جنگ تمام عیار اقتصادی

دادستان ویژه تحقیق درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین تحقیق درباره احتمال همکاری بین کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و دولت روسیه، در گام جدیدی در جریان تحقیقات خود، یک هیات منصفه عالی تشکیل داد‌.
رابرت مولر، بازرس ویژه‌ای که درباره رابطه اعضای ستاد دونالد ترامپ و روسیه در حال تحقیق است، با تشکیل یک هیات عالی منصفه شروع به احضار افراد کرده است‌. وال‌استریت ژورنال پنجشنبه گذشته ضمن انتشار این خبر، نوشت: احضاریه‌های ارسالی از سوی بازرس ویژه در ارتباط با دیدار پسر ارشد ترامپ با یک وکیل روس است‌. این دیدار که ژوئن گذشته روی داد و دونالد ترامپ جونیور، به همراه جارد کوشنر، داماد ترامپ و پل منافارت، رییس وقت ستاد وی هم در آن حضور داشتند، برای ماه‌‌ها مخفی نگه داشته شده بود و تنها در پی تحقیقات نیوریورک‌تایمز بود که از وقوع و جزییات آن پرده برداشته شد‌.
در قانون قضایی آمریکا، یک هیات منصفه عالی معمولا برای آن تشکیل می‌شود که شواهد و مدارک گردآوری شده در جریان یک تحقیق و تفحص را سبک و سنگین کند و بگوید آیا این یافته‌ها برای به جریان انداختن یک روند قضایی رسمی به اندازه کافی محکمه‌پسند است یا نه‌. چنین هیاتی در مقام گناهکار یا بی‌گناه شناختن افراد نیست اما درباره قابل پیگیری بودن اعلام جرم علیه اشخاص یا نهادها قضاوت خواهد کرد‌. تشکیل این هیات منصفه عالی می‌تواند نشان از پیشرفت تحقیقات بازرس ویژه داشته باشد و اینکه ممکن است به زودی نتایجی از آن رسما علنی شود‌.
در همین حال، سی‌ان‌ان گزارش کرده که بازرس ویژه و تیم حقوقی او مشغول بررسی این فرضیه هستند که رابطه مالی میان گروه عریض و طویل اقتصادی ترامپ و اعضای خانواده او با روسیه را بررسی کنند‌.


به گزارش سی‌ان‌ان، کمیته تحت نظر رابرت مولر که خود سابقه ریاست اف‌بی‌آی را داشته، در حال تحقیق بیشتر درباره پل منافارت، رییس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ است‌. گفتنی است تحقیقات جدید از منافارت پس از آن شکل گرفته که شنودهایی از گفت‌وگوهای مقام‌های روسیه به دست آمده که در آنها نام منافارت مورد اشاره قرار گرفته است‌.
تحقیقات درباره این پرونده پس از آن به دست مولر سپرده شد که ترامپ، سه ماه پیش، جیمز کومی، رییس سابق اف‌بی‌آی را اخراج کرد‌. ترامپ بارها این تحقیقات و هرگونه اتهامی درباره ارتباط با روسیه را واهی خوانده و آن را با هدف تخطئه رییس‌جمهور ارزیابی کرده است‌.
اخبار مربوط به تشکیل هیات منصفه عالی در حالی پنجشنبه گذشته منتشر شد که ترامپ در سخنانی با انتقاد از تحریم‌های جدید علیه روسیه، سردی رابطه با مسکو را خطرناک خواند‌. ترامپ پنجشنبه گذشته در توئیتر نوشت: رابطه‌مان با روسیه به شکل خیلی خطرناکی کمتر از همیشه است‌. می‌توانید از کنگره بابت این تشکر کنید، از همان کسانی که حتی نتوانستند به ما بیمه درمانی بدهند‌. انتقاد او از نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه است که به طرح جایگزین طرح بیمه درمانی دوران باراک اوباما رای ندادند‌.
رییس‌جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته مصوبه کنگره برای وضع تحریم جدید علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی را تایید کرد اما در عین حال آن را دچار کاستی‌های عمده دانست‌.
تکرار ادعای ترامپ
تنها ساعتی بعد از انتشار گزارش‌های جدید درباره تحقیقات ارتباط ستاد ترامپ با روسیه، رییس‌جمهور آمریکا که در سفری کوتاه به ویرجینیای غربی رفته بود در نشستی یک بار دیگر این اتهام‌ها را بی‌اساس خواند و گفت این دسیسه دموکرات‌هاست که می‌خواهند بزرگ‌ترین شکست انتخاباتی تاریخ آمریکا را از اذهان عمومی پاک کنند‌.
ترامپ در میان هواداران پرشورش و در نشستی که یادآور سخنرانی‌های پرشور انتخاباتی او بود، یک بار دیگر شعارهای کلاسیک خود را تکرار کرد و بر ساختن دیوار مکزیک، مبارزه با اسلام‌گرایی افراطی، برچیدن نظام بیمه درمانی وضع شده در دوران باراک اوباما، ایجاد شغل و بازگشت عظمت به آمریکا تاکیدی دوباره کرد‌.
سخنرانی پنجشنبه گذشته ترامپ که با فریادهای پرشور هوادارانش همراه بود، در حالی صورت گرفت که به نظر می‌رسید رسانه‌های بزرگ آمریکایی چون سی‌ان‌ان تمایلی به پخش حتی قسمت کوتاهی از این سخنرانی را نداشتند و هنگام سخنرانی رییس‌جمهور، این شبکه بخش‌های مختلف خبری و تحلیلی خود را همچنان متمرکز روی مساله تحقیقات روسیه و تشکیل هیات منصفه از سوی بازرس ویژه قرار داده بود‌.
رابطه با روسیه در خطرناک‌ترین سطح
رییس‌جمهور آمریکا که ناخواسته تحریم‌های پیشنهادی کنگره را علیه روسیه امضا کرده است، پنجشنبه کنگره آمریکا را مسوول نابسامانی روابط کشورش با روسیه اعلام کرد‌. دونالد ترامپ کنگره آمریکا را مسوول روابط بد آمریکا و روسیه می‌داند‌. او پنجشنبه گذشته در توئیتی اعلام کرد که مناسبات آمریکا و روسیه به خطرناک‌ترین سطح خود در همه دوران‌ رسیده است‌.
ترامپ این سخنان را در ارتباط با امضای تحریم‌های گسترده علیه روسیه بیان کرد؛ تحریم‌هایی که کنگره آمریکا هفته گذشته به اتفاق آرا تصویب کرده بود‌. این تحریم‌ها را کنگره به خاطر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ وضع کرده است‌.
او چهار‌شنبه گذشته با امضای این تحریم‌ها به آنها قانونیت بخشید اما پس از چندساعت به شدت از آن انتقاد کرد‌. برقراری تحریم‌ها علیه روسیه در شرایطی انجام می‌شود که رییس‌جمهور آمریکا تاکنون بارها خواستار بهبود مناسبات با روسیه شده است‌.
ترامپ نگران است که بر مبنای مفاد تحریم‌های پیشنهادی کنگره، نمی‌تواند در آینده نیز این تحریم‌ها را کاهش دهد و بر این نظر است که چنین طرحی اختیارات رییس‌جمهور آمریکا را در امور سیاست خارجی محدود می‌کند‌. طرح نامبرده از طرف اکثریت اعضای نمایندگان و سنای آمریکا تصویب شده و آنها در این طرح دست رییس‌جمهور را برای کاهش تحریم‌ها در آینده نیز بسته‌اند‌.
در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، اکثریت با اعضای حزب جمهوریخواه آمریکاست اما مخالفت‌های نمایندگان جمهوریخواه در ارتباط با تصمیم‌گیری‌های ترامپ همچنان افزایش می‌یابد‌. به خصوص رابطه ترامپ با ولادیمیر پوتین نه‌تنها مورد انتقاد نمایندگان دموکرات سنا و مجلس نمایندگان آمریکاست بلکه نمایندگان جمهوریخواه هم در این مخالفت با دموکرات‌ها هم‌نظر هستند‌.
واکنش روسیه
نخست‌وزیر روسیه با انتقاد از تحریم‌های جدید آمریکا گفت با این اقدام امید به بهبود روابط از بین رفته و روسیه حق اقدام متقابل برای خود را محفوظ می‌داند‌. دیمیتری مدودف همچنین تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورش را با یک جنگ تجاری تمام‌عیار مقایسه کرد‌.
به گفته او، با این اقدام امید به بهبودی روابط روسیه با رهبری جدید آمریکا از میان رفته است‌. مدودف افزود که دولت ترامپ با این تحریم‌ها ناتوانی و ناکارآمدی کامل خود را نشان داده است‌. رییس‌جمهور آمریکا با امضای طرح کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی، به این طرح صورت قانونی داد و اجرایی شدن آن را به جریان انداخت‌.
روسیه قرار است با این قانون رسما به خاطر الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود و نیز به دلیل دخالت احتمالی در انتخابات آمریکا به قصد تاثیر بر نتایج آن، مجازات شود‌. منتقدان، آمریکا را متهم کرده‌اند که از طریق این تحریم‌ها به دنبال کسب منافعی برای خود در معاملات گازی بوده است‌.
روسیه در نخستین واکنش خود به تصویب طرح تحریم‌ها در کنگره آمریکا و پیش از امضای آن توسط ترامپ، به ایالات متحده اعلام کرد شمار دیپلمات‌هایش در روسیه را به بیش از نصف کاهش دهد‌.
رییس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود ۷۵۵ نفر از کارکنان دفاتر دیپلماتیک آمریکا در این کشور باید به فعالیت خود در روسیه خاتمه دهند‌. او یادآور شده بود که تصور نمی‌کند روابط کشورش با واشنگتن به این زودی بهبود یابد‌. به گفته پوتین، تاکنون بیش از هزار نفر در نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا در روسیه مشغول ‌کار بوده‌اند‌.
پوتین مرحله کنونی روابط آمریکا و روسیه را دشوار خوانده و گفته بود: ما مدت زیادی صبر کردیم و امید داشتیم اوضاع بهبود یابد‌. اما به گفته او، چنین انتظاری در آینده نزدیک برآورده نخواهد شد‌. وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده تحریم‌های جدید آمریکا کوته‌بینانه بوده و به ثبات جهانی لطمه می‌زنند‌. دستگاه دیپلماسی روسیه تلاش برای تحت فشار قرار دادن این کشور در راستای تغییر خط مشی آن را بی‌ثمر خوانده است‌. به گفته این وزارتحانه، دولت روسیه حق اقدامات متقابل را برای خود محفوظ می‌داند‌.