حلقه یاران ترامپ تنگ‌تر می‌شود

خانه‌تکانی در کاخ سفید همچنان ادامه دارد و در همین رابطه در ادامه جابه‌جایی‌های ژنرال جان کلی، رییس دفتر ویژه ترامپ که تاکنون به اخراج دو نفر از مقامات ارشد کاخ سفید منجر شده است، اکنون خبر اخراج سباستین گورکا دستیار و مشاور ترامپ در سیاست‌های ضد تروریستی که دیدگاه‌هایش اختلافاتی را در داخل و خارج کاخ سفید به وجود آورده بود نیز به گوش می‌رسد‌.
بسیاری معتقدند این استعفاها ناشی از وجود اختلافات عمیق و بحران بزرگ در دستگاه مدیریت اجرایی آمریکاست‌. یک مقام کاخ سفید که نامش را فاش نکرد گفت: گورکا استعفا نداده اما دیگر به سر کار خود در کاخ سفید نمی‌رود‌. گورکا که یک دبیر سابق پایگاه محافظه‌کار بریتبارت بوده به عنوان یک مشاور مبارزه با تروریسم با دولت ترامپ بوده است‌. او در خارج از شورای امنیت ملی آمریکا فعالیت داشته و مسوولیت‌های دقیق او مشخص نشده است‌. هرچند یکی از حامیان سرسخت ترامپ در برنامه خبری تلویزیون بود‌.
گورکا از بیان دلایل کناره‌گیری‌اش از کاخ سفید خودداری کرد اما به بخش‌هایی از نامه استعفایش که جمعه گذشته در وب‌سایت فدرالیست منتشر شد اشاره کرد‌. گورکا نوشته بود، در حال حاضر افرادی که در دولت باید تجسم و نماینده سیاست‌های عظمت‌بخشی دوباره به آمریکا باشند با برخوردهایی از داخل مواجه شده و در ماه‌های اخیر به شکل نظام‌مند برکنار شده‌اند یا جایگاه‌شان تضعیف شده است‌.
او از سخنرانی اخیر ترامپ درباره افغانستان انتقاد کرد و نوشت: این حقیقت که تهیه و تاییدکنندگان سخنرانی ترامپ هرگونه اشاره به اسلام رادیکال یا تروریسم اسلامی رادیکال را از سخنرانی او حذف کرده‌اند نشان می‌دهد که یکی از عناصر ضروری کمپین ریاست‌جمهوری شما گم شده است‌.


وی نوشت: بهترین و موثرترین راهی که با آن می‌توانم از شما حمایت کنم در خارج از کاخ سفید قرار دارد‌. کناره‌گیری گورکا به دنبال برکناری استراتژیست ارشد دونالد ترامپ یعنی استیو بنن اتفاق افتاد‌. جان کلی به محض ورود به کاخ سفید ارزیابی‌هایی جدی را در مورد کارکنان و شرح وظایف هر یک از آنها شروع کرده و تصمیم دارد عذر همه آنهایی را که حضور و سخنان جنجال‌برانگیزشان مایه تشنج و هرج و مرج می‌شود، بخواهد‌.
این مقام گفته است به همین دلیل، کلی که ساعاتی بعد از آغاز تصدی خود در مقام رییس دفتر ویژه ترامپ، آنتونیو اسکاراموچی، سرپرست تازه دفتر ارتباطات کاخ سفید را از کار برکنار کرد و سپس عذر استیو بنن مشاور بانفوذ او را که یکی از مدافعان نیرومند برتری سفیدپوستان شناخته می‌شود، خواست؛ حال نوبت به گورکا رسیده است‌. گورکا یکی از دوستان نزدیک بنن محسوب می‌شود و از نظر جان کلی در رده همین شخصیت‌های تشنج‌برانگیز و جنجالی قرار دارد‌.
سباستین گورکا مجارستانی‌الاصل و متولد انگلستان است‌. دکترای علوم سیاسی دارد که البته بسیاری از کارشناسان امنیت ملی و سیاسی آمریکا در مورد سوابق تحصیلی و آگاهی گورکا از مسایل مربوط به امنیت ملی ابراز تردید کرده‌اند و معتقدند گورکا گرچه سعی کرده با اظهارات جانبدارانه خود در مورد ترامپ و سیاست‌های او جای خود را در دایره نزدیکان رییس‌جمهور آمریکا باز کند، اما در عمل یک شخصیت حاشیه‌ای است و تاکنون نقش تاثیرگذاری در سیاستگذاری‌های ترامپ نداشته است‌.
رییس دفتر ویژه ترامپ در جمعی از نزدیکان گفته بود در واقع از نقش و وظیفه‌ای که گورکا در کاخ سفید به عهده دارد، سر در نیاورده و تنها چیزی که تاکنون از او دیده، گفت‌وگوهایی است که با تلویزیون‌ها داشته است نه چیز دیگر‌.
این شخصیت مرموز و در عین حال بحث‌برانگیز دایره اطرافیان ترامپ در سال ۲۰۰۲ تبعیت آمریکا را کسب کرده و تا قبل از پیوستن به کمپین انتخاباتی ترامپ، مقالاتی در روزنامه‌های مختلف آمریکایی نوشته که مواضع تند و افراطی او در مورد مسلمانان، باور عمیق او به برتری سفیدپوستان و ضدیت او با یهودیان در اکثر نوشته‌های او مشهود است و از سوی محافل حقوق بشری جهان به چالش کشیده شده است‌.
مشاور ارشد اقتصادی در مرز استعفا
مشاور اقتصادی ارشد ترامپ با محکوم کردن شدید واکنش رییس‌جمهور آمریکا به خشونت‌ نژادپرستانه در شارلوتزویل در مصاحبه‌ای گفت که مجبور به صحبت شده است‌. گری کوهن که یهودی است،‌ به حدی از اظهارات ترامپ خشمگین بوده که نامه استعفایش را نوشت اما هرگز آن را ارسال نکرد‌.
گری کوهن در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت: شهروندانی که در راه برابری و آزادی استقامت می‌کنند را نمی‌توان با برترپنداران سفیدپوست، نئونازی‌ها و کو کلاکس کلان برابر دانست‌. او گفت: معتقدم که این دولت می‌تواند و باید به صورت واضح و مکرر این گروه‌ها را محکوم کند و هر کاری می‌تواند برای ترمیم اختلافات عمیق موجود در جوامع‌مان انجام دهد‌.
انتقاد این مشاور ارشد را می‌توان رویکردی چشمگیر از یک مقام کنونی دولت آمریکا دانست که در آینده نقشی کلیدی در برنامه‌های اصلاحات مالیات ایفا خواهد کرد‌. او همچنین یکی از نامزدهای جانشینی جنت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکاست که دوره‌اش در فوریه به پایان می‌رسد‌. به گفته یک فرد مطلع، گری کوهن به مشاورانش گفته که نارضایتی خودش از رویکرد دونالد ترامپ درباره خشونت‌های شارلوتزویل را اخیرا در مکالمه‌ای که با او در کلوب گلف رییس‌جمهور آمریکا داشته، به او منتقل کرده و حتی گزینه استعفا را هم مدنظر داشته است‌. دو منبع مطلع نزدیک به او گفته‌اند که کوهن حتی استعفانامه هم نوشت اما آن را به ترامپ نداد‌.
کوهن به فایننشال تایمز گفت: به عنوان یک یهودی آمریکایی، به نئو نازی‌هایی که شعار می‌دهند «یهودیان جای ما را نخواهند گرفت» اجازه نمی‌دهم باعث شوند این یهودی از شغلش کنار برود‌.
این مشاور ارشد ترامپ گفت که هم برای استعفا و هم برای ماندن در تیم دولت تحت فشار زیادی قرار گرفته بود‌. او گفت: به عنوان یک آمریکایی میهن‌پرست، مایل نیستم از سمتم به عنوان مدیر شورای اقتصاد ملی کناره‌گیری کنم چراکه برای خدمت به مردم آمریکا احساس وظیفه می‌کنم‌.
در همین حال راجز استون، از مشاوران قدیمی ترامپ در پیامی توئیتری خواستار اخراج فوری کوهن به دلیل انتقاد مستقیم از رییس‌جمهور آمریکا شده است‌. با این حال، این مشاور اقتصادی ارشد رییس‌جمهور آمریکا تنها مقامی نیست که از واکنش ترامپ به خشونت‌های ویرجینیا ابراز نارضایتی کرد اما او اولین فرد بود‌.
از طرفی وب‌سایت بریتبارت در گزارشی خبر داده است که دختر جنجالی ترامپ و همسرش تا پایان سال بیشتر در کاخ سفید حضور نخواهند داشت‌. کوشنر داماد و ایوانکا دختر دونالد ترامپ تا پایان امسال از پست‌های خود به عنوان مشاور در کاخ سفید خارج خواهند شد و دوره فعالیت آنها به پایان خواهد رسید‌.
براساس این گزارش استیو بنن، استراتژیست سابق کاخ سفید اخیرا توسط جان کلی رییس کارکنان کاخ سفید از این سمت برکنار شده و به شغل قبلی خود در پایگاه خبری بریتبارت بازگشته است‌. کوشنر و ایوانکا ترامپ بارها با استیو بنن بر سر سیاست داخلی دچار اختلاف‌نظر شده بودند و بازگشت بنن به وب‌سایت بریتبارت گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره نوع تعامل بنن با دولت ترامپ به وجود آورده است‌.
سایر اخبار این روزنامه