نگاه جهانیان به ایران

گروه سیاسی- صحن علنی مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز شاهد برگزاری مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با حضور هیات‌های خارجی و داخلی است؛ مراسمی که به گفته برخی از کارشناسان حضور هیات‌های خارجی رده بالای سیاسی جهان در آن، نشان از تلاش دولت روحانی برای عرض اندام و به رخ کشیدن دیپلماسی ایران به جهانیان و البته نیروهای مخالف دولت در ایران است. حسن روحانی، رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در بهارستان حاضر می‌شود تا برای پاسداری از قانون اساسی قسم یاد کند. این مراسم را علی لاریجانی، رییس مجلس اداره می‌کند. حسن روحانی، رییس‌جمهور با حضور صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در جایگاه قرار می‌گیرد و رییس قوه‌قضاییه متن سوگندنامه را می‌خواند تا رییس‌جمهور آن را تکرار کند. به این ترتیب رییس‌جمهور با سوگند خود بر اجرای قانون اساسی صحه می‌گذارد. در یازدهمین دوره مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، حسن روحانی وزرای پیشنهادی خود را همزمان با مراسم تحلیف به مجلس معرفی کرد اما از آنجا که در این دوره، چینش کابینه با فشارهای زیادی همراه بوده است این امکان وجود دارد که رییس‌جمهور از فرصت دو هفته‌ای خود برای معرفی وزرا استفاده کند و این مساله را به تعویق بیندازد. امروز مراسم دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با تدابیر شدید امنیتی در بهارستان برگزار می‌شود و سازمان‌ها و ادارات دولتی نیز به دلیل برگزاری این مراسم تعطیل اعلام شده‌‌اند. حتی مسوولان امنیتی کشور هم در اخبار از مردم درخواست کرده‌اند از تردد غیرضروری در تهران خودداری کنند.
هیات‌های خارجی زیادی برای شرکت در این مراسم از روز پنجشنبه گذشته وارد تهران شده‌اند. پیش‌بینی شده است که بیش از 90 هیات خارجی در این مراسم شرکت می‌کنند. برخی از این هیات‌ها نیز با محمد‌جواد ظریف، معاون امور خارجه کشورمان و علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به طور جداگانه دیدار و گفت‌‌وگو کردند. پییو گارسیا اسکودرو، رییس مجلس سنای اسپانیا ، الیستر برت، معاون وزیر خارجه انگلیس نیز به همراه ریچارد بیکن، رییس گروه دوستی انگلیس با دعوت رسمی برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران آمده است.
همچنین الیستر برت در این سفر درباره رابطه ایران و انگلستان گفت: انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور‌ دوازدهم ایران نشانه خوبی برای توسعه مناسبات تهران و لندن است. ژان باتیست لوموئن، وزیر مشاور در امور خارجی فرانسه نیز در این مراسم شرکت کرده است. همزمان با آن وزارت خارجه فرانسه درباره تحلیف رییس‌جمهور‌ ایران بیانیه‌ای صادر کرده است. در این بیانیه آمده است: فرانسه و ایران روابط خود را از زمان توافق هسته‌ای عمق بخشیده‌اند.‌‌ باید با گفت‌و‌گوی سیاسی برای حل بحران‌ها در خاورمیانه تلاش کنیم.آلبرتو اورتگا، نماینده ویژه پاپ فرانسیس، اسقف رم و رهبر کلیسای جهانی کاتولیک، آدریوس بروزگا، نماینده جمهوری لیتوانی و موکیشا کیتو، دبیرکل دبیرخانه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد نیز برای حضور در این مراسم به ایران آمده‌اند. همچنین دمبا فادیگا، معاون رییس مجلس گینه‌، مارکو پاوویچ، وزیر کار و امور بازنشستگی کرواسی نیز به دعوت رسمی برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی پاسخ مثبت داده‌اند. چانگ سی کیون، رییس مجلس ملی کره‌جنوبی، تان سری پاندیکار مولیا، وزیر امور خارجه مالزی، سیلوستر بوش و ایشتوان یاکوب، معاونان وزیر خارجه و رییس مجلس مجارستان و انور محمد، نماینده ویژه رییس‌جمهور سورینام (یکی از کشورهای شمال آمریکای جنوبی) هم برای این مراسم در تهران حاضر شدند.
کانر اورایلی، معاون رییس‌جمهور ایرلند ویحیی عمر، معاون رییس مجلس کشور نیجر، ژوزه فوتسکا سیلوا، رییس گروه دوستی کشور پرتغال و حسن شریف معاون رییس مجلس سیرالئون از فرودگاه امام خمینی (ره) وارد تهران شدند و مورد استقبال نمایندگان وزارت خارجه قرار گرفتند. رابرت موگابه، رییس‌جمهور زیمبابوه نیز در این مراسم حضور پیدا کرده است.


کیم یونگ نام، رییس کنگره ملی خلق کره‌شمالی و مرد شماره دو این کشور در مراسم تحلیف روحانی حضور دارد. همچنین سیمبوسیو باماس، نخست‌وزیر سوازیلند برای شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهور به تهران سفرکرده است. صفت سوفتیچ‌، نایب‌رییس پارلمان اقوام بوسنی هرزگوین، ژان ماکس راکوتوماموجی، رییس مجلس ماداگاسکار و انگُل انهل، نایب رییس دوم مجلس کامبوج و محمود باوومیا، معاون اول رییس‌جمهور غنا از دیگر شرکت‌کنندگان این مراسم هستند. همچنین شیخ محمد نیاس، رییس کمیسیون اقتصادی اینجای، وزیر فرهنگ و جبرئیل وار، رییس کمیسیون سیاست خارجی سنگال به تهران وارد شده‌اند.مارتین سیس‌ رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و لتونی، پیری نیمی‌ نماینده ویژه سوئد‌، ایرلاین عبدالایف‌ وزیر امور خارجه قرقیزستان، محمد سانه نایب‌ رییس مجلس گامبیا و آلبان سامانا‌ نایب رییس مجلس غنا در مراسم تحلیف حاضر می‌شوند.
حضور گروه‌های فلسطینی و لبنانی هم در این مراسم چشمگیر است. علاوه بر حضور احمد جبرئیل، مسوول جبهه شعبیه قیاده العامه (فرمانده کل)، ابواحمد فواد از جبهه شعبیه و ابونضال از مسوولان گروه‌های فلسطینی و رمضان عبدالله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، نبیه بری، رییس مجلس لبنان نیز در مراسم شرکت می‌کنند. جنبش حماس هم روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هیات عالیرتبه از دفتر سیاسی جنبش حماس به ریاست عزت الرشق و عضویت صالح العاروری، زاهر جبارین و اسامه حمدان به منظور شرکت در مراسم تحلیف روحانی وارد تهران شدند. در این بیانیه آمده است‌: این سفر در پاسخ به دعوتنامه جمهوری اسلامی ایران که برای اسماعیل هینه‌، رییس دفتر سیاسی حماس فرستاده شد به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری انجام می‌شود. جنبش حماس در این بیانیه تاکید کرد:‌ مشارکت هیات عالیرتبه حماس در این مراسم به منظور حمایت و همراهی ایران از ملت فلسطین و همچنین اصرار جنبش حماس برای تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران است.حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق طی تماسی تلفنی با علی لاریجانی،رییس‌مجلس شورای اسلامی، به دلیل عدم حضور خود در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران عذرخواهی کرد. وی همچنین در این تماس تاکید کرد فواد معصوم، رییس‌جمهور عراق به عنوان نماینده عراق در این مراسم حضور دارد.
حاشیه‌های مراسم تحلیف
در حالی که در مراسم تحلیف امروز همه مقامات سیاسی کشور حضور دارند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که محمود احمدی‌نژاد در مراسم تحلیف شرکت نمی‌کند. حضور وی در مراسم تنفیذ رییس‌جمهور با واکنش‌های زیادی همراه شد. مخالفان این سوال را مطرح کردند که چرا باید احمدی‌نژاد در این مراسم دعوت شود در حالی در طول برگزاری انتخابات قوانین را رعایت نکرد و حتی در هنگام رای‌گیری نام خود را بر برگه انتخابات ثبت کرد. با این وجود عبدالرضا‌هاشم‌زایی، نماینده اصلاح‌طلب تهران از عدم احمدی‌نژاد در این مراسم نام برده است. وی درباره حضور احمدی‌نژاد در مراسم تنفیذ رییس‌جمهور نیز گفت: به نظر می‌رسد که دست‌اندرکاران برای افکار عمومی ارزش قائل نیستند، زیرا در غیر این صورت احمدی‌نژاد نباید به این مراسم دعوت می‌شد. خوشبختانه برای مراسم تحلیف از احمدی‌نژاد دعوتی به عمل نیامده است ولی واقعا علت دعوت او را در مراسم تنفیذ متوجه نمی‌شوم و متعجب شدم.
چه رسانه‌هایی این مراسم را پوشش می‌دهند‌
۱08 خبرنگار خارجی از ۲۹ کشور جهان مراسم تحلیف رییس‌جمهور‌ کشورمان را پوشش می‌دهند. این تعداد از خبرنگاران ۶۴ رسانه از کشورهای جهان در قالب ۳۴ گروه تلویزیونی، ۱۷ خبرگزاری، یک شبکه رادیویی، پنج نشریه، یک سایت خبری و شش موسسه بین‌المللی عکس با حضور در مجلس شورای اسلامی به پوشش بین‌المللی این رویداد مهم می‌پردازند. همچنین ۲۳ نفر از عوامل رسانه‌های خارجی غیرمقیم از ۱۱ رسانه و ۱۰ کشور دنیا متشکل از چهار گروه تلویزیونی، یک خبرگزاری و شش نشریه برای پوشش خبری مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی به ایران می‌آیند.