نقل‌وانتقال اوراق خزانه در بازار ثانویه از هفته آینده

مراسم تکریم علی طیب‌نیا، وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی و معارفه مسعود کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد دولت دوازدهم با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی، فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی، معاونان وزارت اقتصاد، مدیران عامل برخی از بانک‌ها همچون بانک ملی، تجارت، صنعت و معدن و قرض‌الحسنه رسالت، قرض‌الحسنه مهر ایران، کشاورزی و... در وزارت اقتصاد برگزار شد.
معاون اول رییس‌جمهور در این مراسم گفت: کل حیات اقتصاد کشور با محوریت وزارتخانه اقتصاد انجام می‌شود.
اسحاق جهانگیری افزود: بخش عمده نظام بانکی بر عهده وزارت اقتصاد است.
البته نقش بانک مرکزی به صورت جداگانه قابل بررسی است اما کل حیات اقتصاد کشور با محوریت این وزارتخانه انجام می‌شود. اموری مانند نظام بیمه‌ای و مجموعه فعالیت بیمه‌ها، خزانه کشور، ورود و خروج منابع، سازمان مالیاتی، بورس و خصوصی‌سازی نیز در وزارت اقتصاد پیگیری می‌شود.


جهانگیری ادامه داد: وزارت اقتصاد کانونی است که اگر موتور آن به حرکت درآید اقتصاد حرکت می‌کند حتی اگر در حوزه‌های دیگر نیز کند عمل کنیم.
وی گفت: اولویت اصلی دولت دوازدهم اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است که همه نظام برای آن توافق دارد. البته مسعود کرباسیان باید موضوع سودآوری شرکت‌های دولتی و افزایش بهره‌وری را نیز در نظر بگیرد.
وزیر اقتصاد دولت دوازدهم نیز در این مراسم از صدور مجوز نقل و انتقال اوراق خزانه در بازار ثانویه از هفته آینده خبر داد و گفت: به طور حتم تعامل با سیستم بانکی اثرات مثبت خود را در بورس خواهد داشت.
کرباسیان گفت: به لحاظ گستردگی راه برای تصمیم‌گیری نیازمند خردجمعی هستیم و هدفم این است که در پایان دوران کاری‌ام کارنامه‌ای مانند آقای طیب‌نیا داشته باشم.
وی ادامه داد: برنامه‌ها را به صورت زمان‌بندی شده از این پس دنبال خواهیم کرد و آقای طیب‌نیا نیز هشت پروژه را تعریف کرده بود که آنها را در چارچوب عملیات اجرایی دنبال می‌کنیم.
کرباسیان ادامه داد: بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و تقویت رقابت‌پذیری بسیار حائز اهمیت است و برنامه ششم آماده شده تا بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی بتوانند قوانین مزاحم را بررسی کنند و در وزارت اقتصاد در زمینه رفع موانع کسب‌وکار اقدامات خوبی شده است. همچنین در قالب سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس اقداماتی پس از برجام انجام شده و باید به آنها سرعت ببخشیم ضمن اینکه در بورس و اوراق ارزی بین‌المللی از مزیت‌ها استفاده کنیم.
وزیر اقتصاد افزود: هر چند اوراق خزانه چاپ شده بود اما در بازار سرمایه مورد خرید و فروش قرار نمی‌گرفت و در سود بانک‌ها نیز تاثیر گذاشته بود و عملا از کاهش نرخ سود جلوگیری می‌کرد اما از هفته آینده اجازه نقل و انتقال این اوراق در بازار ثانویه صادر خواهد شد. به طور حتم تعامل با سیستم بانکی اثرات مثبت خود را در بورس خواهد داشت.
همچنین وزیر اقتصاد دولت یازدهم در مراسم تودیع خود گفت: امروز ستاد فرماندهی جنگ می‌خواهیم مثل همان زمان که جنگ بود، پس یک نفر باید کار را به‌عهده گیرد.
علی طیب‌نیا اظهار کرد: در تمام سال‌های بعد از انقلاب خود را سربازی برای ایران دانستم و از عهده‌داری مسوولیت گریزان نبودم در سال ۹۲ نیر مسوولیت وزارت اقتصاد را به عهده گرفتم که آن را شبیه به خودکشی می‌دانستم اما به رییس‌جمهور پاسخ مثبت دادم، از خداوند می‌خواهم از این پس نیز این‌گونه باشم و قدر فرصت‌ها برای خدمت شایسته به مردم را بدانم و شیرینی این جلسه برایم افزوده شد زیرا تصدی این مسوولیت به عهده کرباسیان گذاشته شد. ایشان از مدیران باتجربه کشور هستند و حضورشان در این چهار سال نقطه موثر و تعیین‌کننده خواهد بود. وی با بیان اینکه بازگشت به رشد اقتصادی 5/4 درصدی نمی‌تواند به هیچ وجه اهداف را محقق کند و باید تن به اصلاحات دشوار اقتصادی و پذیرش هزینه‌های آن بدهیم، گفت: در دولت یازدهم اقدامات مثبتی صورت گرفت. نگرانی بعدی واگرایی در داخل و اختلال در روابط خارجی است زیرا از قطبی کردن فضای سیاسی پیشرفت اقتصادی و رفاه مردم به دست نمی‌آید.
سایر اخبار این روزنامه
چابک‌سازی، تشکیل معاونت اقتصادی و به کارگیری زنان مطهری: دستورالعمل رویارویی ورزشکاران ایرانی با اسراییل تدوین شود ارائه گزارش کار به مردم اهرم‌های مالی واشنگتن علیه اسلام‌آباد پرفروش‌های بازار کتاب ایران؛ نقل‌وانتقال اوراق خزانه در بازار ثانویه از هفته آینده مونسان در بازدید از بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی: تسهیل روند سرمایه‌گذاری، اولویت دولت باشد؛ حقوقدان و شاخ شکن! سیاست‌های انبساطی در بازار پول چرخش اقتصادی دولت دوازدهم بررسی چالش‌های مزمن وزارت کار در دولت دوازدهم؛ پیش‌بینی چالش‌های توسعه بازار ساخت و ساز در دوران افزایش درآمد کشور؛ ۳ هزار اصله درخت جنگل‌های هیرکانی برای ساخت سد شفارود در گیلان قطع شد؛ ضرورت تداوم جذب سرمایه در صنعت نفت رییس دادگاه انقلاب تهران: آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛