ضرورت تداوم جذب سرمایه در صنعت نفت

حضور فردی با قدرت دیپلماسی در عرصه بین‌المللی در راس وزارت نفت پیام‌آور درخشش ایران در بازار‌های جهانی انرژی است؛ وزیری که توانست با استفاده از فضای پسابرجام ویرانه نفتی در سال 92 را به برد کامل برساند و اقدامات مناسبی را در حوزه نفت در کارنامه خود به ثبت برساند.
صنعت نفت در دولت یازدهم با تلاش و تدبیر زنگنه و هم‌قدمان او در وزارت امور خارجه شاهد بازگشت اعتماد فعالان اقتصادی و ازسرگیری تعاملات و مذاکرات با سرمایه‌گذاران و افزایش تمایل کشورهای خارجی برای فعالیت در ایران بود.بر همگی روشن است دوران تحریم آثار ناگواری بر سرمایه‌گذاری، تولید و فروش نفت ایران داشت.
ابتدا شرکت‌های بزرگ نفتی از سرمایه‌گذاری در میادین نفتی ایران انصراف دادند و به این ترتیب محدودیت‌های مالی و فناوری مانع از توسعه میادین نفتی و افت تولید نفت ایران شدند. در نتیجه سهم ایران در بازار نفت رو به کاهش گذاشت به طوری که حتی امکان فروش نفت به مشتریان خود را هم نداشتیم و صادرات نفت ایران در مقاطعی به زیر یک میلیون بشکه در روز رسید که این خود حاکی از عمق فاجعه در آن مقاطع است.
در این میان با وجود اینکه ایرانی‌ها فراتر از انتظارات فعالان بازار به سرعت توانستند تولید از چاه‌های بسته‌شده را آغاز کنند و سهم بازار از‌دست‌رفته خویش را دوباره به دست آورند و صادرات نفت کشور را افزایش دهند و به سطح پیش از تحریم‌ها برسانند اما فقدان آموزش‌های روز دنیا و عدم بهره‌گیری از استانداردهای بین‌المللی در دوران تحریم‌ها توسعه صنعت نفت و گاز ایران را دچار عقب‌ماندگی‌هایی کرده بود که بی‌شک برای جبران آن نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم و تکنولوژی روز دنیاست.بیژن نامدارزنگنه ثابت کرد که در دفاع از منافع ملی و حقوق ملت، ایستادگی دارد و در برابر ناملایمتی‌ها و مخالفت‌های جناحی عقب ننشست و برای توسعه صنعت نفت ایران برنامه‌های خود را عملی کرد و پای شرکت‌های بزرگ نفتی را به ایران کشاند.


از همین رو برنامه‌های ارائه‌شده از سوی زنگنه نشان می‌دهد بخش مهمی از برنامه‌های نفتی در دولت دوازدهم نیز در راستای انعقاد قراردادهای جدید و جذب سرمایه است چراکه با انعقاد این قراردادها و جذب سرمایه در صنعت نفت است که برنامه‎های افزایش تولید نفت و گاز از میادین مشترک، توانمندسازی تولید داخل، افزایش سهم ایران در بازارهای بین‌المللی نفت و گاز و افزایش ضریب بازیافت از میادین در حال تولید محقق می‌شود.
علاوه بر اینها، وزیر نفت برنامه‌هایی در توسعه صنعت پتروشیمی، نوسازی و بازسازی تاسیسات صنعتی، تغییر نحوه سوخت‌رسانی به جایگاه‌ها، افزایش تولید فرآورده‌های نفتی و بهره‌وری مصرف انرژی دارد که تحقق بخش مهمی از آنها منوط به جذب سرمایه داخلی و خارجی است.
آن‌طور که زنگنه می‌گوید، قراردادهای جدید نفتی مهم‌ترین ابزار وزارت نفت در تحقق برنامه‌های توسعه‌ای این وزارتخانه است.
اما نکته قابل توجه آن است که در سال‌های اخیر با توجه به آسیب‌های جدی که تحریم‌های اقتصادی طی چهار سال به کشور وارد کرده بود، دولت یازدهم بیشتر توجه خود را به احیای جایگاه صنعت نفت ایران در بازار‌های جهانی داد و کمتر به حوزه‌های دیگر پرداخته شد.از این رو انتظار می‌رود در دولت دوازدهم در رابطه با تشکیلات داخلی صنعت نفت،رسیدگی بیشتر به وضعیت منابع انسانی،به ویژه متخصصان خبره داخلی در این به عنوان یکی از مهم ترین اهداف مورد توجه قرار گیرد.
البته باید به این نکته توجه داشت که قطعا حضور افراد باسابقه و افرادی که با حضور در بخش های گوناگون هرم مدیریتی جمهوری اسلامی نظیر قوه مقننه‌، تجارب ارزنده‌ای را کسب کرده‌اند، برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای صنعت نفت ضروری است و اگر نخواهیم از این تجربه‌های ارزشمند بهره ببریم، ‌واقعا ظلم بزرگی را به شاکله مملکت روا داشته‌ایم.
امید است که در دولت دوازدهم با کنار گذاشتن بحث‌های سیاسی و جناحی، محیطی سالم، ایمن و امن را برای توسعه اقتصاد کشور و حفظ منافع ملی ایجاد کنیم.
*کارشناس مسائل انرژی
سایر اخبار این روزنامه
چابک‌سازی، تشکیل معاونت اقتصادی و به کارگیری زنان مطهری: دستورالعمل رویارویی ورزشکاران ایرانی با اسراییل تدوین شود ارائه گزارش کار به مردم اهرم‌های مالی واشنگتن علیه اسلام‌آباد پرفروش‌های بازار کتاب ایران؛ نقل‌وانتقال اوراق خزانه در بازار ثانویه از هفته آینده مونسان در بازدید از بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی: تسهیل روند سرمایه‌گذاری، اولویت دولت باشد؛ حقوقدان و شاخ شکن! سیاست‌های انبساطی در بازار پول چرخش اقتصادی دولت دوازدهم بررسی چالش‌های مزمن وزارت کار در دولت دوازدهم؛ پیش‌بینی چالش‌های توسعه بازار ساخت و ساز در دوران افزایش درآمد کشور؛ ۳ هزار اصله درخت جنگل‌های هیرکانی برای ساخت سد شفارود در گیلان قطع شد؛ ضرورت تداوم جذب سرمایه در صنعت نفت رییس دادگاه انقلاب تهران: آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛