اهرم‌های مالی واشنگتن علیه اسلام‌آباد

به گفته رکس تیلرسون، پاکستان سیاست متناقضی در قبال گروه طالبان دارد‌. بنا به ارزیابی آمریکا گروه‌های تروریستی در مناطق امن پاکستان پناه گرفته‌اند و ادامه این سیاست می‌تواند به قطع کمک‌های آمریکا به پاکستان منجر شود‌.
وزیر امور خارجه آمریکا ضمن انتقاد از رفتار متناقض پاکستان در قبال گروه طالبان تاکید کرد: ادامه این وضعیت بر روابط واشنگتن و اسلام‌آباد تاثیر منفی خواهد گذاشت‌. به گفته تیلرسون پاکستان می‌تواند جایگاه خود را به عنوان متحد ویژه‌ آمریکا از دست بدهد‌.
وزیر امور خارجه آمریکا خواستار تغییر هر چه سریع‌تر سیاست پاکستان در زمینه مبارزه با گروه طالبان شد‌. به گفته تیلرسون آمریکا اهرم‌های فشار زیادی در قبال پاکستان در اختیار دارد‌. او افزود: این اهرم‌ها شامل کاهش کمک‌های مالی آمریکا به پاکستان، وضع مجازات‌ها و تغییر وضعیت ممتاز این کشور خواهد بود‌.
پاکستان از جمله ۱۶ کشوری است که عضو ناتو نیست، اما به عنوان متحد آمریکا در منطقه از حمایت‌های گوناگون ناتو برخوردار است‌. تاکنون پاکستان از کمک‌های نظامی آمریکا بهره برده است اما براساس سخنان تیلرسون این کمک‌ها می‌توانند به آسانی متوقف شوند‌. موضع جدید آمریکا در قبال پاکستان پس از سخنان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه گذشته صورت می‌گیرد‌. ترامپ در تعیین استراتژی جدید آمریکا در افغانستان اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور موظف‌اند به گروه‌های تروریستی در هر کجا که هستند حمله کنند‌.


بنا به ارزیابی تیلرسون گروه تروریستی طالبان در خاک پاکستان در مناطق امن مستقر است و آمریکا از این پس در این‌باره سکوت نخواهد کرد‌. تیلرسون با استناد به سخنان ترامپ تصریح کرد: در آینده نیروهای نظامی آمریکا در هر منطقه‌ای به گروه‌های تروریستی حمله خواهند کرد‌. وزیر امور خارجه آمریکا هم‌زمان از تلاش‌های افغانستان برای گفت‌وگو با گروه طالبان پشتیبانی کرد‌. تیلرسون افزود: پاکستان می‌تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کرده و گروه‌های شورشی را به شرکت در مذاکرات ترغیب کند‌.
رد اتهامات از سوی پاکستان
وزارت خارجه پاکستان ادعاهای رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه دولت اسلام‌آباد پناهگاه امنی در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهد را رد کرد‌. وزارت خارجه پاکستان در واکنش به استراتژی جدید ترامپ در قبال افغانستان گفت: هیچ کشوری در جهان به‌اندازه پاکستان برای مقابله با تروریسم کاری انجام نداده است‌. هیچ کشوری در جهان به‌اندازه پاکستان از تروریسم که غالبا خارج از مرزهای آن بوده،‌ متحمل ضرر نشده است‌. بیانیه وزارت خارجه پاکستان پس از جلسه کابینه دولت به ریاست ‌نخست‌وزیر موقت این کشور منتشر شد‌.
دونالد ترامپ در تشریح سیاست‌هایش در قبال افغانستان از پاکستان انتقاد کرده و گفته بود که این کشور پناهگاه امنی در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهد و همین امر به آشوب‌ها در افغانستان دامن می‌زند‌.
وزارت خارجه پاکستان همچنین گفت: واقعا جای تاسف دارد که آمریکا جان‌فشانی‌های بی‌حد کشور پاکستان را نادیده می‌گیرد‌. پاکستان بخشی از تلاش‌های ضد تروریسم جهان بوده و خواهد بود‌. پاکستان و ایالات متحده آمریکا متحدان نزدیکی علیه تروریسم هستند که تهدیدی مشترک برای تمام کشورهای جهان است‌. پاکستان اجازه نمی‌دهد از خاکش علیه کشور دیگری استفاده شود‌. به جای اینکه بیانات اشتباهی درباره پناهگاه‌های امن مطرح شود،‌ آمریکا باید با پاکستان در ریشه‌کن کردن تروریسم همکاری کند‌.
در ادامه بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: تهدید علیه صلح و امنیت را نمی‌توان از فعل و انفعالات پیچیده ژئوپلتیک،‌ وجود ادامه‌دار اختلافات کهنه و پیگیری سیاست‌های هژمونیک جدا کرد‌. عدم وجود قطعنامه بابت مناقشه جامو و کشمیر همچنان مانعی اصلی برای برقراری صلح و ثبات در این منطقه است‌. از سوی دیگر پاکستان انتقادهای آمریکا را مایوس‌کننده خواند و اتهام پشتیبانی از گروه‌های تروریستی را رد کرد‌. وزارت امور خارجه پاکستان در یک موضع‌گیری رسمی دیروز اعلام کرد آمریکا به جای پراکندن اطلاعات اشتباه بهتر است با مقامات این کشور گفت‌وگو کند و به همکاری‌های خود با پاکستان برای محو تروریسم در منطقه ادامه دهد‌.
از طرفی یکی از رهبران حزب مردم پاکستان و رییس‌جمهور سابق این کشور در واکنش به بیانیه سیاسی رییس‌جمهور آمریکا نسبت به افغانستان تاکید کرد اگر واشنگتن واقعا می‌خواهد با تروریسم مبارزه کند، بهتر است در افغانستان بجنگد‌.
آصف‌علی زرداری ضمن هشدار دادن به دونالد ترامپ گفت: ترامپ باید بداند که با پاکستان طرف است نه افغانستان‌. آقای ترامپ ما را تهدید نکنید‌. ما پاکستانی و مسلمان هستیم‌. وی افزود: اگر آمریکا می‌خواهد کمک‌های مالی‌اش به پاکستان را حساب کند زمانی که ازخودگذشتگی‌های ملت پاکستان در جنگ با تروریسم را نگاه کنیم، ازخودگذشتگی‌های پاکستانی‌ها بسیار بیشتر از کمک‌های مالی آمریکایی‌ها بوده است‌. زرداری افزود: درد پاکستان را احساس می‌کنم و به همین خاطر تا نیمه‌شب بیدار ماندم تا به بیانیه سیاسی دونالد ترامپ گوش دهم‌. ما باید پاکستان را با دیپلماسی و زیرکی سیاسی نجات دهیم‌. حتی یک دموکراسی بد بهتر از یک دیکتاتوری است‌. در جریان این مراسم بیلاوال بوتو زرداری، رهبر کنونی حزب مردم پاکستان گفت: آصف‌علی زرداری هرگز در دوره ریاست‌جمهوری‌اش فشارهای آمریکا را نپذیرفت‌.
افزایش حملات هوایی آمریکا در افغانستان
براساس استراتژی جدید آمریکا، حملات هوایی این کشور در افغانستان علیه مواضع شورشیان و گروه‌های تروریستی افزایش خواهد یافت‌. دیوید گلدفاین، رییس ستاد مشترک نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد ‌که کارشناسان نظامی این کشور در افغانستان در حال بررسی اوضاع هستند‌. او گفت که افزایش حملات هوایی و گسترش کمک‌ها به ارتش افغانستان از جمله گزینه‌های آمریکا به شمار می‌آیند‌. آمریکا برای انجام حملات هوایی در افغانستان معمولا از واحد هوایی خود که در امارات متحده و قطر مستقر هستند، استفاده می‌کند‌. اما حال با تغییر استراتژی آمریکا امکان استقرار گسترده هواپیماهای جنگنده آمریکا در افغانستان وجود دارد‌. ترامپ در سخنان خود تصریح کرد برخلاف غریزه اولیه سیاسی‌اش حال بر این باور است که نیروهای نظامی آمریکا برای مقابله با تروریسم باید در افغانستان به ماموریت خود ادامه دهند‌. نیروهای نظامی آمریکا حدود ۱۶ سال است که در افغانستان حضور دارند‌. در دوره زمامداری باراک اوباما بخش بزرگی از این نیروها افغانستان را ترک کردند‌. آمریکا هم‌اکنون حدود ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که بنا به سیاست جدید ترامپ حدود چهار هزار سرباز دیگر نیز به این کشور اعزام خواهند شد‌.
سایر اخبار این روزنامه
چابک‌سازی، تشکیل معاونت اقتصادی و به کارگیری زنان مطهری: دستورالعمل رویارویی ورزشکاران ایرانی با اسراییل تدوین شود ارائه گزارش کار به مردم اهرم‌های مالی واشنگتن علیه اسلام‌آباد پرفروش‌های بازار کتاب ایران؛ نقل‌وانتقال اوراق خزانه در بازار ثانویه از هفته آینده مونسان در بازدید از بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی: تسهیل روند سرمایه‌گذاری، اولویت دولت باشد؛ حقوقدان و شاخ شکن! سیاست‌های انبساطی در بازار پول چرخش اقتصادی دولت دوازدهم بررسی چالش‌های مزمن وزارت کار در دولت دوازدهم؛ پیش‌بینی چالش‌های توسعه بازار ساخت و ساز در دوران افزایش درآمد کشور؛ ۳ هزار اصله درخت جنگل‌های هیرکانی برای ساخت سد شفارود در گیلان قطع شد؛ ضرورت تداوم جذب سرمایه در صنعت نفت رییس دادگاه انقلاب تهران: آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛