خودروهاي تك‌ستاره به موزه می‌روند

گروه صنعت، معدن و تجارت: زمزمه‌هاي مطرح شده درباره پايان دوران توليد خودروهاي تك‌ستاره به مرور بيشتر از گذشته شنيده مي‌شود. خودروهاي تك‌ستاره در حقيقت گروهي از خودروهاي توليد يا مونتاژ واحدهاي خودروسازي داخلي هستند كه در گزارش‌هاي منتشر شده از سوي سازمان ملي استاندارد درباره كيفيت خودروهاي توليدي، كمترين امتياز را كسب مي‌كنند.
حالا به نظر مي‌رسد با به روز شدن شاخص‌هاي استاندارد براي خودروها قرار است تا پايان سال 97، توليد خودروهايي با كيفيت تك‌ستاره متوقف شوند.
اعطاي ستاره کيفي به خودرو‌ها از اواسط سال 94 در دستور کار شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران قرار گرفت و درحال حاضر براساس نتايج بررسي‌ها در خطوط توليد، ستاره‌هاي کيفي و سطح کيفيت خودرو‌ها براساس گزارش کارشناسان اين شرکت تعيين و اطلاع رساني مي‌شود.
خودروهاي تك‌ستاره كدام‌ها هستند؟


در يكي از آخرين ارزيابي‌هاي كيفي خودروهاي توليد داخل كه توسط سازمان ملي استاندارد صورت گرفته، در ميان 31 مدل خودروي سواري ساخته شده سهم تک‌ستاره‌ها 14 مدل و سهم 4 ستاره‌ها تنها 4 مدل است. در جديدترين گزارش ارزيابي کيفي شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران 36 مدل خودروي سواري ساخت داخل مورد ارزيابي قرار گرفته‌اند. براساس اين گزارش، در گروه خودروهاي 50 تا 75 ميليون تومان دو خودروي ام وي ام 550 و ليفان ايکس 60 كه توسط مديران خودرو و کرمان موتور توليد مي‌شوند با يک ستاره حضور دارند. همچنين بيشترين سهم تک‌ستاره‌هاي گروه در دست ايران‌خودرو با 5 خودرو است که به تريتب پژو پارس، پژو 405 خراسان، پژو پارس مازندران، سمند تبريز و پژو پارس فارس نام دارند. البته در اين جدول دو تک ستاره ديگر به نام‌هاي ام وي ام 110 اس و تيبا 2 نيز قرار دارند که گويي قرار نيست جاي خود را در اين جدول تغيير دهند. اما ارزانترين گروه خودرويي کشور بي‌شک در دستان سايپا است زيرا در اين گروه که مربوط به خودروهاي زيره 25 ميليون تومان است تمامي‌محصولات ساخت گروه خودروسازي سايپا بوده و متاسفانه همگي آنها نيز تک ستاره هستند.
افزايش استانداردهاي خودرو به 83 عدد
پيش از اين نيره پيروزبخت، رييس سازمان ملي استاندارد ايران گفته بود كه بزودي تعداد استانداردهاي خودرو به ۸۳ مورد افزايش خواهد داشت و خودروهايي که استانداردهاي هشتادوسه‌گانه را رعايت نکنند، توليد يا وارداتشان متوقف مي‌شود. پيروزبخت همچنين اعلام كرده بود كه خودروي خاصي را زير سوال نمي‌برم اما براي ارتقاي کيفيت خودروهاي وارداتي و داخلي برنامه‌اي در شوراي سياست‌گذاري خودرو تنظيم شده است كه براساس اين برنامه از ابتداي ‌سال ۹۶ تا پايان ۹۷، استاندارد پنجاه ‌و ‌دوگانه با سختگيري بيشتري اجرا خواهد شد؛ ضمن اينکه بزودي تعداد استانداردهاي خودرو به ۸۳ مورد افزايش خواهد داشت و خودروهايي که استانداردهاي هشتادوسه‌گانه را رعايت نکنند، توليد يا وارداتشان متوقف مي‌شود.
طبق گفته‌هاي مطرح شده از سوي مسئولان سازمان ملي استاندارد، حداکثر تا دي‌ماه ۹۷ هيچ بهانه‌اي براي ادامه توليد خودروهاي غيراستاندارد پذيرفته نيست و توليد چنين خودروهايي بايد متوقف شود. پس خودروسازان بايد خودشان را با شرايط جديد وفق دهند و خودروهايي توليد کنند که استانداردهاي مورد نظر را داشته باشد. همچنين ديگر امکان ورود آنها به کشور وجود ندارد. البته برخي از خودروها پيشتر هم اجازه ورود نداشتند اما بعد از انجام يک‌سري اصلاحات، امروز امکان ورود آنها به کشور فراهم شده است.
هشدار براي توقف خودروهاي تك‌ستاره
در همين حال مديرعامل شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران گفت: براساس سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت از پايان سال ۹۶ هيچ خودرو تک ستاره‌اي نبايد در سبد توليدي شرکت‌هاي خودروسازي کشور وجود داشته باشد. اشکان گلپايگاني با اشاره به محدوديت‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي توليد خودروهاي تک‌ستاره در پايان امسال افزود: شرکت‌هاي خودروساز درحال برنامه‌ريزي هستند تا با انجام اصلاحات کيفي و بهبود محصولات در خطوط توليد، طراحي پلت فرم‌هاي جديد و جايگزيني محصولات جديد با خودروهاي قديمي‌در سطوح بالاتري از کيفيت و رقابت قرار گيرند. وي با بيان اينکه حداقل سطح کيفي خودروهاي توليدي در سال 97 دو ستاره خواهد بود گفت: براساس سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت از پايان سال 96 هيچ خودرو تک‌ستاره‌اي نبايد در سبد توليدي شرکت‌هاي خودروسازي کشور وجود داشته باشد. وي با اشاره به اينکه حتما خودروهايي داريم که حداقل‌هاي لازم را براي توليد ندارند و نبايد توليد شوند گفت: ما از جايي وارد فضاي امتياز تک‌ستاره به خودرو‌ها مي‌شويم که حداقل‌هاي استاندارد ايمني را پاس کنند، خودروهايي که قادر به پاس کردن استانداردهاي ايمني نباشند نه تن‌ها در جداول کيفي ما قرار نمي‌گيرند بلکه از شماره‌گذاري آنها جلوگيري مي‌شود.
گلپايگاني ادامه داد: خودروهايي که در رده تک‌ستاره به بالا قرار مي‌گيرند به معني اين است که حداقل‌هاي تعريف شده در استانداردهاي ايمني در آنها رعايت شده است و از اين مقطع به بعد سطوح کيفي آنها بررسي و با شاخص‌هاي موجود در دنيا مقايسه مي‌شود که چه ستاره‌اي به اين خودرو‌ها تعلق مي‌گيرد. وي گفت: در ستاره‌هاي کيفي البته قيمت، شاخص مهمي‌است، هرچه سطح قيمت خودرو‌ها بالاتر مي‌رود شاخص‌هاي کنترلي سختگيرانه‌تر مي‌شود به اين معني که يک خودرو تک‌ستاره زير 25 ميليون تومان با يک خودرو تک‌ستاره بالاي 100 ميليون تومان به لحاظ کيفي تفاوت‌هاي زيادي دارد و هرچه قيمت بالاتر باشد اين شاخص سختگيرانه‌تر خواهد بود. گلپايگاني افزود: حدود 68 درصد خودروهاي داراي تيراژ توليد بالا و حدود 46 درصد خودرو‌ها به لحاظ نوع و مدل، در سطح کيفي تک‌ستاره قرار دارند به اين معني که ما در خودروهاي با قيمت کمتر از 25 و حتي 50 ميليون تومان سهم بازار گسترده‌تري داريم و تک ستاره بودن اين گروه از خودرو‌ها تاثير زيادي روي کيفيت کل سبد محصولات خودروسازان دارد.
وي با بيان اينکه خودروسازان بايد متعهد به خروج خودروهاي تک‌ستاره از چرخه توليد شوند گفت: ما بعنوان بازرس و با در نظر گرفتن حقوق مصرف‌کننده و توليدکننده تلاش مي‌کنيم اين موضوع را بطور دقيق رصد، پيگيري و اطلاع‌رساني کنيم، به‌نظرم شرکت‌هاي خودروساز هم با جديت تغيير سطوح کيفي خودرو‌ها را در دستور کار دارند چراکه براي فروش محصولات خود و عقب نماندن از چرخه رقابت نيازمند ارتقاء سطوح کيفي توليداتشان هستند. گلپايگاني افزود: در حال حاضر با تغيير الگوي مصرف مشتريان خودرو، سهم بازار خودروهاي زير 25 ميليون تومان به سمت خودروهاي 25 تا 50 ميليون تومان تغيير پيدا کرده و اين روند مي‌تواند به رده‌هاي قيمتي بالاتر هم تغيير پيدا کند. مديرعامل شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران با بيان اينکه در همه جاي دنيا مسئوليت کيفيت خودرو با خودروساز است و طبيعتا کشور ما هم کم‌کم بايد به اين سمت حرکت کند گفت: خودروسازان خودشان بايد سطوح کيفي را تعيين کنند البته در اين سال‌ها موانعي، چون تامين مالي، مباحث کيفي و ارتباطات بين‌المللي آرام آرام درحال حل شدن است. گلپايگاني افزود: همچنين قطعه‌سازي باتوجه به تاثيري که در کيفيت خودرو دارد مورد توجه قرار گرفته و لازم است قطعه‌سازان با فناوري‌هاي روز جهان آشناو قابليت صادرات داشته باشند که بتواند خودروسازي ما را به سمت کيفيت سوق دهد.