزادی که بروی» در حکم دادگاه مداخله کرد‌.
موضوع دوم مربوط به فرآیند است‌. هیچ بازبینی از سوی وزارت دادگستری در مورد عفو صورت نگرفت‌. باور این مساله که مشاور کاخ سفید در این مساله دخالتی نداشته سخت است‌.
فرمان عفو بیل کلینتون برای مارک ریچ (سرمایه‌گذار متواری) در سال 2001 را به خاطر بیاورید که باعث اعتراضات گسترده و سال‌ها تحقیقات در این باره شد‌. (مایکل والدمن در آن زمان مشاور ارشد کلینتون بود اما عفو ریچ را اشتباه بزرگی می‌دانست‌. حتی در آن مورد نیز دادستان کل موقت برای صدور فرمان عفو به رییس‌جمهور چراغ سبز نشان داده بود‌.)
موضوع سوم که بسیار هشداردهنده نیز به نظر می‌رسد پیامی است که این اقدام به دیگران ارسال می‌کند‌. مجریان متخلف قانون به این مساله توجه خواهند داشت‌. این بدان معناست که ترامپ می‌تواند با استفاده از قدرت عفو خود بسیاری از دوستان و حامیان متخلف خود را از زندان خارج کند‌. شنبه گذشته بود که اخباری مبنی بر صدور احضاریه‌های جدید در مساله تحقیقات روسیه منتشر شد‌. به نظر می‌رسد افرادی مانند پاول مانفورت و مایک فلین، مشاوران سابق ترامپ تحت فشار قرار خواهند گرفت و از این رو چشم انتظار عفو ریاست‌جمهوری هستند‌. به نظر می‌رسد پیام ترامپ به آنها این باشد: «فقط دهان خود را بسته نگه دارید و من مراقب شما هستم‌.»
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد بخش خصوصی از تصمیمات ارزی دولت؛ بررسی عقب ماندن از اهداف استراتژیک صنعتی در ایران؛ دهن‌کجی به ساختار قضایی آمریکا بحران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کمین دولت طرح بیمه هنرمندان صنایع‌دستی به مرحله ابلاغ رسید؛ وزیر ارتباطات اعلام کرد؛ پیامد نگران‌کننده مصرف الکل کلک برزیلی‌، لابی آرژانتینی! دور زدن نرخ سود گزارش «جهان‌صنعت» از چگونگی اجرای طرح توسعه سواحل مکران؛ افزایش عقلانیت در عرب‌ها عربستان ثابت کند که خواهان رابطه با ایران است ارتش لبنان آتش‌بس با داعش را پذیرفت مردم چه تقصیری دارند چرا کار به اینجا کشید پشت پرده ضرب‌الاجل بانک مرکزی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی بانک تجارت در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی