ارائه گزارش کار به مردم

گروه سیاسی‌- رییس‌‌جمهور با گرامیداشت یاد شهدای دولت و به ویژه شهیدان رجایی و باهنر و فداکاری‌ها و خدمات آنان، هفته دولت را فرصتی بزرگ برای گزارش خدمات دستگاه‌های اجرایی به مردم و افزایش سرمایه‌ اجتماعی دانست و از تلاش‌های خالصانه همه کارگزاران و مسوولان اجرایی به عنوان خانواده بزرگ خدمتگزاران ملت ایران، به ویژه در دولت یازدهم، تقدیر کرد.
روحانی تاکید کرد: اجرای برنامه‌های کلان کشور و همچنین پاسخگویی به مطالبات بحق مردم و خواسته‌های آنان که در انتخابات 29 اردیبهشت متجلی شد، باید در صدر برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی باشد و گزارش آن در مناسبت‌هایی نظیر هفته دولت به مردم ارائه شود. رییس‌جمهور ضمن تبریک آغاز به کار پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، فعالیت این شوراها را نمادی روشن از اهتمام نظام اسلامی به حقوق شهروندی و محوریت اراده مردم در اداره امور تمام بخش‌ها و سراسر کشور دانست.
بررسی سفر روحانی به نیویورک
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در مورد تغییرات مدیریتی در این وزارتخانه متکی به بررسی‌ها و گفت‌وگوهایی است که انجام خواهد شد. سید ضیاء‌هاشمی درباره اینکه آیا تغییراتی در معاونان وزارت علوم در دوران سرپرستی وی انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه برای وزارت علوم سرپرست انتخاب شده است، باید با تامل و بررسی کامل پیش برویم و هرگونه تصمیم‌گیری در مورد تغییرات مدیریتی متکی به بررسی‌ها و گفت‌وگوهایی است که انجام خواهد شد.رییس دفتر رییس‌جمهور درباره احتمال انجام یا لغو سفر رییس‌جمهور در نیویورک جهت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که این موضوع در دست بررسی است. سیدمحمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به طرح برخی شایعات نسبت به انتصاب فردی به عنوان معاونت اجرایی رییس‌جمهور اظهار کرد: هنوز هیچ بحثی درباره معاونت اجرایی رییس‌جمهور مطرح نشده است. وی درباره معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری و شایعات درباره ابقای حسینعلی‌امیری در این سمت گفت: آقای امیری در حال انجام کار خود است و به عنوان یکی از گزینه‌های معاونت پارلمانی دولت دوازدهم نیز نام‌شان مطرح است. رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین درباره انتخاب سخنگو در دولت دوازدهم و اینکه آیا قرار است معاونتی جداگانه برای این امر ایجاد شود؟ خاطر‌نشان کرد: نظر آقای رییس‌جمهور برای سخنگویی دولت دوازدهم این است که فردی انتخاب شود تا وقت زیادی برای کار سخنگویی انجام دهد و افکار عمومی نه فقط در هفته یک بار بلکه بیشتر از اقدامات دولت مطلع شوند. واعظی تصریح کرد: نظر رییس‌جمهور این است که در دولت دوازدهم وضعیت اطلاع‌رسانی سامان بیشتری یابد و یک مسوول مستقیم برای این موضوع انتخاب شود تا علاوه بر اینکه وقت بیشتری برای این بخش می‌گذارد، به صورت عمیق‌تر فعالیت کند و با روابط عمومی‌های نهادهای مختلف هماهنگی ایجاد کند. در مجموع آنچه که مطرح است انتخاب یک مسوول است. حال این مسوول می‌تواند به عنوان مشاور، دستیار یا معاونت فعالیت کند.


معاونت اقتصادی با چابک سازی تضاد ندارد
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایجاد معاونت اقتصادی تضادی با تاکیدات رییس‌جمهور مبنی بر چابک‌سازی دولت ندارد، خاطر‌نشان کرد: در این باره برداشت نادرستی ایجاد شده است. زمانی که بحث معاونت مطرح می‌شود ممکن است برخی فکر کنند که منظور معاونتی مانند محیط‌زیست است در حالی که نظر رییس‌جمهور درباره معاونت اقتصادی این نیست که تشکیلات جدیدی ایجاد شود. رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: آقای رییس‌جمهور می‌تواند برای امور خود براساس قانون معاونت‌های مختلفی داشته باشد و این موضوع بستگی به نظر شخص رییس‌جمهور دارد که در چه مقطعی می‌خواهد به چه موضوعاتی بها دهد. بنابراین به هیچ‌وجه قرار نیست که تشکیلات جداگانه‌ای برای معاونت اقتصادی ایجاد شود. واعظی تصریح کرد: برنامه معاونت اقتصادی این است که از اقتصاددانان و همچنین تیم اقتصادی دولت مشورت بگیرند و پیشنهادات خود را به رییس‌جمهور بدهند. واعظی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: موضوع حضور رییس‌جمهور در نیویورک در حال بررسی است. علیرضا آوایی نیز با اشاره به اینکه مردم نباید از تصمیمات سازمان تعزیرات آسیب ببینند، اظهار کرد: بیشترین حساسیت و نگرانی ما در همین زمینه است. به همین دلیل به دنبال بررسی دقیق این سازمان هستیم تا نقاط آسیب را شناسایی کنیم.وزیر جهاد کشاورزی هم گفت: جهت‌گیری دولت به جای واردات روغن خام که در داخل تصفیه شود، واردات دانه‌های روغنی است که بتواند ارزش افزوده هم ایجاد کند و کنجاله آن هم در صنعت دام و طیور مصرف شود. محمود حجتی در جمع خبرنگاران گفت: نخستین دستور کار در هیات دولت، کارهای جاری درباره مسایلی است که پیش می‌آید. وی اظهار داشت: در نشست امروز درباره حوادث غیر‌مترقبه بیماری‌های صنعت مرغداری و دام بحث شد. وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تعطیلی کارخانه‌های روغن گفت: کارخانه‌ای نه تعطیل شده و نه در معرض تعطیلی است. حجتی افزود: میزان مشخصی روغن نیاز داریم که حدود 4/1 میلیون تن می‌شود و امیدواریم سالانه این میزان کاهش یابد‌. وی در ادامه افزود: هم‌اکنون ظرفیت صنعت روغن‌کشی و تصفیه روغن چند برابر نیاز کشور است. سرمایه‌گذاران می‌توانند به این سمت بروند و فرایند را انجام دهند. بر این اساس می‌توانیم صادرات روغن تصفیه شده هم داشته باشیم. شنیده‌های شما ممکن است درباره کارخانه‌هایی باشد که با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند.
جنجال فروش گندم ماسه ای
وزیر جهادکشاورزی درباره تخلفاتی که روزهای اخیر در زمینه خرید گندم پیش آمده است، گفت: چندی پیش یکی از کشاورزان می‌خواست ماسه تحویل مرکز خرید تضمینی گندم بدهد که مرکز خرید تحویل نگرفته بود. به گفته حجتی‌، در یکی از شهرهای استان فارس می‌خواستند جریانی راه بیندازند، ظاهرا گندم را جای دیگری برده و آلوده کرده بودند که صورت جلسه کردیم گندم‌ها را بوجاری کنند و سپس تحویل دهند.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در حوزه بهداشت و درمان منتظر هستیم سیاست‌های کلی دولت دوازدهم مشخص شود و بدانیم منابعی که وجود خواهد داشت چه مقدار خواهد بود. سید حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی نیز در حاشیه دومین نشست هیات دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران افزود: در مورد تدوین سیاست‌های دولت دوازدهم باید حتما مطالعات لازم صورت گیرد و به دور از هر نوع شتابزدگی این سیاست‌ها تدوین شود. وی ادامه داد: در این راستا رییس‌جمهور امروز بحث‌های جدی و بسیار عمیقی در حوزه سیاست‌های پولی و اقتصادی شروع کردند و امیدواریم زودتر به جمع‌بندی برسند تا تقریبا تکلیف هر کدام از دستگاه‌ها مشخص شود.
تغییرات در استقلال منتفی است
وزیر ورزش و جوانان نیز در حاشیه نشست دولت از پرداخت 250 هزار فقره وام ازدواج به متقاضیان خبر داد و گفت: روند پرداخت وام تا پایان شهریور‌ماه با همین قوت ادامه خواهد داشت. سلطانی‌فر در پاسخ به سوالی درباره تغییرات در اساسنامه‌های برخی فدراسیون‌ها و همچنین کمیته ملی المپیک گفت: یک‌سری اصلاحاتی وجود دارد که بایستی در بنیان‌ها و ساختارها ایجاد شود. وزیر ورزش و جوانان افزود: باید مورد به مورد باید این اصلاحات را انجام بدهیم و برای اینکه بتوانیم بر اساس اسناد بالادستی مصوبات مراجع قانونگذاری یعنی دولت و مجلس را بگیریم، این اصلاحات را به مرور تقدیم خواهیم کرد.سلطانی‌فر در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه گفته می‌شود که مدیرعامل استقلال در جلسات شرکت نمی‌کند و قرار است تغییراتی در این باشگاه صورت گیرد، آیا شما آن را تایید می‌کنید، گفت: تکذیب می‌کنم. وی در پاسخ به سوالی در خصوص وام ازدواج نیز گفت: شبکه بانکی در مورد وام ازدواج از ابتدای مرداد‌ماه به خوبی عمل می‌کنند و تعداد وام‌های پرداختی در همین مدت از مرز 250 هزار وام گذشته است و این روند تا پایان شهریور‌ماه با همین قوت و قدرت ادامه خواهد داشت. وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: دوستان بانک مرکزی قول داده‌اند این روند تا پایان شهریور‌ماه از جهت پرداخت وام‌ها به روز‌رسانی شود. سلطانی‌فر افزود: با توجه به اینکه در این زمینه الزام قانونی وجود دارد تلاش می‌شود تعداد کسانی که در صف انتظار دریافت وام هستند بیشتر از 50 یا 60 هزار نفر نباشد تا سیستم بانکی بتواند آن را پرداخت کند.وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از افزایش 10درصدی مستمری بیمه بازنشستگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور از دوم شهریورماه همزمان با آغاز هفته دولت خبر داد. علی ربیعی در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران گفت: این افزایش 100 میلیارد تومان بار مالی داشت که تامین کردیم. وی درباره بیمه کارگران ساختمانی گفت: سال جاری حدود 200هزار کارگر ساختمانی بیمه می‌شوند که در سطوح استاد کار و کارگر ساده ساختمانی هستند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در شروع دولت یازدهم 500 هزار بیمه شده کارگر ساختمانی داشتیم که پس از تحلیل اطلاعات مشخص شد 170هزار نفر از آنها اصلا کارگر ساختمانی نبودند.ربیعی گفت: هم‌اکنون حدود یک میلیون نفر بیمه شده کارگر ساختمانی داریم.
در دولت یازدهم سالانه 100هزار نفر به تعداد بیمه‌شده‌های کارگر ساختمانی اضافه شد. با 200 هزار کارگر ساختمانی دیگر که امسال بیمه می‌شوند به نظر می‌رسد دیگر کارگر ساختمانی بدون بیمه نداشته باشیم، مگر اینکه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه نکرده باشند. وی گفت: بیش از 700 میلیارد تومان برای بیمه کارگران ساختمانی تخصیص داده‌ایم که مصارف آنها 1600میلیارد تومان است.
سایر اخبار این روزنامه
چابک‌سازی، تشکیل معاونت اقتصادی و به کارگیری زنان مطهری: دستورالعمل رویارویی ورزشکاران ایرانی با اسراییل تدوین شود ارائه گزارش کار به مردم اهرم‌های مالی واشنگتن علیه اسلام‌آباد پرفروش‌های بازار کتاب ایران؛ نقل‌وانتقال اوراق خزانه در بازار ثانویه از هفته آینده مونسان در بازدید از بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی: تسهیل روند سرمایه‌گذاری، اولویت دولت باشد؛ حقوقدان و شاخ شکن! سیاست‌های انبساطی در بازار پول چرخش اقتصادی دولت دوازدهم بررسی چالش‌های مزمن وزارت کار در دولت دوازدهم؛ پیش‌بینی چالش‌های توسعه بازار ساخت و ساز در دوران افزایش درآمد کشور؛ ۳ هزار اصله درخت جنگل‌های هیرکانی برای ساخت سد شفارود در گیلان قطع شد؛ ضرورت تداوم جذب سرمایه در صنعت نفت رییس دادگاه انقلاب تهران: آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛ آغاز کار پنجمین شورای شهر تهران؛ برآورد هزینه جنگ 16 ساله افغانستان؛