برنامه‌های زنگنه برای توسعه صنعت نفت تا پایان 96؛

گروه انرژی- بیژن زنگنه در چهارمین آزمون مجلس رای اعتماد بالایی از مجلس شورای اسلامی گرفت؛ می‌خواهد اگر لازم باشد در چهار سال آینده «برای عزت و سربلندی ایران از آبروی خودش هم بگذرد».
زنگنه چهار سال گذشته را جزو سخت‌ترین سال‌های اداره وزارت نفت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرده است. از همین رو، بیشترین تلاش را برای اداره مهم‌ترین منابع درآمدی کشور کرده است. اقدامات او در این چهار سال آنقدر پررنگ و اثرگذار است که تنها می‌توان تیتروار به آنها اشاره کرد. از بازپس‌گیری سهمیه ایران در اوپک و تدوین قراردادهای جدید نفتی گرفته تا تکمیل پروژه گازرسان در داخل کشور.
وزارت نفت حالا برای چهار سال بعدی آماده‌تر از گذشته است هرچند زنگنه باید خود را برای نقادی کسانی که نمی‌خواهند سرمایه خارجی به پروژه‌های نفتی ایران وارد شود، آماده کند.
وزیر نفت دولت دوازدهم برای چهار سال آینده قرار است، قراردادهای IPC را به ثمر برساند. چه آنکه اگر وضعیت کنونی ادامه داده شود و سرمایه‌گذاری کافی انجام نشود به تدریج تولید نفت و گاز در ایران کاهش پیدا خواهد کرد. ادامه توسعه جدی میادین مشترک نفت و گازی از دیگر برنامه‌های اوست.


زنگنه باید عقد قراردادهای جدید نفتی را با هدف توسعه میدان‌های مشترک و نیز افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت کشور با به‌کارگیری فناوری‌های نوین تا سال 1400 دنبال کند.
برهمین اساس وزیر نفت می‌گوید: تلاش می‌کنیم امسال ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار قرارداد فراهم کنیم، منتهی یک طرف قرارداد ما هستیم و طرف دیگر شرکت‎هایی هستند که می‌خواهیم با آنها کار کنیم ضمن اینکه باید از فضای بین‌المللی ایجاد شده مراقبت و آن را حفظ کنیم.
وی افزود: آنچه در برنامه ششم توسعه کشور آمده و به‌طور رسمی اعلام شده، این است که باید 200 میلیارد دلار در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود که از این میزان باید 70 درصد از منابع خارجی تامین شود.
زنگنه با بیان اینکه ما دشمنان سرسختی داریم و برای انجام کارها باید با هم همدل باشیم، تصریح کرد: اگر همه با هم همدل باشیم دشمن خارجی کاری نمی‌تواند بکند اما اگر هر کسی به یک سمت برود به اعتبار ضعف داخلی ما، اثرگذاری دشمن بیشتر می‌شود. ما باید همدل و یکدل باشیم و منافع ملی برایمان اصل باشد، باید با هم مذاکره کنیم نه مخاصمه.
وی تاکید کرد: ان‌شاءالله همه با هم همدل باشیم و برای توسعه و سربلندی ایران تلاش کنیم و این‌گونه نباشد که کسی کاری انجام می‌دهد دیگری علیه‌اش باشد، وقتی صحبت منافع ملی می‌شود همه با هم یکصدا باشیم.
IPC اولویت نخست
زنگنه در پاسخ به اینکه آیا قراردادهایی که قرار است امضا شود در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی خواهد بود، گفت: بخشی با این مدل قراردادی امضا خواهد شد، بخشی دیگر الزاما نه؛ اما اولویت نخست برای امضای قراردادهای نفتی، الگوی جدید قراردادهای نفتی است.
وی افزود: همزمان با اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی، کارگروهی برای جذب منابع مالی تشکیل می‌شود تا از منابع مالی دیگر همچون فاینانس (داخلی و خارجی) و صندوق توسعه ملی هم استفاده کنیم اما سعی می‌کنیم تا آنجا که ممکن است، سراغ صندوق توسعه ملی نرویم تا بقیه بخش‎هایی که به منابعش نیاز دارند، از آن استفاده کنند.وزیر نفت تصریح کرد: مذاکره با شرکت‎های خارجی به‌طور جدی پیگیری می‌شود و برخی از آنها برنامه و پیشنهادهای فنی خود را ارائه داده‌اند. هر هفته برای پیگیری طرح‌ها جلسه می‌گذاشتم و طرح‎ها را شخصا پیگیری می‌کردم.
وی ادامه داد: مذاکرات با شرکت‎های لوک‌اویل روسیه و پرتامینای اندونزی برای میدان‌های منصوری و آب‌تیمور، مرسک دانمارک برای لایه نفتی پارس‌جنوبی، او‌ام‌وی اتریش برای میدان چنگوله، شرکت اویک ایران و گازپروم نفت برای میدان آذر، شرکت تدبیر انرژی برای میدان یاران و کوپال، مارون، وینترسهل آلمان برای میدان سهراب و انی ایتالیا برای میدان دارخوین در حال انجام است.
وزیر نفت با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه ما برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام تا پایان سال‌جاری مربوط به توسعه میدان آزادگان است که هم‌اکنون از سوی شرکت‎های داخلی در حال اجراست، گفت: امیدواریم تا پایان امسال تولید نفت از میدان‌های غرب کارون به بیش از 300 هزار بشکه در روز برسد.
وی افزود: اجرای کار از سوی شرکت‌های داخلی در میدان آزادگان منافاتی با برگزاری مناقصه برای توسعه بلندمدت این میدان ندارد.
زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برگزاری مناقصه برای این میدان با هدف افزایش ضریب بازیافت نفت از این میدان صورت می‌گیرد، گفت: هم‌اکنون ضریب بازیافت از این میدان کمتر از 10 درصد است یعنی 90 درصد ذخایر نفتی که در این میدان داریم از دست می‌رود. باید از روش‎هایی استفاده کنیم که ضریب بازیافت نفت از این میدان که ذخایرش 34 میلیارد بشکه نفت برآورد شده است را بالا ببریم.
دستور اقدامات حقوقی علیه پاکستانی‌ها
وزیر نفت در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر درباره موضع ایران در قبال تاخیر پاکستان در عملیاتی کردن قرارداد خرید گاز طبیعی از ایران گفت: حدود یک ماه قبل و پیش از برکناری نواز شریف، نامه‌ای به شاهد خاقان عباسی، وزیر وقت انرژی پاکستان برای تسریع در روند اجرای قرارداد واردات گاز از ایران نوشتم.
این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه هم‌اکنون شاهد خاقان عباسی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید پاکستان معرفی شده است، تصریح کرد: با گذشت بیش از یک ماه هنوز پاسخی به نامه ایران نداده‌اند.زنگنه با بیان اینکه پیشتر پاکستان تحریم را بهانه عدم واردات گاز از ایران عنوان می‌کرد و هم‌اکنون با لغو تحریم، پاکستان عملا بهانه‌ای برای تاخیر در واردات و خرید گاز از ایران ندارد، اظهار داشت: همزمان با مکاتبه با پاکستان، دستور آغاز فعالیت‌های حقوقی به شرکت ملی نفت ایران را هم صادر کردم تا از مسیر حقوقی هم این موضوع جلو برود.