بهره‌برداری از طرح جدید فردو در آینده نزدیک

رییس سازمان انرژی اتمی از بهره‌برداری مرحله نخست طرح هسته‌ای در تاسیسات فردو تا چند روز آینده خبر داد. به گزارش ایلنا، علی‌اکبر صالحی دراین باره اظهار داشت: این طرح مرتبط با ایزوتوپ‌های پایدار و مجموعه‌ای از مراکز تحقیقاتی در فردو است که مرحله اولیه آن تا یکی، دو هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد و افتتاحیه اصلی در ۲۰ فروردین آینده خواهد بود. وی اجرای طرح ایزوتوپ‌های پایدار با مشارکت ایران و روسیه را رو به جلو دانست و با رد وقفه در اجرای این طرح اظهار داشت: قراردادهای این طرح امضا شده است و برای امضای آن گفت‌وگوهای فنی باید انجام می‌شد و این‌گونه نبود که فوری به امضا برسد. اینها ابعاد مختلف فنی دارد و کارشناسان ما همه ابعاد آن را در نظر گرفته‌اند. صالحی با بیان اینکه تاسیسات فردو در مقایسه با یکی، دو سال پیش بسیار تغییر کرده است، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از فردو مربوط به ایزوتوپ‌های پایدار است که باید انجام می‌دادیم. بخشی از این طرح را باید روس‌ها انجام دهند و بخش قابل‌توجه آن را خودمان باید انجام می‌دادیم که به خوبی پیش رفته‌ایم.
وی همچنین درباره تاخیر در بازطراحی رآکتور اراک گفت: هنگامی که برجام را تنظیم می‌کردیم از جنبه فنی ملاحظات لازم را مدنظر داشتیم و بنابر تقاضای خودمان ایران، سه کشور چین، آمریکا و ایران متولی مدرن‌سازی این رآکتور شدند. معاون رییس‌جمهور افزود: البته خودمان می‌توانستیم این کار را انجام دهیم اما می‌خواستیم با استفاده از این فرصت از توانمندی کشورهای پیشرفته در استانداردسازی طراحی این رآکتور استفاده کنیم زیرا اگر قبلا می‌خواستیم این کار را بکنیم کسی نبود طراحی ما را تایید کند، این فرصتی طلایی بود. صالحی با بیان اینکه رآکتور جدید اراک باید از تایید استاندارد کشورهای پیشرفته در صنعت هسته‌ای برخوردار می‌شد که در این زمینه چین و آمریکا مسوولیت داشتند، عنوان کرد: با این ‌حال اعلام کردیم که طراحی را خودمان انجام می‌دهیم نه آنان زیرا صاحب طرح و کارفرما خودمان هستیم و این در برجام نیز درج شده است. وی افزود: بر این اساس به فرض اینکه این دو کشور نیز نباشند طراحی را خودمان به عهده گرفتیم و شرکتی تاسیس کردیم که حدود ۹۰۰ مهندس و کارشناس در آن کار می‌کنند، شرکت قدرتمندی که اکنون طراحی‌های رآکتور را انجام می‌دهد. از لحظه‌ای که مقرر شد رآکتور اراک مدرن‌سازی شود و طبق برجام درباره کلیات آن اعم از میزان قدرت، جمعیت نوترونی، میزان پلوتونیوم و زمان تحویل سوختش توافق کردیم، اقدامات خود را آغاز کردیم و منتظر قرارداد نشدیم. صالحی با اشاره به اختلافات ایران و چین در این باره بیان کرد: در این فاصله که می‌خواستیم قرارداد بازطراحی رآکتور اراک را با چین امضا کنیم اختلافاتی بین ما و این کشور وجود داشت به نحوی که من قبول نمی‌کردم و تاکید داشتم که ما به عنوان پیمانکار باید تعیین کنیم چه می‌خواهیم که این اختلافات یک سال طول کشید تا توانستیم آن را برطرف کنیم.
وی تعهدات 1+5 در قبال بازطراحی و مدرن‌سازی رآکتور اراک را دائمی دانست و با تبیین روند همکاری‌های چین و آمریکا در پیشبرد طرح بازطراحی رآکتور اراک اظهار داشت: عملکرد آمریکایی‌ها در زمینه فنی تا قبل از روی کار آمدن ترامپ خیلی خوب بود زیرا گروه فنی در این زمینه مسوولیت داشتند و سیاسیون نیستند که بخواهند عملکرد سیاسی داشته باشند. از زمانی که ترامپ روی کار آمده است خوب کار می‌کنند اما متوجه شده‌ایم که سایه ترس رییس‌جمهور روی سرشان است با این حال همکاری می‌کنند.
صالحی بازطراحی رآکتور اراک را در مقایسه با سایر توافقات مندرج در برجام استثنا دانست و تصریح کرد: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اگر فرض کنیم برجام برهم بخورد، همه چیز حتی تحریم‌ها به حالت سابق بازگردد آنان متعهد شده‌اند به مسوولیت‌شان در بازطراحی این رآکتور ادامه دهند.
رییس سازمان انرژی اتمی با تبیین اقدامات این سازمان برای ارتقای ایمنی هسته‌ای در کشورمان پس از برجام ابراز داشت: ما با اعضای اتحادیه اروپا، ژاپنی‌ها، روس‌ها، سوئیس و همه کشورهای صنعتی در خصوص ایمنی هسته‌ای همکاری داریم تا ایمنی تاسیسات هسته‌ای کشورمان را در حد نهایت ارتقا دهیم. صالحی افزود: با آنکه هنگام ساخت نیروگاه اتمی بوشهر همه ابعاد و ملاحظات ایمنی را در همکاری آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روسیه و کشورمان مدنظر داشتیم پس از برجام با کشورهای اروپایی قراردادهایی در زمینه ایمنی امضا کردیم و آنان متعهد شدند که تا ۲۰ میلیون دلار برای این کار تامین مالی کنند.
سایر اخبار این روزنامه